Hej,

Sent omsider har vi bestämt oss för att ta in offerter på solpaneler och de första företagen kommer och tittar i veckan. Vi har bestämt oss för att inte köpa något batteri, eftersom vi inte tror att det lönar sig just nu. Vi har inte heller någon elbil, så det känns inte motiverat att skaffa en sådan laddare heller.

Men vi kommer nog att köpa elbil inom 3-4 år, och om batteripriserna sjunker vill man kanske köpa till det i framtiden också. Därför undrar jag om det finns något man bör tänka på när men köper en anläggning så att den är förberedd för batteri respektive billaddare. Hur tänker ni mer erfarna i forumet om detta?
 
Är också intresserad av synpunkter här, framförallt kring förberedelse för elbilsladdare. Om det är något att tänka på i samband med solcellsinstallation.
 
S
Min uppfattning är att det är två olika saker, som förvisso kan monteras och kopplas in av samma elektrikerfirma. En produktionsanläggning som producerar el, och en laddbox som förbrukar el från din elanläggning, som vilken annan apparat som helst, möjligen att andra förbrukare inte har teknik för att jämna ut belastning på olika faser. Någon med mer elkunskaper än mig kan säkert förklara bättre.

Jag installerade dock min växelriktare och laddbox samtidigt med hjälp av samma företag för att slippa upphandla prylarna i två omgångar. Jag kunde då också få allt gjort på en gång av samma elektriker.
 
  • Gilla
Pontus Andersson1
  • Laddar…
S
Och när det gäller förberedelse för batteri behöver du köpa en hybridväxelriktare som troligen är dyrare i inköp (så var det i mitt fall). Jag är tveksam till om du kan tillgodoräkna dig det högre skatteavdraget om du inte samtidigt köper batteriet.
 
Det enda som man skulle kunna förbereda för laddbox är plats för en trepolig dvärgbrytare i centralen.
 
Jag har ingen elbil själv, men har haft kompisar på besök som har använt ett vanligt 3-fas uttag när dom laddat här. Effekten har dom då reglerat med bilens inställninger. Förutom evt möjlighet för lastbalansering och trådlös uppkoppling av laddboxen (app?), vad är då fördelen med att ha laddbox jämfört med vanligt 3-fas uttag ? Kanske TS kan nöja sig med ett 3-fas uttag som "förberedelse" inför evt egen elbil/laddbox.

Kanske en dum fråga men jag är genuint nyfiken och tänkte det var OK att fråga i tråden här :)
 
En laddkabel för 3-fasuttag kostar nästan samma som en laddbox så det är inte så stor vits.
 
Stefan N Stefan N skrev:
En laddkabel för 3-fasuttag kostar nästan samma som en laddbox så det är inte så stor vits.
Aha, då förstår jag. Tack.
 
K
Om de behöver göra en ombyggnad av central eller fasadskåp att det finns plats för säkringen till laddaren.
 
Jag får tacka för svar! Nu har jag hunnit prata lite med säljarna. Ingen verkar tycka att man behöver tänka på något särskilt vad gäller laddare.

Angående batteri pratade jag med en säljare som sade att alla växelriktare upp till 10 kW är redo för batteri redan, men inte alla större. Jag har dock inte kollat om detta stämmer.

Vid det här laget har jag börjat släppa tanken på batteri. Däremot har jag fått in en del offerter, men jag ska nog starta en separat tråd där jag ber om synpunkter på dessa (ska skriva till helgen när jag hunnit tänka lite).
 
K
E Etnavs skrev:
Angående batteri pratade jag med en säljare som sade att alla växelriktare upp till 10 kW är redo för batteri redan, men inte alla större. Jag har dock inte kollat om detta stämmer.
Det är ganska rätt. Men såklart beroende på tillverkare. Men en tumregel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.