Hej!

Lite background innan vi kommer till poängen.
Vi har flyttat till ett hus för knappt ett år sedan, huset byggdes 2009-2010 och vi köpte det från de som byggde och bodde i 10 år här. Vi var entusiastiska unga amatörer och tänkte inte så mycket på detaljer kring konstruktionen innan vi skrev på kontrakt, dock besiktingen inte visade något att anmärka på. Vi fick från förra ägare alla handlingar/ritningar som de hade kvar, men en del saknas förstås.
Måste säga att jag hade noll koll på hur svenska hus byggs, hur el/värme/ventilation/vatten är dragna i golv/väggar eller hur systemet funkar. Därför läser jag på mer och mer varje dag för att förstå det (tur att byggahus finns :D).

Huset värms upp med en frånluftvärmepump (Bosch EHP 2.0 EW/9, installerades 2009) med vattenburen golvvärme på hela nedre plan och en radiator i sovrum på övre plan samt golvvärme i badrummet på övre plan (misstänker att det är elektriskt eftersom jag inte hittat någon koppling mellan termostat i detta badrum och styrenhet på nedre plan). Sedan vi fick tillträde har golvvärme funkat (OK) utan ställdon på ventiler (förra ägare så att de hade haft det på så sätt för att få lika värme i överall). I oktober 2020 ringde jag till en stor lokal VVS-företag som dessutom för flera år sedan kopplade golvvärme och installerade FLVP. Önskade ett service/kontroll/maintenance på pumpen inför första vinter i huset, då detta verkar ha gjorts senast för länge sedan. De lovade att återkomma för att boka en tid men aldrig hört av sig trots att jag kontaktade de igen efter ett taf. Fick samma svar och jag väntar fortfarande på att en servicetekniker kommer och kontrollerar att värmesystemet funkar som det ska.

Här ser ni hur värmeslyngornar är lagda: skulle styras med 7 ställdon och 5 termostater.
Ritning av vattenburen golvvärme med markerade slingor, ställdon och termostater, från Thermotech.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värmefördelare med vattenrör, ställdon och kablar i ett teknikrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tyckte att uppvärmingen skilljer sig i olika delar av huset (det är alltid värmare i badrum, tvättstuga och ett sovrum jämfört med hall, vardagsrum, kök och ett sovrum). Därför kopplade jag de senaste dagarna alla ställdon på ventiller och testade om de funkar (med termostater på min respektive max i ett par timmar). Upplevde att det blir kallt i golvet oavsett om termostaterna är på min eller max men att alla ställdon är varma när deras termostater kallar på värme). Rören under ventilen blir kalla när ställdon är kopplade på ventiler (eller årtminstone mycket svalare än rör nr 1 som styrs manuellt), kör jag utan ställdon blir respektive rör/slynga lika värm som nr 1. Alla ställdon är lika, gammal modell av termotech (NC- normaly closed) och jag märker inte att röda märkeringen rör sig oavsett hur termostaten är inställd (men kanske man kan inte märka det på gamla modeller?).
Rör med ställdon och termostat märkta för olika rum i ett vattenburet värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand som håller ett ställdon av märket Thermotech bredvid vattenrör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som en parantes ska jag nämna att under tiden vi bodde här försökte vi då och då styra termostaterna i olika rum men dumt nog tänkte vi inte på att det inte hade någon effekt eftersom ingen ställdon var monterad på sin ventil. Termostaterna är med tråd och av mekaninsk/analog typ som på bild.
Analog termostat med vridbar reglerknapp för golvvärme på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min slutsats efter en helg tester är således att termostaterna funkar men alla ställdon är trasiga. Eller är mitt resonemang fel? Jag vet att de brukar gå sönder och det har gått 10 år sedan de var monterade, så jag är inte alls förvånad.

Fråga 1:
Om vi kör utan ställdon på ventil kan vi koppla av elen som går till styrenheten, ställdon och termostar via en 24V transformator? Blir bara onödig elförbrukning.

