A
H happy_sloth skrev:
Fast det stämmer ju verkligen inte, det finns ju anledningar till att elföretag har egna försäkringar. Anställer man ett företag som drar om elen och det börjar brinna pga det så är det ju företaget som bär ansvaret och inte du.
H happy_sloth skrev:
Fast det stämmer ju verkligen inte, det finns ju anledningar till att elföretag har egna försäkringar. Anställer man ett företag som drar om elen och det börjar brinna pga det så är det ju företaget som bär ansvaret och inte du.
du är alltid ansvarig för din egen elinstallation, spelar ingen roll vem som utfört den.
 
A Aunty skrev:
du är alltid ansvarig för din egen elinstallation, spelar ingen roll vem som utfört den.
Stämmer verkligen detta? Om jag tar in en behörig elfirma som gör ett jobb och dom råkar strula till det så att säg alla element blir spänningssatta och någon sedan dör. Är det jag som blir åtalad då? Isåfall har ju installationsföretag inget ansvar öht och man hade ju iprincip kunnat skita i sitt egenkontrollsprogram osv.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Jag vet företag som har anställda hantverkare anställda, om man nu ska räkna mekaniker med bred kunskap till dem, som tar under 400 kr/timme plus moms för reparationer som de utför.
Ja, det var ju snällt av dem.
Det blir inte mycket över till företaget för den pengen om de har avtalsenlig lön, speciellt om det ska täcka verktygskostnader och lokalkostnader också. Kanske även bilkostnader om de arbetar ute på fältet.
 
L lordi skrev:
Ja, det var ju snällt av dem.
Det blir inte mycket över till företaget för den pengen om de har avtalsenlig lön, speciellt om det ska täcka verktygskostnader och lokalkostnader också. Kanske även bilkostnader om de arbetar ute på fältet.
De tar betalt för reskostnader per timme och per km. Uppenbarligen tjänar de på det ändå. Nu fick jag kanske lite lägre timkostnad för jag och mitt företag försåg dem med mer än ett jobb varannan vecka.
 
A Aunty skrev:
Jag har aldrig sagt att han aldrig betalat skatt.
men då undrar jag hur mycket skatt är okej att smita från men man får ändå nyttja välfärden fullt ut?
räcker med en ungefärlig siffra där, så jag vet.

Men du fattar ju inte grejen om alla väljer att tänka som du att det är bara ett litet kompisjobb så urholkas hela systemet.
Då kommer ju alla göra så eller ska du avgöra vilka som kan skippa betala skatt och vilka som måste?

tycker bara det är fel att han ska få ta del av mina skattepengar men inte jag av hans, men fel på mig antagligen.
nej, det blir dom med stor umgängeskrets som får förmånen att byta tjänster med varandra. Så kontorsnissar och padel-spelare, får fortsätta ondgöra sig, på byggahus forumet, över dyra fakturor från hantverkare.
 
A Aunty skrev:
du säger ”Du får gärna diskutera vinster i välfärdens vara eller icke vara, men den här tråden handlar inte om det.”

sedan fortsätter du diskutera välfärden.
Trådar utvecklas o man får skriva o ha vilka åsikter man vill även om det blir obekvämt
 
Cahilli skrev:
Halloj!

Vad tycker ni är rimlig timpeng som elektriker att ta för att dra om lite el? (Inte vitt)
Nyligen haft en polare över (en vän sen kanske 8 år tillbaka) som tog 350kr i timmen för att dra om el. Sen att tillägga att jag var en hjälpande hand under alla timmar.

Själv tyckte jag det det var lite väl högt pris, vad har ni betalt/tycker är rimligt?
350 kr/ tim är ut 61 600 kr i månaden. Rätt hög lön.
 
A Aunty skrev:
sämsta argumentet.

Såfall vill jag ta ut min lön utan skatt med kommer ju ändå betala moms när jag spenderar den.


Systemet är ju uppbyggt att man betalar som man betalar inte att man ska fuska.
Blir ju inte lika mycket skatt som det hade blivit om man gjort rätt för sig från början eller hur?
Jag förstår ditt resonemang men du förstår inte mitt. Jag menar att det inte blir så mycket skada för samhället för momsen kommer nästan alltid in och det i flera steg.
 
