Behöver jag gräva ur 5-10cm och lägga makadam inför bygge med markskruv eller räcker det med att lägga markduk direkt på gräset och säkra duken med några plattor?

Bakgrund;
Har ca 30cm jord och därefter riktigt kompakt beige-grå lera. Huset är suterräng med betonggrund och tomten är belägen högre än gatuplan. Tomten är helt plan. Trädäcket blir 8x17m och byggs med nedsänkt bjälklag för att få totalhöjden att fungera. Har möjlighet att fästa regelverket i husets betonggrund då den är blottad.

Ett hus med en pågående fasadrenovering, gräsmatta, klar himmel och ett verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför markduk på gräset?
 
  • Gilla
kaningetva
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför markduk på gräset?
Tänkte om det skulle innebära att jag slipper gräva ur hela tomten.
 
A
Du behöver varken markduk eller eller gräva ut om du inte är behov att gräva ut för att klara höjderna
 
Markduk vill man väl ha som ogrässkydd? Plaator funkar väl om man har möjlighet att justera för sättningar, men det ser ut som det blir en låg altan?
 
P Plutus skrev:
Markduk vill man väl ha som ogrässkydd? Plaator funkar väl om man har möjlighet att justera för sättningar, men det ser ut som det blir en låg altan?
Precis det jag tänker gällande markduken, att förhindra att det växer igenom trallen om jag väljer att inte gräva. Plattorna tänker jag ju bara ska hålla ner markduken, själva altanen byggs på markskruv.
 
A
KavehC KavehC skrev:
Precis det jag tänker gällande markduken, att förhindra att det växer igenom trallen om jag väljer att inte gräva. Plattorna tänker jag ju bara ska hålla ner markduken, själva altanen byggs på markskruv.
du behöver ingen markduk kommer aldrig växa igenom altanen.
kommer inte komma något solljus under altan.

skulle det vara ett problem så skulle det hänt med var och varann altan nu.

sätt markskuv och stöter du på berg någonstans eller större sten så gjuter du bara en plint just där.
 
Så ambitiösa många är för en altan som nästan ligger platt på marken. Plintar och markskruvar…
Jag, slarviga människa, byggde upp på trädgårdsplattor som lades på någon dm kross.
Ingen panik tycker jag om tjälen lyfter lite under vintern.
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.