Claes Sörmland
Har inte redan kakelugnar sekundluft i sin design om man eldar som traditionen bjuder?

När man tänder brasan (traditionellt underifrån) så har man ju de små dragluckorna öppna och luft strömmar in där. Men efter några minuter när brasan har tänt och det börjar brinna rejält så stänger man ju dem, skjuter till spjället något så att förbränningen går långsammare.

Luft kommer nu in mellan ramen och plåtluckorna, d v s en del av luften matar själva veden där förgasningen sker men en minst lika stor del av luften kommer in i luckans överkant och ger sekundärförbränning i kanalen ovanför veden.

Eller?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det har du rätt i. Jag har bara en glaslucka på min ugn så där funkar det annorlunda. Det bör även ge en förvärmning av luften.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har inte redan kakelugnar sekundluft i sin design om man eldar som traditionen bjuder?

När man tänder brasan (traditionellt underifrån) så har man ju de små dragluckorna öppna och luft strömmar in där. Men efter några minuter när brasan har tänt och det börjar brinna rejält så stänger man ju dem, skjuter till spjället något så att förbränningen går långsammare.

Luft kommer nu in mellan ramen och plåtluckorna, d v s en del av luften matar själva veden där förgasningen sker men en minst lika stor del av luften kommer in i luckans överkant och ger sekundärförbränning i kanalen ovanför veden
Eller?
Helt rätt, så tänker jag också att det blir med luftintaget runt luckorna, och frångår man traditionen lite genom att börja med att tända uppifrån så blir det ännu bättre, är systemet i balans så blir det inte mer än lite värmedaller ovan skorstenen.
 
Några ritningar på finska plåtugnar att begrunda:
Teknisk ritning av en cykellås, olika vyer och sektioner, detaljerade mått och komponenter, daterad 3 mars 1942.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna är baserad på en design av E.A. Wiman redan på 1800 talet. Den finska plåtugnen uppfanns alltså av en svensk. Den tog inte fart i Sverige men nog i Finland.

Uppdaterad version av G.E. Asp i Finland på 1940 talet. Notera det finns en murad friskluftskanal och rost. Då man frångår den traditionella luckan och börjar nyttja rosten för primärluften så krävdes väl andra metoder. I denna ritning visar han hur man kan använda en speciell sorts tegel för att få maximal värmeöveringsyta men jag tror inte det blev av i praktiken.

Tekniska ritningar av vattenpumpar med mått, sektioner och toppvyer, daterade 28 februari 1948.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Notera också att kärnorna är fristående och inte ihopkopplade som i den svenska femkanalsversionen, detta gör att kärnan kan expandera friare utan att hela konstruktionen stressas av värmerörelsen.

Heimlaga har berättat för mig att alla plåtugnar han stött på i österbotten har varit av femkanalsdesign dock, med plåtskal. En hybrid av de olika designerna alltså. Kan tror det har att göra med att österbotten har mycket kulturutbyte med Sverige.
 
T
mikethebik mikethebik skrev:
Fel, när det är kallt eldar jag mer än gärna i min "gamla" vedspis, en Jötul från 70-talet i gjutjärn.
Fantastiskt go värme som värmer hela huset förutom källarvåning om det kniper, och ett utmärkt sätt att laga mat på om strömmen behagar upphöra att flyta i ledningarna.

Sedan finns det nyare varianter som man kan sätta in idag, men att den gamla inte är en "hit" bara för att det är en äldre teknik stämmer inte, fråga resten av oss andra som eldar i gamla vedspisar får du nog samma svar som jag ger;)
Krasst tekniskt har jag inte "fel" men är ju ett fritt val :cool: Ofta förstår man inte hur stor förbättring det är med en modern eldstad förän man bytt, tog mig själv många, många år. Inte sjysst mot grannar med luftvägsproblem att elda i en omodern eldstad heller, skiljer tydligen enormt avseende skadliga utsläpp i form av partiklar etc
 
