Det verkar vara populärt med billiga dieselvärmare från Kina för uppvärmning av bl a garage och verkstäder.
Man verkar få ut knappt en kwh per deciliter diesel.
Dett gör ju att så fort elpriset går över 3kr/kwh så är det billigare att elda diesel.

Är det någon som satt in en dieselvärmare i villan och börjat elda diesel istället för el?
 
Har inte provat, men haft tankar på detta för att snabbt få upp temperatur i garage.
I kalkylen kan du ju även tänka på att du inte måste ha "vägskattad" fordonsdiesel, utan det bär gå lika bra med E10/eldningsolja / Grön diesel.
 
S sk007 skrev:
Det verkar vara populärt med billiga dieselvärmare från Kina för uppvärmning av bl a garage och verkstäder.
Man verkar få ut knappt en kwh per deciliter diesel.
Dett gör ju att så fort elpriset går över 3kr/kwh så är det billigare att elda diesel.

Är det någon som satt in en dieselvärmare i villan och börjat elda diesel istället för el?
Förmodligen ingen! Vem har ett snittpris på över 3kr?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förmodligen ingen! Vem har ett snittpris på över 3kr?
att snitta 3 kr över en månad är nog svårt, MEN timspott har inte legat lågt det senaste... 5kr, 8kr, nära 10kr nån gång så jo en sådan här pryl har ett existensberättigande.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Attitudeswe
Jag köpte gadolkamin på krauta för 1500kr och kan köpa gasol för 3kr/kWh. (Biogasol kostar 6kr)

Gasol ger inga avgaser så ok att köra inne (låg effekt så inte luftfuktigheten sticker)

Bara kört slut 5kg (60kWh) gasol. Priserna på el blev inte så höga som jag befarade (timspot med värmepump)

Tänk på att staten ger dig fastpris på elen, men inte kommer kompensera ved/fossilt...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förmodligen ingen! Vem har ett snittpris på över 3kr?
I augusti var snittet i se4 304,99 enl elpriser.

Fast man behöver inte dieselvärmare då i för sig. I december var det på 271,45

Men menar man vad man verkligen betalar på fakturorna så låg december på 4,03 kr för mig och i augusti nått på 6 kr.
Men då gäller det ju att hålla på att räkna hela tiden och veta exakt när man ska starta :p
 
R Rkarlsson skrev:
I augusti var snittet i se4 304,99 enl elpriser.

Fast man behöver inte dieselvärmare då i för sig. I december var det på 271,45

Men menar man vad man verkligen betalar på fakturorna så låg december på 4,03 kr för mig och i augusti nått på 6 kr.
Men då gäller det ju att hålla på att räkna hela tiden och veta exakt när man ska starta :p
Men med bidrag sjunker snittet :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men med bidrag sjunker snittet :)
Ja absolut =) Om man orkar hålla på med sådana värmare ska man ju pricka in att tanka när priset sjunker med.
Ingen aning om man kan fulköra på spillolja och sånt skit med en sån rackare?
 
M MagicFingers skrev:
att snitta 3 kr över en månad är nog svårt, MEN timspott har inte legat lågt det senaste... 5kr, 8kr, nära 10kr nån gång så jo en sådan här pryl har ett existensberättigande.
Enkelt att snitta över 3 spänn med skatter och avgifter!
Min Decemberfaktura, 1410 kWh

El: 5139 kr Skekraft = 3,644/kWh
Överföring:1439 kr Eon =1,019/kWh

Summa totalt inkl alla skatter och avgifter:
6578 = 4,665/kWh
 
Attitudeswe
D Dilato skrev:
Enkelt att snitta över 3 spänn med skatter och avgifter!
Min Decemberfaktura, 1410 kWh

El: 5139 kr Skekraft = 3,644/kWh
Överföring:1439 kr Eon =1,019/kWh

Summa totalt inkl alla skatter och avgifter:
6578 = 4,665/kWh
Fast har du en värmepump så måste ju elen kosta över 7:50 innan diesel/gasol för 3kr lönar sig.
 
R Rkarlsson skrev:
Ingen aning om man kan fulköra på spillolja och sånt skit med en sån rackare?
Det kan man, men man får göra rent.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Fast har du en värmepump så måste ju elen kosta över 7:50 innan diesel/gasol för 3kr lönar sig.
7,5 kr skattat och klart på fakturan syftar du på då?

Nej då har vi inte haft någon månad nånsin med det :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förmodligen ingen! Vem har ett snittpris på över 3kr?
Jag betalade 4970:- för 1417kwh, så jag har har ett snittpris på över 3kr.
 
S sk007 skrev:
Jag betalade 4970:- för 1417kwh, så jag har har ett snittpris på över 3kr.
Fast tex abonnemangskostnaden, alla fasta kostnader får man räkna bort om man vill räkna ut om/när diesel lönar sig.
Det är bara de rörliga kostnaderna man minskar då.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast tex abonnemangskostnaden, alla fasta kostnader får man räkna bort om man vill räkna ut om/när diesel lönar sig.
Det är bara de rörliga kostnaderna man minskar då.
Drar jag bort de kostnaderna blir det 4645 kr för 1417 kwh. Fortfarande över 3 kr/kwh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.