L Lakritsianen skrev:
Och 12 månader skugga och aldrig upptorkning av sol gör väldigt stor skillnad plus all fukt som kommer av växtlighet som står nära hus.
Konstigt att du inte kan ha viss förståelse utan bara hålla på rättigheter?
Jag pratar inte om lagändrig att förbjuda alla höga träd utan om de ska placeras minst 4,5 m in på tomtgränsen!
Kanske lättare att förbjuda folk att köpa hus om dom nu har så stora problem med vad grannen vill ha för växtlighet.
 
  • Gilla
Bangan och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du propagerar väldigt konsekvent för olika åtgärder för att förbjuda träd i olika sammanhang. I tråd efter tråd. Det blir väldigt många olika sammanhang när man räknar ihop det.
Och alltid samma lagförslag, "inga höga träd vid tomtgränsen", det borde vara precis samma regel som vid bygglov med 4,5 m in på sin egna tomt och från gata.
Och detta är jag inte ensam om att tycka och det kommer ske reglering inom några år, var så säker!! det är inte hållbart i tätbebyggt område. Med tanke på klimatförändringar med fler stormar plus att villägare kommer att förväntas att ha solceller.
 
  • Haha
  • Gilla
Serafim Dahl och 4 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Och alltid samma lagförslag, "inga höga träd vid tomtgränsen", det borde vara precis samma regel som vid bygglov med 4,5 m avstånd till sina grannar och gata.
Och detta är jag inte ensam om att tycka och det kommer ske reglering inom några år, var så säker!! det är inte hållbart i tätbebyggt område. Med tanke på klimatförändringar med fler stormar plus att villägare kommer att förväntas att ha solceller.
Haha, vi säger väl det då. Få se lagremissen så tror vi på dig.
 
  • Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
Unikt namn
perra i skogen perra i skogen skrev:
På insidan av huset??
Med öppet takfönster barrar det kanske in, och sen blir det mull.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Och alltid samma lagförslag, "inga höga träd vid tomtgränsen", det borde vara precis samma regel som vid bygglov med 4,5 m in på sin egna tomt och från gata.
Och detta är jag inte ensam om att tycka och det kommer ske reglering inom några år, var så säker!! det är inte hållbart i tätbebyggt område. Med tanke på klimatförändringar med fler stormar plus att villägare kommer att förväntas att ha solceller.
Med tanke på klimatförändringar skriver du? Då borde vi verkligen se till att bevara träden eftersom de hjälper till att sänka temperaturen genom effektiv avskärmning av solen.
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 4 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Och 12 månader skugga och aldrig upptorkning av sol gör väldigt stor skillnad plus all fukt som kommer av växtlighet som står nära hus.
Konstigt att du inte kan ha viss förståelse utan bara hålla på rättigheter?
Jag pratar inte om lagändrig att förbjuda alla höga träd utan om de ska placeras minst 4,5 m in på tomtgränsen!
Väldigt märkligt att mitt hus inte har fukt alls, inte ens i källaren är där fuktskador. De 3 träden jag gav tillåtelse till grannen att ta är högre än våra hus.
Det är förvisso de 40-50 andra träden jag med har men de står i tomtgräns. Men inte så att något hus skuggas.

De som står mot grannens skuggar mitt hus rätt duktigt med :p

Hur kan folk bygga hus långt ut i skogen och klara sig då?

Jag hade kunnat hålla med dig om jag fått bygga plank/mur med 3 meters höjd i tomtgräns runt hela tomten. Annars är du tramsig, mitt insynsskydd rör ingen ;)

Det kommer inte fler regleringar än det finns idag. Det hade vart snyggt om byråkratin vill hugga ner min gigantiska ek som inte får huggas ner utan tillstånd =)

Sen är det ju fakta att ju mindre skugga ju jävligare blir det att vistas i området vid värme. Städer där växtlighet inte finns har ju bevisats vara odrägliga att vara i.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Med tanke på klimatförändringar skriver du? Då borde vi verkligen se till att bevara träden eftersom de hjälper till att sänka temperaturen genom effektiv avskärmning av solen.
...och genom att suga åt sig och lagra koldioxid.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
Spontat tror jag grannen vill ha kvar trädet för att jävlas med dig! Bara för att det stör dig och du verkar inte kunna göra något åt det! Hade jag haft en granne som stör sig på mitt träd som fäller en massa skit överallt hade jag tagit ner det men på grannens bekostnad. Är är jävla träd herregud…..
 
