C
D datja skrev:
Då drar du bara vidare en cat6 från den i pannrummet till den centralapunkt i huset där du vill ha routern (med wifi).
Så kan man så klart göra, men då måste man ändå ordna med strömförsörjning och en lämplig placering av fiberomvandlaren i pannrummet.
 
Unikt namn
Sidajope Sidajope skrev:
Routern kommer stå i ett 10" rackskåp i pannrummet men man kanske kan ha routern där utan wifi och koppla en accesspunkt i huset? En följdfråga är då om man inte använder routerns wifi, måste routern ha wifi 6 eller räcker det om accesspunkten har wifi 6?

jag tänker att det kanske går att ha TP-Link Archer AX23 utan antennerna i skåpet och en accesspunkt ubiquiti Lite centralt i huset?
AX23 bli säkert toppen. Men jag skulle inte stänga av wifi på den. I ett modernt wifinät hjälps enheterna åt på ett annat vis än i äldre nät, så den kommer inte störa den andra APn.

Jag bifogar en bild som illustrerar hur man kan och placera sin AP lite mer i mitten för att få bättre fart.
Jag har även kladdat lite turkost där man skulle kunna tänka sig en till AP för att bättra på den prestandan i övre sovrum.
Jämförelse av routerplacering i enplans- och flervåningshus för optimal trådlös signalstyrka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är så billig på NetonNet att jag hade köpt en till likadan och använt i AP-läge snarare än en Ubiquity.
 
  • Gilla
MarcusNatanael och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag beställt, det blev TP-Link som vann. Det motsvara den bilden jag hade i huvudet med att bara ha en diskret Accesspunkt i huset och resten gömt i pannrummet. Det var hyfsat bra pris på prylarna, samt att omada inte verkar vara super komplicerad att pilla med. Jag tackar för input och engagemang många bra lösningar!


TP-link ER605 (TL-R605) V2 Omada Gigabit VPN Router

TP-link TL-SG2008P Managerbar gigabitswitch 8 portar med 4 portar PoE+

TP-link Omada EAP615-Wall Wifi 6 Roaming-accesspunkt AX1800
 
  • Gilla
Unikt namn och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Sidajope Sidajope skrev:
Nu har jag beställt, det blev TP-Link som vann. Det motsvara den bilden jag hade i huvudet med att bara ha en diskret Accesspunkt i huset och resten gömt i pannrummet. Det var hyfsat bra pris på prylarna, samt att omada inte verkar vara super komplicerad att pilla med. Jag tackar för input och engagemang många bra lösningar!


TP-link ER605 (TL-R605) V2 Omada Gigabit VPN Router

TP-link TL-SG2008P Managerbar gigabitswitch 8 portar med 4 portar PoE+

TP-link Omada EAP615-Wall Wifi 6 Roaming-accesspunkt AX1800
Jag har köpt ett TP-link Deco Mesh som jag endast använder som accesspunkter i huset och garaget. Fördelen är att det är enkelt att komma igång och jag har en accesspunkt (den i garaget) som inte har någon kabel till sig. Wifi har numera täckning överallt i vårt 150Kvm hus samt i vårt fristående garage samt även på gården, något som inte gick att åstadkomma med en enda wifipunkt.
https://amzn.to/3WO25PQ <- inte den snabbaste wifilösningen men när man vill ha fart så behöver man ändå dra en kabel. Sedan kostar ju hastighet en massa mer.
Tre vita cylindriska enheter, troligtvis nätverksutrustning, märkta "tp-link". Modern teknologisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är supernöjd med lösningen speciellt i garaget där jag numer har möjlighet att koppla in min gamla stationära dator som saknar wifikort.
 
T Tjalve_85 skrev:
Edgerouter X + några Unifi AP kanske?
Beror lite på hur mycket pengar du vill lägga samt hur stort hus du har.
Edgerouter X för en novis? Det kommer inte bli bra.

Ubiquiti har en serie prylar som heter Amplifi, och det är bland det enklaste som finns men fungerar bra. Det blir min rekommendation.

Mellan din router och fibern behövs en mediakonverterare, den bör fiberbolaget tillhandahålla.
 
Jag rekommenderar annars inte TP. Deras prylar funkar fint ur lådan och har bra funktioner, men underhållet är inte bra. Ubiquiti släpper i vart fall uppdateringar ca 2 ggr per år, och om det är något allvarligt ganska omedelbart.

Som jämförelse har min (professionella) TP switch bara fått en uppdatering sedan 2015. Man kan bara tänka hur många säkerhetshål som finns där som inte är fixade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.