T Träkåk skrev:
Krasst tekniskt har jag inte "fel" men är ju ett fritt val :cool: Ofta förstår man inte hur stor förbättring det är med en modern eldstad förän man bytt, tog mig själv många, många år. Inte sjysst mot grannar med luftvägsproblem att elda i en omodern eldstad heller, skiljer tydligen enormt avseende skadliga utsläpp i form av partiklar etc
Jag hävdar att en eldstad kan vara juste även om den är gammal, VermontCastings har i mer än 30år gjort gjutgärnskaminer med katalysator.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T
F fribygg skrev:
Jag hävdar att en eldstad kan vara juste även om den är gammal, VermontCastings har i mer än 30år gjort gjutgärnskaminer med katalysator.
Ja visst finns det gamla, seriösa eldstäder, dom du nämner har tex sten i eldstaden o efterbrännkammare etc, likväl som det saluförs plåtkaminer än idag helt utan keramik, rökvändarplattor, sekundärförbränning etc smart. Tråden handlar om sekundärförbränning och mer korrekt är väl att hävda att simplare eldstäder utan detta samt som saknar keramik, tegel, värmekulit e.d. i brännkammaren inte är så bra, än att just äldre är sämre. Dom kunde förr också, absolut. Mer en fråga om att välja bort budgeteldstäder samt få upp ögonen för att många äldre, simplare inte är något vidare och att ett byte till en mer sofistikerad lönar sig.
 
T Träkåk skrev:
Ja visst finns det gamla, seriösa eldstäder, dom du nämner har tex sten i eldstaden o efterbrännkammare etc, likväl som det saluförs plåtkaminer än idag helt utan keramik, rökvändarplattor, sekundärförbränning etc smart. Tråden handlar om sekundärförbränning och mer korrekt är väl att hävda att simplare eldstäder utan detta samt som saknar keramik, tegel, värmekulit e.d. i brännkammaren inte är så bra, än att just äldre är sämre. Dom kunde förr också, absolut. Mer en fråga om att välja bort budgeteldstäder samt få upp ögonen för att många äldre, simplare inte är något vidare och att ett byte till en mer sofistikerad lönar sig.
@Träkåk, vem menar du saluför nya ineffektiva eldstäder, jag vet att bastu kaminer får säljas men annars är det väl EU krav som gör att de eldstäder som säljs avsedda för bostadsuppvärmning måste vara renbrännande?
Det lönar sej knappast att byta en fungerande kamin, när den är utbränd bör den förstås bytas.

Även 1700tals konstruktioner som kakelugnar och murspisar går ju att elda rent och effektivt och murspisen var på sin tid en typisk budgeteldstad som går lätt att underhålla och sätta om än i dag.
 
T
F fribygg skrev:
@Träkåk, vem menar du saluför nya ineffektiva eldstäder, jag vet att bastu kaminer får säljas men annars är det väl EU krav som gör att de eldstäder som säljs avsedda för bostadsuppvärmning måste vara renbrännande?
Det lönar sej knappast att byta en fungerande kamin, när den är utbränd bör den förstås bytas.

Även 1700tals konstruktioner som kakelugnar och murspisar går ju att elda rent och effektivt och murspisen var på sin tid en typisk budgeteldstad som går lätt att underhålla och sätta om än i dag.
Lågprisställen på internet alla gånger sen skulle jag tro att EU-kraven sätter väldigt tillåtande krav. Va inte så många år sedan väletablerade Svenska varumärken saluförde gjutjärnskaminer utan en sten i med 150mm fritt blås ut, skamligt att denna typ av produkter säljs/såldes till annat än en jaktkoja etc för 5-10 000:- får man nog ingen Clean Burn-teknik precis och dräller ju av anno ser med kaminer för dom pengarna. Så värst rent brinner väl kanske inte dom där gamla murade men ack med god verkningsgrad och det är ju fint att man kan sätta om dom och återanvända i flera hus livslängd. Sund motpol till det där billigaste som inte borde saluföras ens
 
T Träkåk skrev:
Lågprisställen på internet alla gånger sen skulle jag tro att EU-kraven sätter väldigt tillåtande krav. Va inte så många år sedan väletablerade Svenska varumärken saluförde gjutjärnskaminer utan en sten i med 150mm fritt blås ut, skamligt att denna typ av produkter säljs/såldes till annat än en jaktkoja etc för 5-10 000:- får man nog ingen Clean Burn-teknik precis och dräller ju av anno ser med kaminer för dom pengarna. Så värst rent brinner väl kanske inte dom där gamla murade men ack med god verkningsgrad och det är ju fint att man kan sätta om dom och återanvända i flera hus livslängd. Sund motpol till det där billigaste som inte borde saluföras ens
Nu är jag ingen direkt vän av onödiga kamin byten men nya plåt kaminer verkar vara renbrännande, vermiculitfödrade och ha ca 78-80% effektivitet oavsett om man kikar på en 6500kr kamin på Bauhaus eller en enkel contura för minst dubbla pengarna, alltså motsvarande effektivitet som min 30 år gamla VermontCastings eller en 100 år gammal kakelugn.

Vill man ha en väsentlgt effektivare lokaleldstad får man väl titta på en ny Gabriel kakelugn med 92% effektivitet.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.