Hej!
Helt ny här och är väl novis när det kommer till renovering. Vi har anlitat en lokal firma och idag drogs det rör och monterades inredning. Tyvärr känner jag mig inte särskilt nöjd med resultatet.

Det är rör full väggarna och dragningarna känns onödigt fula, särskilt den till toaletten. I övrigt känns det också lite sopigt genomfört. Komoden är väl låg (81cm) och skåpet ligger alldeles för nära.

Hur uppfattar ni som kan rördragningen?

Mvh

Jens
 
  • Modernt badrum med vit kakel, duschhörn, glasdörrar, handfat och spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt badrum med duschhörna, toalett, vita kakelväggar och mörkt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad vattenkran med rinnande vatten i vit handfat, kakelvägg, minimalistiskt och modernt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
ådal och 1 till
  • Laddar…
Jag kan inte rördragning, men som ren novis/amatör tycker jag att dragning så där ser bedrövligt ut. Men troligen nytt regelverk?
Jag drog på gammaldagsvis längs golv med limmade rörklammer.
Gissar att detta som utförts är helt OK om inget annat avtalats?
 
Redigerat:
  • Gilla
Jens Boström
  • Laddar…
Golvet är klart snyggast men är det säkrast i taket så är det väl ok. Det känns bara så himla långt ut på väggen. Kanske blir bättre om jag målar dom.
 
N
Duschblandaren har anslutning ovanifrån. Jag kan inte se hur de skulle kunna göra på något annat vis.

Jag kan hålla med om att de synliga rör inte är särskilt snyggt, men det går inte att trolla bort dem när ytskiktet är på plats. Det är snyggast om rören ligger dolda i väggen.
 
  • Gilla
Jens Boström
  • Laddar…
U
Är det ni som valt duschväggar?

tillägg, tänker man inte till när man väljer duschväggar är enda sättet att dra ovanför
 
Redigerat:
  • Gilla
Jens Boström
  • Laddar…
Annars måste det nog till nån form av distans mellan duschvägg och vägg vilket kanske inte är så enkelt om duschhörnet redan fanns där. Då hade det gått att ha rören "vanligt"
 
  • Gilla
Jens Boström
  • Laddar…
MrJay
Det vanligaste är att dra rören längs golvet vilket i detta fall hade varit klart snyggast. Då jag misstänker att duschväggen varit redan installerat när de drog rören tog de det absolut enklaste rutten runt den, tyvärr.
 
  • Gilla
Björkdahl och 1 till
  • Laddar…
T
Inget fel på den dragningen, dessutom slipper man göra hål i duschväggprofilerna samt att vattenrören inte bli skitiga av kalk.

Handfat är standard att sätta på 85 cm och i ditt fall går det ju inte att sätta högre då spegelskåpet är i vägen, vem satte det förresten? Ä r det samma som monterade resten så skulle spegelskåpet naturligtvis placerats högre.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Inget fel på den dragningen, dessutom slipper man göra hål i duschväggprofilerna samt att vattenrören inte bli skitiga av kalk.

Handfat är standard att sätta på 85 cm och i ditt fall går det ju inte att sätta högre då spegelskåpet är i vägen, vem satte det förresten? Ä r det samma som monterade resten så skulle spegelskåpet naturligtvis placerats högre.
Ja, de monterade både komoden och skåpet. Det får de göra om iaf.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Är det ni som valt duschväggar?

tillägg, tänker man inte till när man väljer duschväggar är enda sättet att dra ovanför
Se där. Känns ju självklart nu när allt är på plats.
 
J Jens Boström skrev:
Hej!
Helt ny här och är väl novis när det kommer till renovering. Vi har anlitat en lokal firma och idag drogs det rör och monterades inredning. Tyvärr känner jag mig inte särskilt nöjd med resultatet.

Det är rör full väggarna och dragningarna känns onödigt fula, särskilt den till toaletten. I övrigt känns det också lite sopigt genomfört. Komoden är väl låg (81cm) och skåpet ligger alldeles för nära.

Hur uppfattar ni som kan rördragningen?

Mvh

Jens
Hmm, jag är då absolut inget proffs. Men jag hade blivit galen på det där.. Jag hade tagit ner duschväggen eller gjort hål i duschväggen och dragit rören vid golvet absolut..! Som röris borde man diskutera detta med beställare innan man gör…


J Jens Boström skrev:
Hej!
Helt ny här och är väl novis när det kommer till renovering. Vi har anlitat en lokal firma och idag drogs det rör och monterades inredning. Tyvärr känner jag mig inte särskilt nöjd med resultatet.

Det är rör full väggarna och dragningarna känns onödigt fula, särskilt den till toaletten. I övrigt känns det också lite sopigt genomfört. Komoden är väl låg (81cm) och skåpet ligger alldeles för nära.

Hur uppfattar ni som kan rördragningen?

Mvh

Jens
 
  • Gilla
Jens Boström
  • Laddar…
N newbee skrev:
Duschblandaren har anslutning ovanifrån. Jag kan inte se hur de skulle kunna göra på något annat vis.

Jag kan hålla med om att de synliga rör inte är särskilt snyggt, men det går inte att trolla bort dem när ytskiktet är på plats. Det är snyggast om rören ligger dolda i väggen.

Men varför hamnade rören så långt ut på väggen ? Är det inte rimligt att dra närmare tak och vägg?
 
  • Gilla
tensiden
  • Laddar…
Det är oavsett rimligt att klamra rören vettigt det gör också på helhetsintrycket.

Du får skriva en klassisk lapp och sätta upp om de ska tillbaks på backjobb:
"Är eder konstruktion onödigt ful"
/Birger Ljungström
 
  • Gilla
Jens Boström
  • Laddar…
sunnis
Rent praktiskt så är den typen av rördragning att föredra men det är ju inte särskilt fint. Tekniskt sett bra resultat, estetiskt är lite mer tveksamt.

Men i min värld är det väl just sånt här man kommer överens med hantverkaren om hur man vill ha det. Extremt viktigt att man är väl insatt i processen med rördragningar, placeringar, monteringshöjder så att man vet att man blir nöjd.

Men det är nog inget större merjobb att byta ut duschblandaren, ta urtag i duschväggarna och dra allt längs med golvet. Nackdelen är det blir grisigt/sunkigt i genomföringar och rören inne i duschen. Kommoden och spegelskåpet går säkert bra att flytta upp några centimeter. Men tvivlar att ni lyckas argumentera detta som ett backjobb.

Snyggaste är ju såklart att fälla in all VVS i väggarna, men det är ju helt omöjligt i det här läget.
 
T
sunnis sunnis skrev:
Rent praktiskt så är den typen av rördragning att föredra men det är ju inte särskilt fint. Tekniskt sett bra resultat, estetiskt är lite mer tveksamt.

Men i min värld är det väl just sånt här man kommer överens med hantverkaren om hur man vill ha det. Extremt viktigt att man är väl insatt i processen med rördragningar, placeringar, monteringshöjder så att man vet att man blir nöjd.

Men det är nog inget större merjobb att byta ut duschblandaren, ta urtag i duschväggarna och dra allt längs med golvet. Nackdelen är det blir grisigt/sunkigt i genomföringar och rören inne i duschen. Kommoden och spegelskåpet går säkert bra att flytta upp några centimeter. Men tvivlar att ni lyckas argumentera detta som ett backjobb.

Snyggaste är ju såklart att fälla in all VVS i väggarna, men det är ju helt omöjligt i det här läget.
Jo, det är det om rörmokaren har borrat hål för klamrarna som håller rören för då blir det fula hål i kaklet och att byta plattor är inget kul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.