Fråga 2:
Om nu blir det är ställdon är trasiga och måste bytas för att kunna styra värme, vilken lösning blir bäst?
Ett alternativ är att köra utan några ställdon och försöka styra framledningstemp på FLVP för att få önskad temp (men det blir inte lätt att ändra värmekurva hela tiden).
Ett annat blir att byta alla ställdon till likadana, men de är ganska dyra och kanske går sönder efter ett tag igen (vet att det finns billiga ställdon från Tyskland). Dessutom gillar jag smarta hem med smarta lösningar och skulle gärna vilja kunna styra temperaturen i olika rum på ett klokare sätt (trådlös, från mobil kanske). På befintliga termostater kan man inte styra någon rumtemperatur utan bara vrida på en potentiometer för att få mer eller mindre värme i tillhörande slynga.
Blir det bättre med trådlösa moderna termostater som man kan välja rumtemperatur på? Vilka lösningar har ni valt när era ställdon gick sönder och hur funkade det efteråt? Några smarta lösningar entusiast här? Tar gärna emot ideer inför en eventuell möte med en servicetekniker som ska kontrollera och justera systemet någon gång.

Tack på förhand och sorry för mycket text.

/Ionut
 
  • Värmefördelningsenhet med rör, ventiler, ställdon och tryckmätare i ett skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad blev det för lösning till slut? Jag har en väldigt liknande system från Thermotech fast kopplad till bergvärmepump som jag försöker klura ut hur jag ska kunna styra smart, så jag funderar också på ställdon, termostater… vore kul att se vad du bytte ut och om du blev nöjd!
 
  • Gilla
ElMuRp
  • Laddar…
Hej!
Det blev inget, jag har kvar den gamla systemet.
 
Också intresserad om någon på forumet har någon input. Är i liknande situation som TS. Nyinflyttad, villa byggd 2006. Kombipump jordvärme/frånluft (IVT 495 twin). Vattenburen golvvärme från LK på nedre plan och radiatorer på övre plan. Analoga termostater. Här fanns dock ställdon.

Även jag tittar på att byta termostater till ”smarta” och undrar om någon har gjort liknande? Har även sett många skriva att det inte är lönt iom trögheten i systemet. Även att man egentligen inte ska justera värme på termostaterna utan på värmepumpen.
Hur får man till bästa komforten till rimligt pris till vintern?
 
K klopidogrel skrev:
Också intresserad om någon på forumet har någon input. Är i liknande situation som TS. Nyinflyttad, villa byggd 2006. Kombipump jordvärme/frånluft (IVT 495 twin). Vattenburen golvvärme från LK på nedre plan och radiatorer på övre plan. Analoga termostater. Här fanns dock ställdon.

Även jag tittar på att byta termostater till ”smarta” och undrar om någon har gjort liknande? Har även sett många skriva att det inte är lönt iom trögheten i systemet. Även att man egentligen inte ska justera värme på termostaterna utan på värmepumpen.
Hur får man till bästa komforten till rimligt pris till vintern?
Vi har hus byggt 2003 med vattenburen golvvärme på bägge våningsplanen. Bottenvåningen har kvar trådtermostater som går till Wirsbo kopplingsbox som sedan går till ställdonen. Då det är betongplatta är alla termostater fullt uppställda, dvs jag skulle egentligen kunna skippa ställdonen då plattan ändå är så trägstyrd, och bara gå på pannan rumssensor.

På övervåningen däremot, träbjälklag, bytte jag ut kopplingboxen mot två Sonoff 4ch Pro
https://www.styrahem.se/p/653/strombrytare-paav-wifi-4-kanaler-sonoff-4ch-r3
som jag styr från Home Assistant. Rumssensorer är billiga Zigbee temperaturmätares
https://www.styrahem.se/p/657/temperatur-och-luftfuktighet-zigbee-sonoff-snzb-02
som kommunicerar med HASS trådlöst, som sedan har inbyggd termostatfuntion (genom att para givare och styrdon).
Det går givetvis att använda andra galvanisk åtskilda relälösningar än Sonoff med bara fyra reläer, finns både på Amazon och Ali.

