För en månad sedan bytte Fortum vår gamla elmätare mot en ny som ska kunna fjärravläsas.
Dagarna efter att de hade satt in den kollade vi på den och man kunde på normalt sätt se förbrukningen på en liten display. Nu en månad senare syns inga siffror alls längre på displayen. (Vi brukar notera vår elförbrukning en gång i månaden.)
Då undrar man ju - är det bara siffrorna som inte syns, eller mäter den helt enklet inte strömmen längre?
Det senare vore ju hemskt trevligt... :D

Fjärravläsningen kunde de inte heller få igång, för den går via GSM och vår mätare sitter långt ner i källaren. Så nu måste Fortum sätta en antenn på vårt hus först.....

Undrar om fjärrvärmen som de vill sälja på oss är lika genomtänkt och fungerar lika bra?

Vi har i alla fall felanmält, så nu får vi väl se hur fort de kommer. Min teori är att om hela mätaren inte fungerar så kommer de rätt snabbt och om det bara är displayen så lär det väl dröja. Vad tror ni?
 
Något är nog galet om displayen har dött. Vad är det för mätare? (Kamstrup, Landis/Gyr, Actaris....)
Vissa mätare blinkar displayen på, ena sekunden svart, andra sekunden förbrukning osv.
 
Kommer inte ihåg vad det är för märke på den, kan kolla ikväll.
Och ja, jag har för mig att de dagar den fungerade blinkade displayen som du säger.
 
I fastigheten där mina svärföräldrar bor sitter en ny ,digital mätare förberedd för fjärravläsning , i deras garage. Det är en sådan som fortum sätter upp nu , som jag aldrig kommer ihåg namnet på .
Den är displayen synlig på hela tiden , fast den växlar mellan två räkneverk , ett som räknar och ett det står 0000000 på hela tiden, det är inte en sån mätare då , som bara har slutat att växla ?
Har för mig att dom heter Landis/Gyr , eller ??
Grannens Landis/Gyr slutade att växla bara äfter nån vecka , då stog den på räknare 2 , som bara visade 0000000 , så han ringe till Fortum och dom kom nästa dag o bytte mätaren.

Dock står det Brika Enegri på svärföräldrarnas mätaren , och vad jag minns så finns väl inte Birka Energi längre?
Dock tycker jag att mätaren borde vara för ny för att vara märkt Birka Energi ?!
Dom bor i Värmland , och mätaren är uppsatt av hyresvärden för att se hur mycket ström dom gör av med i sitt garage. Det är ett stort garage som dom kan vara o meka i.

EDIT: Hmm Svårt att förstå vad jag menade , men jag sitter hemma i feber så ja , ni får försöka ändå
 
Här sattes det upp en Landis när dom bytte härom dagen. Det gick bra men det lär dröja innan killen som var här byter 20 mätare om dagen..... ;)

Om detta med fjärravläsning är genomtänkt och bra kan man säkerligen debattera länge, det är ju dock ett påhitt från myndigheten, inte elbolagen. Att få det hela att funka perfekt direkt är inte så enkelt och man använder flera olika tekniker för att lösa kommunikationsproblemet. I Fortumfallet är det Telenor/Cinclus som levererar lösningen och dom så ansvarar för utbytet.

Tänk er en felfrekvens på 5% - då är det över 40000 mätare som någon måste fixa och trixa med. Jobbigt....
 
DjAlbert skrev:
I
Dock står det Brika Enegri på svärföräldrarnas mätaren , och vad jag minns så finns väl inte Birka Energi längre?
Dock tycker jag att mätaren borde vara för ny för att vara märkt Birka Energi ?!
Dom bor i Värmland , och mätaren är uppsatt av hyresvärden för att se hur mycket ström dom gör av med i sitt garage. Det är ett stort garage som dom kan vara o meka i.

EDIT: Hmm Svårt att förstå vad jag menade , men jag sitter hemma i feber så ja , ni får försöka ändå
Inte står det väl ändå Birka energi på den NYA mätaren man har satt upp för fjärravläsning? Det låter helt osannolikt.
 
Det är så här att mätaren har inte satts upp av fortum. Det är fastighetsägaren som har satt upp mätaren ÄFTER fortums mätare i fastigheten , slavmätare alltså.
Sen var den inte förberedd för fjärrläsning , blandade ihopp den med en annan mätare som jag var i kontakt med på jobbet en dag ....
Det är som sagt en ny Landis/Gyr som är märkt Birka Energi UTAN fjärravläsning , sen hur många är ny den är vette fasen , men den borde iaf va ganska ny med tanke på att det är en digital mätare.
 
Det finns nya mätare av "gamla" (icke fjärravlästa) sorter att köpa bland annat på värmepumpsforumet. Jag har köpt två stycken och de är märkta med elbolagens namn innanför glaset.
En ska jag ha till att mäta förbrukningen till tappvarmvattnet och den andra till att mäta hur mycket energi det går åt till värme.
 
Jesca_j skrev:
Det finns nya mätare av "gamla" (icke fjärravlästa) sorter att köpa bland annat på värmepumpsforumet. Jag har köpt två stycken och de är märkta med elbolagens namn innanför glaset.
En ska jag ha till att mäta förbrukningen till tappvarmvattnet och den andra till att mäta hur mycket energi det går åt till värme.
Ok, vem leder elmätarligan? Jag har en på elvvberedaren, en på värmepumpen, en på fläkten till Trygghetsvakten på vinden, en till värmekabeln till Trygghetsvakten på vinden och sedan en som Fortum monterat. :)
 
Helt OT men MathiasS vad drar en sån där trygghetsvakt.Har funderingar på en då jag ska tilllägsisolera vinden
 
Jag har :
Den som fortum satt upp
En till värme i garage/verkstad
En till VV i garage/verkstad

Har ojlefyllda till värmen och en 30 L till VV .
Man måste ju hålla lite koll på vart penningarna försvinner ..
Det är finfina skivmätare som jag inte har satt upp ännu , har inte gjort klart annläggningen ännu ...
Har förberett för mätarna vid centralen , men har inte satt upp dom för jag funderar på ifall man kan motera isär dom och dra tillbaka dom till noll.
Någon som vet ifall det går ? Vill inte försöka ifall dom går sönder.
 
Ok, tillbaka till min enda elmätare då, :)
Den heter Landis/Gyr, det står Fortum på den och den visar ingenting i displayen. Ni som har mekat själva, vad är sannolikheten för att den inte heller mäter elen? (Fortum har inte visat något livstecken efter vår felanmälan än.....)
Ska vi stänga av oljepannan och köra helt på el nu medan vi väntar eller är det bättre att ligga lågt, tro?
 
Andreas_Hansson skrev:
Helt OT men MathiasS vad drar en sån där trygghetsvakt.Har funderingar på en då jag ska tilllägsisolera vinden
Jag pm'ar dig så lusar vi inte ner denna tråd med OT.
 
Om den inte mäter så finns det regler (lagstadgade) om hur man skall uppskatta den icke mätta förbrukningen.
 
Oj, berätta mer hemmapularen. Vi funderade just på det.
Eftersom jag som sagt har mätt varje månad sedan vi köpte huset, så har jag ju ganska bra koll.
Men eftersom vi ännu inte bor där på riktigt och eldar med olja också, så är ju elförbrukningen väldigt låg. Men Fortum vill inte riktigt förstå det, så de fakturerar oftast för mycket och så får vi tillbaka pengarna sedan. Detta trots att jag rapporterar in till deras hemsida eller telefon också varje månad.
Vet du var man kan läsa mer om dessa regler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.