K
Hallå på er!

Jag har anmält intresse för nyproduktion av ett radhus. Varmvatten och värme får man stå för själv. I entreprenaden har man valt att installera frånluftsvärmepump för att drifta radhuset som kommer bestå av 2plan, 4 rok, 96kvm samt golvvärme. Kamin kommer installeras i vardagsrummet på entreplan.

Vi är totalt tre i hushållet 2 vuxna och 1 barn.

Är frånluftsvärmepump ett bra alternativ?

Vad tror ni vi kommer ligga på i förbrukningen för värme och varmvatten från frånluftsvärmepumpen?

Tack på förhand!
Jakob
 
Det är väl det vanligaste i nyproduktion idag, 7500 kWh / år drar jag till med
 
FLVP kan vara ett bra alternativ beroende på hur bra isolerat det är. Men ni har relativt litet hus så det kan räcka. Med det sagt så skulle jag inte enbart ha den. Om det går att få till LLVP som tillskott till FLVP så skulle jag allvarligt tänka på det alternativet också. Se gärna min tråd:
- https://www.byggahus.se/forum/threa...-ar-med-llvp-som-komplement-till-flvp.477950/

Jag skulle inte installera LLVP direkt, men jag skulle definitivt ha det som backup.

Man skulle kunna tänka sig LVVP också, men då får man problem med frånluften och behöver nog en FTX, så det är ju inte ultimat heller.

Mitt hus drar runt 12 000 kWh utan värmen inräknad (men varmvatten med FLVP ingår) med 2 vuxna och 2 tonåringar. Värmen kommer alltså till utanpå detta. Men i mina 12 000 ingår också 3000-4000 kWh elbilsladdning. @egge80 gissade på 7500kWh, men jag kommer inte ned dit ens om jag stryker värmen och bilarna från ekvationen. Men ditt hus är mindre och kanske bättre isolerat. Jag drar till med 11000 inklusive värme.

Men nu vet jag inte ens vart du bor. Det påverkar också kraftigt.Skåne, kanske att du klarar på 8-9000. Norrbotten, inte en chans...
 
FLVP är nästan enda alternativet om det inte finns fjärrvärme i radhus. Ingen vill ha utedelen till en LVVP på de smala trädgårdarna och FTX som krävs då tar mer plats.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Man måste ha ett tungt/trögt hus för att lyckas få en LVVP godkänd för nyproduktion. Men om man har mellanhuset i en 3långt radhus så kanske det går... :)

Är det nyproduktion så är det inte bara at välja "nåt" - det skall godkännas av kommun oxo.

//
 
coconut
K kobbish skrev:
Hallå på er!

Jag har anmält intresse för nyproduktion av ett radhus. Varmvatten och värme får man stå för själv. I entreprenaden har man valt att installera frånluftsvärmepump för att drifta radhuset som kommer bestå av 2plan, 4 rok, 96kvm samt golvvärme. Kamin kommer installeras i vardagsrummet på entreplan.

Vi är totalt tre i hushållet 2 vuxna och 1 barn.

Är frånluftsvärmepump ett bra alternativ?

Vad tror ni vi kommer ligga på i förbrukningen för värme och varmvatten från frånluftsvärmepumpen?

Tack på förhand!
Jakob
kolla om du kan få ut energiberäkningen, som måste göras som grund för bygglovet. Då kan du få ett bra underlag på vad som går åt.
 
J jonte0 skrev:
Man måste ha ett tungt/trögt hus för att lyckas få en LVVP godkänd för nyproduktion. Men om man har mellanhuset i en 3långt radhus så kanske det går... :)

Är det nyproduktion så är det inte bara at välja "nåt" - det skall godkännas av kommun oxo.

//
Tycker mig läst här på forumet att en LVVP är bra mycket effektivare än en FLVP, så en sån borde ju egentligen vara lättare att få godkänd energimässigt.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Man skulle kunna tänka sig LVVP också, men då får man problem med frånluften och behöver nog en FTX, så det är ju inte ultimat heller.
Problem och problem, en fläkt fungerar ypperligt. Det finns inga krav på att värmen i luften ska återvinnas.

Men nog svårare att placera utedel i ett radhus område med tanke på ljud? Jag har dock sett många här som har LLVP till sina radhus.

Isakare Isakare skrev:
Tycker mig läst här på forumet att en LVVP är bra mycket effektivare än en FLVP, så en sån borde ju egentligen vara lättare att få godkänd energimässigt.
De nya inverterstyrda FLVP är nästan lika bra som luftvatten så är det en sådan är det nog helt ok. Sen beror det också på värmebehovet. En luftvatten är nog överdrivet för ett litet radhus tänker jag.
 
F Fideliox skrev:
Problem och problem, en fläkt fungerar ypperligt. Det finns inga krav på att värmen i luften ska återvinnas.

Men nog svårare att placera utedel i ett radhus område med tanke på ljud? Jag har dock sett många här som har LLVP till sina radhus.



De nya inverterstyrda FLVP är nästan lika bra som luftvatten så är det en sådan är det nog helt ok. Sen beror det också på värmebehovet. En luftvatten är nog överdrivet för ett litet radhus tänker jag.
Räknar de inte med ventilationsförluster när de räknar på energiåtgången ??
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Som skrivits tidigare ska du kontrollera bvp, för din förbrukning är onormalt hög för ett hus från -67 på 114kvm +källare i Östergötland med 18-19 grader inomhus.
Men gör också en lista över era elförbrukare och speciellt de med större förbrukning, finns t.ex. notering om elbilsladdning.
Men även jag tror på något problem med bvp som mest sannolikt.
 
Förbrukningen är väl till stor del beroende av hur kallt det är ute. Jag bor NV Skåne och vi har sällan minusgrader. Vårt hus är 117 m2, byggt 2015, och värms med frånluftsvärmepump och vi ligger på omkring 7000 kwh/ år, med allt dvs hushållsel, uppvärmning och varmvatten. Dock fristående hus, kanske delade väggar med grannar i radhus kan få ner förbrukningen en del?
 
F
]

Isakare Isakare skrev:
Tycker mig läst här på forumet att en LVVP är bra mycket effektivare än en FLVP, så en sån borde ju egentligen vara lättare att få godkänd energimässigt.
Isakare Isakare skrev:
Tycker mig läst här på forumet att en LVVP är bra mycket effektivare än en FLVP, så en sån borde ju egentligen vara lättare att få godkänd energimässigt.
Det låter helt otroligt. Bara 7000kwh är vår hushållsel. :crysmile:
 
  • Gilla
Jeppan och 1 till
  • Laddar…
Tro det eller ej.
 
  • Skärmavbild av mobilapp visande årlig elkonsumtion i stapeldiagram, med månader som kategorier.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
pacman42
  • Laddar…
F Fefferino skrev:
Tro det eller ej.
Enligt easee-appen så är 761 kw/h av ovanstående också elbilsladdning.
 
F Fefferino skrev:
Tro det eller ej.
Och vi ligger på ca 1000 kWh/mån på sommaren då ingen värme används.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.