Termostaterna på övervåningen valde jag att låta sitta kvar, parallellkopplade i Sonoff så att ställdonets läge indikeras via termostatens LED.

Fördelen? Dels att kunna välja rumstemperatur via mobilen, men framförallt att kunna skapa dygns- och veckoscheman i HASS per rum eller för hela övervåningen.

Skärmbild av ett smart hem-gränssnitt med termostatinställningar för hemautomatisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom är den nya utrustningen mindre platskrävande så nu kan jag faktiskt montera och stänga inspektionsluckan :D
 
Varför ha NC ställdon på ett värmesystem? Normalt är det NO på värme och NC på kyla. Men men alla gör olika.
 
I Installation skrev:
Varför ha NC ställdon på ett värmesystem? Normalt är det NO på värme och NC på kyla. Men men alla gör olika.
Det kan man jualltid fundera på, men der är så Wirsbo har konstruerat sins ställdon, iaf de från början av 2000-talet.
Så länge man son konstruktör litar på sin design, i detta fall att kontollkortet inte kommer vara dött med mindre än att hela anläggningen är spänningslös så spelar NO eller NC ingen roll, det finns inget flöde iaf.
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Vi har hus byggt 2003 med vattenburen golvvärme på bägge våningsplanen. Bottenvåningen har kvar trådtermostater som går till Wirsbo kopplingsbox som sedan går till ställdonen. Då det är betongplatta är alla termostater fullt uppställda, dvs jag skulle egentligen kunna skippa ställdonen då plattan ändå är så trägstyrd, och bara gå på pannan rumssensor.

På övervåningen däremot, träbjälklag, bytte jag ut kopplingboxen mot två Sonoff 4ch Pro
[länk]
som jag styr från Home Assistant. Rumssensorer är billiga Zigbee temperaturmätares
[länk]
som kommunicerar med HASS trådlöst, som sedan har inbyggd termostatfuntion (genom att para givare och styrdon).
Det går givetvis att använda andra galvanisk åtskilda relälösningar än Sonoff med bara fyra reläer, finns både på Amazon och Ali.

Termostaterna på övervåningen valde jag att låta sitta kvar, parallellkopplade i Sonoff så att ställdonets läge indikeras via termostatens LED.

Fördelen? Dels att kunna välja rumstemperatur via mobilen, men framförallt att kunna skapa dygns- och veckoscheman i HASS per rum eller för hela övervåningen.

[bild]

Dessutom är den nya utrustningen mindre platskrävande så nu kan jag faktiskt montera och stänga inspektionsluckan :D
Detta var intressant läsning! Skulle du kunna beskriva lite mer i detalj hur detta fungerar/är uppsatt?

Jag har själv vattenburen golvvärme i träbjälklag på loftet ovanför garaget. Det är en öppen yta på 40 m2 med två golvvärmeslingor (20 mm PEX). Fördelaren är nu utan ställdon, men jag har funderingar på att hitta en lösning liknande den du beskriver.

Jag har även golvvärme i huset, men där är det betongplatta och jag har skruvat av samtliga ställdon och låter bergvärmepumpens kurva styra helt, vilket funkar bra. Eventuellt skulle jag kunna ta två av dessa ställdon (24V NC - Thermotech 67034) till loftet.

Jag har ingen erfarenhet av HASS, men är intresserad av att testa. Jag har en raspberry pi 4, som skulle kunna användas till det, vad jag förstår.

Det vore toppen om jag kunde få lite guidning i detta!
 
M MFlodin skrev:
Detta var intressant läsning! Skulle du kunna beskriva lite mer i detalj hur detta fungerar/är uppsatt?

Jag har själv vattenburen golvvärme i träbjälklag på loftet ovanför garaget. Det är en öppen yta på 40 m2 med två golvvärmeslingor (20 mm PEX). Fördelaren är nu utan ställdon, men jag har funderingar på att hitta en lösning liknande den du beskriver.