Läste ett reportage där arborister och biologer just beklagade sig över att det numera finns alldeles för få stora träd i villaområden så önskan att någon ny lag skulle begränsa eller förbjuda höjden på träden i områdena är därmed dödfödd. Har själv en grannek 2 meter från tomtgräns med en enorm trädkrona över vår tomt samt i västerläge som skymmer kvällssol och lämnar efter sig +80% av sina löv på våran tomt, singlar dom inte ner där så blåser dom in. Så i praktiken är det vi som sköter om eken förutom att det är dom pröjsar arboristen :rofl:.
.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
De delar av trädet som hänger in över din tomt får du ju kapa av.
Men det kanske de inte gör?
 
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Läste ett reportage där arborister och biologer just beklagade sig över att det numera finns alldeles för få stora träd i villaområden så önskan att någon ny lag skulle begränsa eller förbjuda höjden på träden i områdena är därmed dödfödd. Har själv en grannek 2 meter från tomtgräns med en enorm trädkrona över vår tomt samt i västerläge som skymmer kvällssol och lämnar efter sig +80% av sina löv på våran tomt, singlar dom inte ner där så blåser dom in. Så i praktiken är det vi som sköter om eken förutom att det är dom pröjsar arboristen :rofl:.
.
Samtidigt, kollar man på äldre flygbilder över väldigt många samhällen och villaområden så är det just träd som har ökat massor i både volym och antal.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Samtidigt, kollar man på äldre flygbilder över väldigt många samhällen och villaområden så är det just träd som har ökat massor i både volym och antal.
Du får väl försöka övertyga "experterna" och deras "forskning" där dina "amatör"observationer väger lätt som en fjäder :rofl:.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Samtidigt, kollar man på äldre flygbilder över väldigt många samhällen och villaområden så är det just träd som har ökat massor i både volym och antal.
Det beror mest på att tätortsborna har slutat med att hålla kor för husbehov. Förr betade korna bort allt som gick att äta och det blev kalt runt alla människoboningar. Ju mer folk destu större brist på bete och destu kalare. Så enkelt är det.
Å andra sidan har det aldrig funnits så få stora träd i skogen som det finns nu.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det beror mest på att tätortsborna har slutat med att hålla kor för husbehov. Förr betade korna bort allt som gick att äta och det blev kalt runt alla människoboningar. Ju mer folk destu större brist på bete och destu kalare. Så enkelt är det.
Å andra sidan har det aldrig funnits så få stora träd i skogen som det finns nu.
Samt att allt brännbart användes för uppvärmning.
Resultatet är närmast igenvuxna/vildvuxna villakvarter med skogs-stora trän i mängder på många håll.
Ser inte klokt ut.
Spara några få vackra där det passar in kan ju vara fint och skapa en viss harmoni. Enstaka tallar i skogsnära områden etc.
 
  • Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ja det blir ju inte mycket kvar av mindre tomter, oavsett pris, om en del har gigantiska träd som tar över hela himlen.
Många som inte kan ha solceller pga detta plus högre uppvärmning för att förebygga mögel.
Om personer vill ha höga träd kan de planera dem sydväst om sina egna hus. Att välja att sätta dem mot grannen istället är ju ett jäkla sätt och kommer få sura grannar.
Genom att vissa personer inte kan visa hyfs och normal hövligt behövs det en ny lag som reglerar detta och skyddar husägare.
Att vissa vill detaljreglera var grannar ska få plantera träd på sin tomt är bara löjligt, köp de fastigheter du vill bestämma över eller sluta gnäll.
 
  • Gilla
  • Älska
Bangan och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.