F fsn skrev:
En sån köper jag om det är rätt pris. Var köpte du den och vad betalade du? Eller är det tom så att din är till salu?
Det är en GARO NIM 42-3, försäljningsställe hittas via google (vill ej göra reklam för specifik firma).
 
Redigerat:
wildeside wildeside skrev:
Du kanske ska sluta leka hobby elektriker om du inte ens vet vad du beställer.
Har fått förmånen att planera eldragningen för ett bygge + att köpa in grejerna som behövs. Är dock vare sig elektriker till yrket eller som hobby, så jag har väl inte 100% koll på hur allt brukar vara. Detta var ju anledningen till att jag startade tråden :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Wow
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Jag vill inte vara mer dryg än nödvändigt men jag tror du kanske gör bättre i att lämna över det jobbet till någon annan som faktiskt kan det.
 
Om man vill går det att kapa fasskenorna och sätta kopplingsplintar på någon DIN-skena för utgående grupper. Men det tar plats utan att tillföra någon funktion. Jag har aldrig sett det i någon central jag hempulat med. Svaret på frågan är att för mig ser den komplett ut.
 
  • Gilla
Buildgates
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag vill inte vara mer dryg än nödvändigt men jag tror du kanske gör bättre i att lämna över det jobbet till någon annan som faktiskt kan det.
En rätt onödig kommentar. Givetvis går planeringsarbetet fortare ju mer erfarenhet man har. I detta fallet är dock installatören en pensionerad släkting och han har tålamod och saknar helt taxameter...
 
A Avemo skrev:
Om man vill går det att kapa fasskenorna och sätta kopplingsplintar på någon DIN-skena för utgående grupper. Men det tar plats utan att tillföra någon funktion. Jag har aldrig sett det i någon central jag hempulat med. Svaret på frågan är att för mig ser den komplett ut.
Mycket informativt och bra svar, tack!
 
Om du vill ha plintar för utgående kablar är det lätt att bygga om den :cool:
 
  • Elcentral med säkringsmoduler, jordfelsbrytare och kablar på installationspanel. Varningsmärken för elektrisk fara synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Buildgates och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Om du vill ha plintar för utgående kablar är det lätt att bygga om den :cool:
Stiligt!
Blir ju lite mer ordning och reda med plintar. Men förstår samtidigt argumentet om att man vill ha så få skarvar som möjligt.
 
Att man har utgående plintar i stora centraler typ kontorsmiljöer för att slippa dra kabel bakom 3-4 rader av säkringar kan jag förstå. Eller möjligen om man kör KNX då alla kablar från varende uttag och strömbrytare ska till centralen. Men i en vanlig villa installation har jag svårt att se fördelen då normalt klarar sig med 3 rader och då blir det lätt med översikt iaf.
Möjligen kan det vara fördel med plintar vid ett byte av central från en gammal då man har större möjlighet att alla kablar når i toppen av den nya.
 
  • Gilla
Buildgates och 1 till
  • Laddar…
Buildgates Buildgates skrev:
Har fått förmånen att planera eldragningen för ett bygge + att köpa in grejerna som behövs. Är dock vare sig elektriker till yrket eller som hobby, så jag har väl inte 100% koll på hur allt brukar vara. Detta var ju anledningen till att jag startade tråden :rolleyes:
Vet den som ska bo i/nyttja byggnaden att elen har planerats av någon som (erkänner att han) inte har koll? Låter ju livsfarligt.
 
Buildgates Buildgates skrev:
Stiligt!
Blir ju lite mer ordning och reda med plintar. Men förstår samtidigt argumentet om att man vill ha så få skarvar som möjligt.
Det som är smidigt är att det är lättare att koppla in i en större anläggning.
Den här och en del andra centraler ska sättas upp i våra nya lokaler på skolan
Där hemma har jag inte satt utgående plintar i mina centraler :cool:
 
Tack alla som svarat förresten. Nu vet jag att jag fått vad jag beställt.
E EB2 skrev:
Vet den som ska bo i/nyttja byggnaden att elen har planerats av någon som (erkänner att han) inte har koll? Låter ju livsfarligt.
Det är nog farligare att inte ha koll men ändå hävda att man har det. Inser man att man saknar kunskap så ser man till att skaffa det, svårare är det inte.
 
Inser att jag inte hade en susning om hur en elcentral skulle koppas internt. Nu vet jag dock lite mer, tack igen :oops:
 
Buildgates Buildgates skrev:
Inser att jag inte hade en susning om hur en elcentral skulle koppas internt. Nu vet jag dock lite mer, tack igen :oops:
Menar du att du byggt om något i den? Eller bara att du lärde dig av att se hur den är byggd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.