Jag har även golvvärme i huset, men där är det betongplatta och jag har skruvat av samtliga ställdon och låter bergvärmepumpens kurva styra helt, vilket funkar bra. Eventuellt skulle jag kunna ta två av dessa ställdon (24V NC - Thermotech 67034) till loftet.

Jag har ingen erfarenhet av HASS, men är intresserad av att testa. Jag har en raspberry pi 4, som skulle kunna användas till det, vad jag förstår.

Det vore toppen om jag kunde få lite guidning i detta!
HASS - eller egentligen Homeassistant - är en komptent plattform om än med viss inlärningströskel.
https://www.home-assistant.io/
Den går att köra i nästan vilken miljö som helsr, RPI eller mer fullvuxna datorer. Själva målet för HASS är integration av prylar, antingen direkt eller via molntjänster, kärnan och de över 1000 integrationspåläggen är Community-drivet.

Vad gäller guidning är det fullt möjligt, men också avhängit din utgångsnivå, så det får kanske bli lite av en fråga-svar övning.

Eftersom du inte har ställdon idag så får diskussionen kanske starta där, förutom att få igång Homeassistant på din RPI och börja bekanta dig med systemet - och kanske även koppla in vissa funktioner som HASS hittar i din miljö...
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
HASS - eller egentligen Homeassistant - är en komptent plattform om än med viss inlärningströskel.
[länk]
Den går att köra i nästan vilken miljö som helsr, RPI eller mer fullvuxna datorer. Själva målet för HASS är integration av prylar, antingen direkt eller via molntjänster, kärnan och de över 1000 integrationspåläggen är Community-drivet.

Vad gäller guidning är det fullt möjligt, men också avhängit din utgångsnivå, så det får kanske bli lite av en fråga-svar övning.

Eftersom du inte har ställdon idag så får diskussionen kanske starta där, förutom att få igång Homeassistant på din RPI och börja bekanta dig med systemet - och kanske även koppla in vissa funktioner som HASS hittar i din miljö...
Jag har installerat Home Assistant på min RPi nu i kväll, och testat att sätta upp AdGuard Home som ett första tillägg.

Jag har som sagt tillgång till ställdon (Thermotech 24 V). Skulle de funka, eller behöver jag en speciell typ av ställdon för detta?
 
Redigerat:
M MFlodin skrev:
Jag har installerat Home Assistant på min RPi nu i kväll, och testat att sätta upp AdGuard Home som ett första tillägg.

Jag har som sagt tillgång till ställdon (Thermotech 24 V). Skulle de funka, eller behöver jag en speciell typ av ställdon för detta?
Snabbt jobbat :)

Min lösning funkar med vilket ställdon som helst eftersom jag använde potentialfria relä, i alla fall så länge som reläets bryteffekt överstiger kretsens uttag. För Sonoff är 24V inget problem eftersom den är klassad för 10A/250V. Sonoff:en blir alltså bara en isolerad fjärrstyrd strömbrytare till matningen av ställdonet.

Tyvärr kommer du inte kunna mata just Sonoff i sig med samma krets som ställdonen då jag misstänker att de drivs av 24V AC, men det finns som sagt andra reläer också, med både annat protokoll än WiFi såväl som andra antal reläer - det viktiga här är just den potetialfria egenskapen.
För min bevattningsanläggning som behövde ett enskilt relä valde jag en Shelly (iofs också WiFi, den har jag inte flashat med ESP)
https://www.styrahem.se/p/451/infalld-strombrytare-1-kanal-potentialfri-wifi-shelly-1
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Snabbt jobbat :)

Min lösning funkar med vilket ställdon som helst eftersom jag använde potentialfria relä, i alla fall så länge som reläets bryteffekt överstiger kretsens uttag. För Sonoff är 24V inget problem eftersom den är klassad för 10A/250V. Sonoff:en blir alltså bara en isolerad fjärrstyrd strömbrytare till matningen av ställdonet.

