Tomture61 Tomture61 skrev:
Är det luftspalten mellan ytterpanel / isolering du tänker på :thinking:

Simslådor (fick jag Googla du) om det är springan / luftintaget som man ser utifrån så 20 mm , typ . Baspanel är 22 mm , bra som mättolk (y)

Vet ej hur din takfot kommer att se ut / byggas ?
[bild]
den är byggd stängd. tänkte haft luftintag som bilden men nu har ja ändrat mig,

Haft ute en fackman idag på isolering, ja ska låta en firma fixa detta nu, dom fullisolerar mitt snedtak upp med cellulosa och lägger membran duk innifrån de ska vara bra tydligen det är en av dom lite större bolagen på isolering
 
Redigerat:
Ingen lösning jag skulle vågat mig på.
 
D Daniel 109 skrev:
Ingen lösning jag skulle vågat mig på.
pioneer pioneer skrev:
Haft ute en fakman idag på isolering, ja ska låta en firma fixa detta nu, dom fullisolerar mitt snedtak upp med cellulosa och lägger membran duk innifrån de ska vara bra tydligen
ja har verkligen ingen koll själv på just detta men de ska tydligen vara fungerande antar dom lämnar garanti eller något då duken å allt jobb är på dom?
 
Tomture61
Lite oklart hur ditt tak / innertak skall byggas .
Tror du kommer att ha innertaket som följer överarmar på dina takstolar :thinking:
En membranduk läggs mot utsidan närmast takbeläggningen , man slipper då att ha en luftspalt mellan råspont / isolering , dvs man skippar råsponten och lägger isoleringen dikt mot membranduken .

Membranduken skall icke monteras mot den varma sidan av byggnaden , heltokigt :surprised::D
Aldrig hört talas om ngt dylikt , har du missuppfattat byggarna :thinking:
Där monteras ångspärr eller ångbroms men du måste man ha en luftspalt mellan ev råspont / isolering .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Lite oklart hur ditt tak / innertak skall byggas .
Tror du kommer att ha innertaket som följer överarmar på dina takstolar :thinking:
En membranduk läggs mot utsidan närmast takbeläggningen , man slipper då att ha en luftspalt mellan råspont / isolering , dvs man skippar råsponten och lägger isoleringen dikt mot membranduken .

Membranduken skall icke monteras mot den varma sidan av byggnaden , heltokigt :surprised::D
Aldrig hört talas om ngt dylikt , har du missuppfattat byggarna :thinking:
Där monteras ångspärr eller ångbroms men du måste man ha en luftspalt mellan ev råspont / isolering .
Ja, håller med men detta börjat bli klurigt därfför ja lejt bort de, men som ja förstodd va dom skulle göra var: att full isolera enda upp till råsponten sedan lägga membranduk/ångbroms tror han sa ett annat namn på den sen lägger ja gips. det är takstolar jag har som är förhöjda upp så ja får högt i tak i garaget

på taket idag ligger betong panna och takpapp och råspont
 
pioneer pioneer skrev:
Ja, håller med men detta börjat bli klurigt därfför ja lejt bort de, men som ja förstodd va dom skulle göra var: att full isolera enda upp till råsponten sedan lägga membranduk/ångbroms tror han sa ett annat namn på den sen lägger ja gips. det är takstolar jag har som är förhöjda upp så ja får högt i tak i garaget

på taket idag ligger betong panna och takpapp och råspont
hittade på nätet:. Med cellulosalösull går det att bygga diffusionsöppet, tack vare cellulosaullens hygroskopiska egenskaper. Det finns idag ett flertal erkända leverantörer av isoleringssystem med ångbromsar
pioneer pioneer skrev:
Ja, håller med men detta börjat bli klurigt därfför ja lejt bort de, men som ja förstodd va dom skulle göra var: att full isolera enda upp till råsponten sedan lägga membranduk/ångbroms tror han sa ett annat namn på den sen lägger ja gips. det är takstolar jag har som är förhöjda upp så ja får högt i tak i garaget

på taket idag ligger betong panna och takpapp och råspont
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.