Mitt lilla hyreshus drog kanske lite mer än ditt men då är det 350-400kvm som värms och 5-6pers som bor där i 5 olika lägenheter

Vet du om slangarna blivit bytt? Man brukar iof få larm om det börjar bli tätt.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Vi har 115+115 m2 i stockholm och en bergärmepump från 2003 (Greenline 4). 1500kwh i dec men vi snålade som bara den med allt. 2+3 i huset

Vi stängde helt av tillskottet (separat panna) och lät det bli kallt. 2glas fönster är tätade och på de där utsikten kvittar satte vi bubbelplast. Vi eldade en del men tillskottet är tveksamt då det bara är en öppen spis. Har golvärme i ett spa i källaren som fick gå med låg inställning på termostat (men då vi hade kallt jobbade det på ändå)

Som kallast var vi nere på 14c inomhus när det var som kyligast ute. Nu när det är milt 19c.
 
G Gabriel Björling skrev:
Hej. Bor in en villa från 1967. Den är dränerad och med nytt tak. Vi bor på 114kvm och lika stor källare.

Idag kom elräkning. 3258kwh förbrukat i december.

Vi har bergvärme som är installerad innan vi köpte huset. Den blev installerad 2007. Vi har värmen på ca 18-19 grader.

idag kom räkningen precis under 15 000kr på elen.

Nån som har nån idé vad man kan göra?
Bergvärmepumpen är en IVT (Nibe) Greenline Rego 634.
Jag har en Nibe fighter som är 20+år och vi bor i ett hus 120 kvadrat med lika stor källare och bor i Sörmland. Våran förbrukning i december var 1010 kWh.
 
Spelar ingen roll hur mycket man jämför om man inte har alla fakta. Alla hus har olika behov. Ta ut parametrar. Så får du bättre svar om vad som kan vara problemet. Låt den gått en stund först i normal drift. Ej när den gör varmvatten eller annat.
 
  • Gilla
Graddhyllan
  • Laddar…
S
Vi förbruka 2600kwh med luftvattenpump i ett liknande hus. För oss är vindsisoleringen troligtvis största tjuven. Det är 10-15cm isolering med glipor här och där.

har du nåt liknande på din vind?
 
3200 kWh låter som värmen helt kommer från elpatron. Du har inget stort hus eller ett super gammalt. Men en fungerande bergävrmepump finns det ingen chans att du hamnar på 3200 kWh.

Möjligt är annars att något annat drar strömmen, tex en vattenpump, elradiator i garaget eller annat. Det borde inte vara inne då du borde reagerat på värmen som alstras av prylen som drar elen.
 
  • Gilla
Momoko och 2 till
  • Laddar…
Som redan konstaterat. Något är galet.

Ivt greenline c7 ht från -04 här utan stöttning av elpatron. Vi landade på drygt 1400kwh i december i jönköpingstrakten med liknande yta för ett -70-tals hus.

Jag hade funderat vad som drog men först kollat eltillskott, sen utrett om något annat kan vara boven men troligen misstänkt magnetit i ledningarna i värmepumpen.
 
  • Gilla
Jonas Jonsson2 och 2 till
  • Laddar…
Skulle det kunna vara så att en kontaktor fastnat i draget läge?

Magnetit då brukar man få larm, pannan går men röd lampa blinkar

Du kan även kolla lagrade/tidigare larm
 
Mycket spännande jag har samma problem med ett 30-tals hus på 150kvm + cirka 70kvm källare i Dalarna!
Dock en Thermia pump.. Inställd på att ej använda tillskottsvärme
Har nyligen installerat en elmätare på pumpen för att kunna övervaka bättre hur den går. Ska bli spännande
 
  • Gilla
NiclasS1
  • Laddar…
R Rikard Stelpe skrev:
Har nästan exakt ett likadant hus som dig, med bergvärme. En Ivt greenline från 2005. Gjorde av med 1680 kwh i december. Jag kan ingenting om bergvärme och dess förbrukning men Känns ju som att något är på tok.
Kan du berätta lite mer?
Att husen är lika stora 114 kvm plus lika mycket källare är en faktor.

Ditt hus är 40 år nyare så borde ha annan och bättre isolering.
Kan du berätta lite om hur ditt hus är isolerat?

Slutligen så vilken temperatur har du i huset?
Samma överallt eller svalare i vissa rum?
 
Kan bara rekommendera dig att ta tiden att reda ut hur du löser av tillskottstimmar för den verkar onekligen gå på onödigt mycket tillskott.

haft en liknande upplevelse med onormalt hög (dubblerad) förbrukning av värmepumpen förra året. Visade sig att problemet var dels en värmeväxlare med sämre effekt då det hade blivit sprickor i plasten. Väldigt enkelt bytt och sedan var även flexslangarna igensatta (vanligt problem hos IVT, precis som någon nämnde högre upp i tråden). Kanske att de fortfarande släpper igenom tillräckligt mycket för att inte felindikera. Ett enkelt sätt att identifiera det är att känna på flexslangen för värme ut strax efter att pumpen har producerat. Vid stopp är min erfarenhet att de blir snorvarma. Bara att byta dem, även det är väldigt smidigt.

de åtgärderna återställde iaf vår gamla IVT och sänkte dess förbrukning med ca 45%.
 
  • Gilla
Jascher91
  • Laddar…
Vad har du för element? sitter det gamla enkelradiga element för oljeeldning så kan det vara så att pumpen för jobba häcken av sig för att hålla hög temp i systemet. även vxl ventil mellan att göra varmvatten och radiatorvatten är en felkälla ,

/A
 
Svårt att säga om det är mycket, men en bergvärmepump från den tiden brukar vara installerad med 70-120 meters hål och ganska lite effekt. Den förlitar sig på elpratronen rätt mycket, vilket kanske var rätt när man installerade den, men inte idag. Dusch och högt börvärde på slingan brukar göra att den antingen går hela tiden eller med mycket patron. Jag har bokat en itv geo608 som skall installeras snart. Den ger 3 kwh till mot min ivt495 men jag har 100m hål vilket lär vara i minsta laget. En ny pump som inte är on/off kan anpassa sig till hålet samt en frånluft modul kan ladda hålet med värme.
 
D Donkaffe skrev:
Vad har du för element? sitter det gamla enkelradiga element för oljeeldning så kan det vara så att pumpen för jobba häcken av sig för att hålla hög temp i systemet. även vxl ventil mellan att göra varmvatten och radiatorvatten är en felkälla ,

/A
Problemet med enkelradiga radiatorer från mitten av 60-talet anpassade för hög framledningstemperatur har jag också. Mitt värmesystem är av ettrör-typ med 8! element per slinga så riktigt kassa förutsättningar för pumpen.

Jag värmer 100+100 kvadrat (ett plan + uppvärmd källare) med en 15 år gammal Nibe 1225 8kw (130m hål) till 20 grader helt utan eltillskott, även när det var 13 minusgrader. Mitt hus har tunna väggar "fyllda" med kutterspån och 0 cm isolering på kallvinden som håller nära utetemperatur. Min lösning var att köpa ett par billiga 40cm fläktar som blåser på det sista elementet (på bostadsplanet) i var slinga. Det är helt fantastiskt vilken skillnad det gjorde, jag kunde sänka framledningstemperaturen med minst 5 grader.

Med dagens elpriser är det klart värt att stå ut med lite surrande. :D
 
  • Gilla
ADent
  • Laddar…
Det är knappast radiatorerna som ger så hög förbrukning, i så fall är de bara en av många orsaker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.