Hej,

har byggt en bastu som är 1,9 x 1,4 (agg bygger ca 0,4 i denna ledd). Hur hade ni tänkt med placering av lavar..?

Liten svart stol med prylar i ett hörn med träväggar och grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt träbastuinteriör med tom stol och några föremål på ett grått golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade valt endast bakvägen i två steg där det undre kan vara lite kortare om det blir för tight framåt. Men ändå så att man hjälpligt kan sitta där eller i alla fall ha en bastuhink med vatten.
 
  • Gilla
fredrik_pe och 1 till
  • Laddar…
F fredrik_pe skrev:
Hej,

har byggt en bastu som är 1,9 x 1,4 (agg bygger ca 0,4 i denna ledd). Hur hade ni tänkt med placering av lavar..?

[bild] [bild]
Svårt att veta måtten du har, min övre lav är 55 cm djup och undre 45 cm och upplever de som bra. Har liknande planlösning, såhär gjorde jag. Får in 5 vuxna karlar ledigt på övre lavarna. Ca 160x240 cm.

Ett rum under renovering med träbeklädnad och diverse verktyg och byggmaterial utspridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusverkstad med träpaneler, fönster och verktyg på bänk. Modärn, pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhus byggarbetsplats med träbeklädnad, verktyg, och delvis konstruerad träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tom bastu med träväggar, svarta stenpaneler och en steneldare. Anvisningar på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle köra längs den långa väggen i två rader, som någon sa, den nedre ska man kunna sitta på hjälpligt.
Ett viktigt råd vad gäller placering av lavarna är att inte sätta den översta laven för lågt, vilket tyvärr väldigt många gör. Eftersom du då sitter ”för lågt” kommer bastun behöva längre uppvärmningsrunda och onödigt mycket energi för att bli bastuklar. Värmen och fukten finns intill taket.

så sätt översta laven på 1100-1200 från taket! Den nedre ca 450 mm nedanför. Om det behövs så ordna med pall från golv så du har ett bekvämt steg upp på nedersta laven
 
  • Gilla
Dheri och 7 till
  • Laddar…
Tack alla för input!

Tror det blir så, 2 rader på långsidan (kanske 40-45cm uppe och något mindre nere, vi är alla i familjen ganska nätta..). Så får det blir lite tight framför aggregatet, precis som på Byggarebergs bild.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fredrik_pe skrev:
Tack alla för input!

Tror det blir så, 2 rader på långsidan (kanske 40-45cm uppe och något mindre nere, vi är alla i familjen ganska nätta..). Så får det blir lite tight framför aggregatet, precis som på Byggarebergs bild.
Om möjligt, gör övre laven så djup att man också kan lyfta upp fötterna på den.
 
F fredrik_pe skrev:
Hej,

har byggt en bastu som är 1,9 x 1,4 (agg bygger ca 0,4 i denna ledd). Hur hade ni tänkt med placering av lavar..?

[bild]

[bild]
Lavarna ska upp högt i bastun, där värmen finns. Tumregel är att sitter du på översta laven ska dina fötter vara ovanför aggregatets övre kant. Man sätter lavarna från taket ned, översta laven ca 1100 under taket, nedre laven ca 450 under översta och så vidare. En liten pall på golvet ifall första steget blir för högt.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Lavarna ska upp högt i bastun, där värmen finns. - - - En liten pall på golvet ifall första steget blir för högt.
Eftersom min bastu är så liten har jag bara en men högt placerad lav. Fördelen är att ett bastubad drar ca 5 kWh innebärande att jag, trots kWh-priset, fortsätter basta varannan dag. 15-20 min uppvärmning, 20 min bastande, stänger av värmen, fortsätter basta 15-20 min.
Nackdelen är att laven är för kort för liggläge. Sällskapslivet är inte heller lockande i denna bastu;).

Visst är det fint med rymlig bastu men ska den brukas ofta blir det dyrt.
 
  • Gilla
ErikWestman och 1 till
  • Laddar…
F fredrik_pe skrev:
Tack alla för input!

Tror det blir så, 2 rader på långsidan (kanske 40-45cm uppe och något mindre nere, vi är alla i familjen ganska nätta..). Så får det blir lite tight framför aggregatet, precis som på Byggarebergs bild.
En tom bastu med träbänkar, hink och upplyst av mjukt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbeklädd bastu med bänkar och stenfylld bastuugn i hörnet. Relaxation och wellness.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fredrik_pe
  • Laddar…
Såhär gjorde jag.
Bastuns mått är 190 bred, 155 djup. En övre lav långa långa väggen, och lät sedan den nedre laven gå i vinkel, så kan man sitta ifred på nedre laven utan att få någons fötter i vägen.
Från tak till första laven är det 110 cm (helt perfekt), tar ca 20 min att värma upp! Energieffektivt och behagligt
 
  • Glasdörrar leder in till tomt rum med träbänkar och mjuk belysning. Modern design, inbjudande atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbastu med träpaneler och bänkar, synlig genom halvtransparenta dörrar, avstängd och tom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern bastu med träbänkar, kopparhink, slev och stengolv, avkopplande atmosfär, mörk belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ulrika M.M och 3 till
  • Laddar…
B Byggareberg skrev:
Svårt att veta måtten du har, min övre lav är 55 cm djup och undre 45 cm och upplever de som bra. Har liknande planlösning, såhär gjorde jag. Får in 5 vuxna karlar ledigt på övre lavarna. Ca 160x240 cm.

[bild] [bild] [bild] [bild]

Fick du ha några stödben med denna lösning?
 
F fredrik_pe skrev:
Fick du ha några stödben med denna lösning?
Nej, jag satt kortlingar i väggarna där lavarna möter väggen och satt fast lavarna med många skruv, 120x5. 70x45 reglar. Väldigt stabilt, även med fem stycken 100 kg klumpar på övre lavarna.
 
Tomt rum under konstruktion, isolering synlig, arbetslampa och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerat rum under konstruktion med isolermaterial, träreglar, verktyg samt ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fredrik_pe
  • Laddar…
Blev 49 djup uppe och 39 djup nere! Kändes som en bra kombo! 112 cm till tak från översta och 44 cm mellan laven. Ett pågående bygge av en träkonstruktion inne i ett rum klätt med träpaneler, möjligtvis en bastu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En tom bastu under konstruktion med träbänkar och elektriska verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis monterad trästomme, portabel luftkonditionering, mörkt golv, och ljusa träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Semiproffset och 2 till
  • Laddar…
Och där va lavarna på plats! Tack alla för bra inspel!

Trätrappa inomhus, pågående arbete, verktyg och material synliga, ofärdigt byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbeklädd bastu med bänkar och en trofé i form av en boxningshandske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.