Jag har visst läst någonstans att det inte får finnas 'stängt utrymme' ovanför bastun. Men taket i min bastu är sänkt 30 cm och det finns naturligtvis ett sådant utrymme hos mig. Jag misstänker bestämmelsen om detta utrymme skulle vara av brandsäkerhetsskäl. Är detta något jag bör ta upp vid den kommande tvåårsbesiktningen - eller är det en 'petitesse'? Iofs skulle det inte vara så svårt att göra en öppning (bastun gränsar till teknikutrymmet).

Finns det någon annan anledning till att man inte får ha dött utrymme ovanför bastutaket?
 
Mera risken att det kommer upp fuktig luft som sedan inte ventileras bort tillräckligt snabbt. Men i praktiken så tror jag inte det har så stor betydelse. Det finns många rekommendationer som är till för att förhindra problem som endast uppstår i någon enstaka procent av alla liknande lösningar. När det gäller bastu så kan du se bland trådarna i Bastudelen att det finns många olika teorier både bland inläggskrivare och bastutillverkare. Så är det en prefabriserad bastu så ska installationen göras utifrån leverantörens anvisning.
 
OK - jag köper motiveringen till fuktrisk - låter vettigare än brandrisk. Då kan jag fixa öppningen själv vid tillfälle (vill spara så många onödiga kickningar vid 2-årsbesiktningen som möjligt för att istället fokusera på sånt jag inte kan göra själv). Det är inte en prefabricerad bastu. Bastun körs ofta men korta perioder - den är mycket liten.

Tack för snabbt, lugnande svar!
 
Det är väl det vanligaste, att det blir ett tomt utrymme ovanför bastun, eftersom man vanligtvis inte vill ha så högt till tak i en bastu. Vår husleverantör rekommenderade att utrymmet skulle ventileras genom att ett eller ett par små hål borrades i frånluftsrören som går i utrymmet, så vi har löst det på det sättet. Kanske är det redan löst på det sättet hos er?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.