Jag ska återinmura en gammal vedspis. Det finns ett fundament i betong till spisen i golvnivå, så därifrån kan jag mura upp på nytt för spisen. Alldeles bredvid den fanns tidigare en vanlig trävägg som hade bränts lite så den väggen togs bort. För att det ska se ut för något så vill jag gå ut med murningen i sidled och över där väggen stod tidigare och få underdelen till spisen att gå jämns med skorstensmuren i sidled och alltså där den tidigare väggen var, spisen i sig hamnar på samma plats som tidigare, ovanpå det gamla fundamentet alltså. Törs jag bygga det utökade planet under spisen, som ska gå ut över där väggen tidigare stod, direkt mot den träregel som väggen stod på? Alltså bara börja med tegelsten direkt på och sedan mura uppåt, eller måste det till någon järnplåt där?
Svårt förklara men fråga gärna!
 
Claes Sörmland
Förlåt, jag försökte men foto...
 
  • Gilla
Jaegerbef
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Förlåt, jag försökte men foto...
Ja, jag förstår dig.... men har inget foto heller. Om du tänker dig att du står framför en 100 cm bred skorstensmur, spisen som ska installeras är 70 cm och fundamentet i golvnivå är 80 cm och båda livar med vänstra delen av skorstensmuren. i det här fallet vill vi mura upp i skorstensmurens bredd upp till planet där spisen ska stå. Underdelen till spisen, kommer att bli 30 cm bredare på dess på högra sida, alltså hamnar ca 20 cm utanför fundamentet i golvnivå. Tidigare så gick en vägg mot skorstensmuren där. Blev det något tydligare nu eller virrade jag till det ännu mera?
Får tillägga att höjden på spisen är 40 cm...
 
K Kurtivan skrev:
Ja, jag förstår dig.... men har inget foto heller. Om du tänker dig att du står framför en 100 cm bred skorstensmur, spisen som ska installeras är 70 cm och fundamentet i golvnivå är 80 cm och båda livar med vänstra delen av skorstensmuren. i det här fallet vill vi mura upp i skorstensmurens bredd upp till planet där spisen ska stå. Underdelen till spisen, kommer att bli 30 cm bredare på dess på högra sida, alltså hamnar ca 20 cm utanför fundamentet i golvnivå. Tidigare så gick en vägg mot skorstensmuren där. Blev det något tydligare nu eller virrade jag till det ännu mera?
Får tillägga att höjden på spisen är 40 cm...
Ett att undersöka är vad som finns UNDER det du tänkte myra på, utanför fundamentet dvs.
Är det bärande vägg under det partiet som tagits bort?
Ligger det trasbotten, reglat etc? Mura med tegel eller leca?

Mitt tips är att ringa en murare eller konstruktör när du gjort en koll och be dem komma ut/räkna på last. Murning och vedspisar blir fort väldigt tungt och sviktar underlaget så spricker det tyvärr…
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.