X xtra skrev:
En elektriker som jag anlitade jordade hela mitt hus, bytte till snabbsäkringar mm tar 650:-/timma, på det får jag ROT, kvar 455:-/ timme (105:- mer än 350:- jättebesparing). på 650:-/h betalar han företagsskatt, på det betalar han inkomstskatt, på det betalar han moms, på det betalar han sociala avgifter mm. en som tar 350:-/timmen svart betalar ingen skatt, inga sociala avgifter, ingen moms mm allt åker rakt ner i fickan. räkna ut själv om han som gör det vitt genom sitt eller ett företag med för 650 eller han som gör det svart för 350 tjänar mest på det jobbet. Vad han som tar 350 av en vän är ingen annan än en fuskare som skulle anmälas till skatteverket i och med att han kräver att få Svensk välfärd men vill inte bidra till den. 350 svart är och förblir ocker för dessa pengar tjänar en elektriker aldrig på jobbet där skulle timpengen i så fall vara 467:-/timme med andra ord ca 80 324:- i månaden. och som anställd tjänar du inte dessa pengar, är du egen måste du plussa å alla andra avgifter. Så istället för att göra det svart och tjäna 830:- så gör jag det vitt och får kvitto samt garanti i tio år samt att jag kan visa köpare att det är gjort av firma och inte nåt jag bara säger.
Intressant att se hur du räknar. Förklara gärna hur en lön till en vit elektriker kan bli 467kr/h om hen fakturerar 520kr/h ex moms?
 
A
B Bengt Numelin skrev:
Jag förstår ditt resonemang men du förstår inte mitt. Jag menar att det inte blir så mycket skada för samhället för momsen kommer nästan alltid in och det i flera steg.
jag förstår absolut ditt men accepterar dit inte.
Skatt på lönen är ju 60% av Sveriges alla skatter.
Hur kan du mena att om man tar bort 60% av alla skatteintäkter inte blir så mycket skada för samhället?
 
A
K kortis skrev:
Trådar utvecklas o man får skriva o ha vilka åsikter man vill även om det blir obekvämt
fast det är ju exakt det man inte får, man ska hålla sig till tråden
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ja, det var ju snällt av dem.
Det blir inte mycket över till företaget för den pengen om de har avtalsenlig lön, speciellt om det ska täcka verktygskostnader och lokalkostnader också. Kanske även bilkostnader om de arbetar ute på fältet.
Kan garantera att om det är sant som bengt sa så har de inte avtalsenlig lön. Iallafall inte enligt svenska avtal.
 
B Bob10 skrev:
350 kr/ tim är ut 61 600 kr i månaden. Rätt hög lön.
Är väl inte så hög lön om du frågar de 349 som sitter i riksdagen:surprised:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Kan du utveckla vad du menar?

Länsförsäkringar nekade för att ägaren inte hållit sin anläggning i ett skick som dom ansåg elsäkert.
Tidigare ägare bar skuld till bristerna då denna utfört installationen och nuvarande ägare bar skuld till branden för att hen inte uppfyllt lagen om att hålla sin elanläggning i ett elsäkert skick.
Dom var stenhårda, första gången jag varit med om nåt liknande i Sverige.
Lite svårt att ha åsikter om ett specifikt fall utan att ha sett det men min gissning är att det såg helt förjävligt ut och inte handlade om en klanderfri installation där någon missat att dra en skruv i en plint eller liknande.
Sen är det en sak för dom att neka ersättning och en helt annan för dom att vinna ärendet i rätten med om ägaren drar det vidare. Men vet man med sig att det är en undermålig installation så gör man kke inte det och då var sannolikt avslaget berättigat med.
 
Cahilli skrev:
Så jag kände med! Är själv snickare (visst inte lika ”krångligt” arbete men det är ändå mycket man ska kunna som byggare med, med standarder hit och dit. Ser hellre som du säger att man byter tjänster.
Snickare kan ju vilken bonngrabb som helst bli. Elektriker kräver sin man och dessutom är det ju betydligt svårare. 300 spänn hade jag tagit, men det beror ju på hur mycket man värdesätter sin fritid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.