Tyvärr kommer du inte kunna mata just Sonoff i sig med samma krets som ställdonen då jag misstänker att de drivs av 24V AC, men det finns som sagt andra reläer också, med både annat protokoll än WiFi såväl som andra antal reläer - det viktiga här är just den potetialfria egenskapen.
För min bevattningsanläggning som behövde ett enskilt relä valde jag en Shelly (iofs också WiFi, den har jag inte flashat med ESP)
[länk]
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Snabbt jobbat :)

Min lösning funkar med vilket ställdon som helst eftersom jag använde potentialfria relä, i alla fall så länge som reläets bryteffekt överstiger kretsens uttag. För Sonoff är 24V inget problem eftersom den är klassad för 10A/250V. Sonoff:en blir alltså bara en isolerad fjärrstyrd strömbrytare till matningen av ställdonet.

Tyvärr kommer du inte kunna mata just Sonoff i sig med samma krets som ställdonen då jag misstänker att de drivs av 24V AC, men det finns som sagt andra reläer också, med både annat protokoll än WiFi såväl som andra antal reläer - det viktiga här är just den potetialfria egenskapen.
För min bevattningsanläggning som behövde ett enskilt relä valde jag en Shelly (iofs också WiFi, den har jag inte flashat med ESP)
[länk]
Ok, då kanske jag börjar förstå lite bättre. Jag behöver alltså först se till att jag har en matning på 24 V AC, som jag med hjälp av strömbrytaren slår till/från. Någon sådan matning har jag inte i dagsläget, utan endast ställdonen.

Det betyder alltså att ställdonen antingen är öppna eller stängda - stämmer det? Jag hade en tanke om att de skulle styras i "steglöst" (0-100% beroende på värmebehovet).

Nu har jag gissat lite utifrån din input. Tillrättavisa mig gärna om jag har missuppfattat.

Om detta stämmer behöver jag antingen även en matning på 24 V AC om jag ska använda mina befintliga ställdon. Alternativt köper jag två andra ställdon om det kan underlätta installationen.
 
Jag inser nu också att Thermotech-ställdonen jag har tillgång till kanske inte passar på fördelaren i fråga, som är LK...
 
M MFlodin skrev:
Ok, då kanske jag börjar förstå lite bättre. Jag behöver alltså först se till att jag har en matning på 24 V AC, som jag med hjälp av strömbrytaren slår till/från. Någon sådan matning har jag inte i dagsläget, utan endast ställdonen.

Det betyder alltså att ställdonen antingen är öppna eller stängda - stämmer det? Jag hade en tanke om att de skulle styras i "steglöst" (0-100% beroende på värmebehovet).

Nu har jag gissat lite utifrån din input. Tillrättavisa mig gärna om jag har missuppfattat.

Om detta stämmer behöver jag antingen även en matning på 24 V AC om jag ska använda mina befintliga ställdon. Alternativt köper jag två andra ställdon om det kan underlätta installationen.
Jag har inte kollat upp de ställdonen som du nämner, men de vi har skm följde med golvväresystemet är trögt binära, dvs de öppnar/stänger beroende på om det är spänning fram eller ej. Jag vet inte im det finns något vattenburet värmegolv som skulle bygga på en gradvis strypning, troligen skulle det vara svårt att få tillräckligt med varmvatten i slutet av slingan.
 
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Jag har inte kollat upp de ställdonen som du nämner, men de vi har skm följde med golvväresystemet är trögt binära, dvs de öppnar/stänger beroende på om det är spänning fram eller ej. Jag vet inte im det finns något vattenburet värmegolv som skulle bygga på en gradvis strypning, troligen skulle det vara svårt att få tillräckligt med varmvatten i slutet av slingan.
Det jag menade var att jag inte hade koll på hur det egentligen fungerade med ställdonen, och därmed hade svårt att förstå hur lösningen skulle se ut.

Jag har googlat lite nu och förstått att Thermotech-ställdon inte passar rakt av på en LK-fördelare, så jag kommer antagligen få köpa två andra ställdon. Vad är då att rekommendera? Ska man satsa på 24V eller 230V, NC eller NO?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.