Huset har elpanna för värme och vatten. Under vintern har vi värmt huset med företrädelsevis ved via kamin och har de dagarna legat på mellan 6-16 kwh per dag med alla element kalla. Skillnaden beror på antalet duschar, tvättmaskin, matlagning osv. (Har jag trott iaf)

För två veckor sedan installerade vi en luft/luft-pump. Dagar då den värmt huset själv har det legat på cirka 25 kwh. Mindre då vi eldat.

Till saken då: vi åkte bort fyra dygn under långhelgen. Vi stängde då av pumpen, elementen var av sen innan. Detta resulterade i en förbrukning under avresedagen torsdagen på 9 kwh (då var pumpen på under natten och vi åt frukost med kaffapanna, brödrost osv på morgonen). Allt väl så långt.

Under fredagen var förbrukning 0,2 kwh per timme fram till klockan 1 med en topp på 1,5 kwh. Sedan sjönk det tillbaka, till 0,2, innan det toppade igen på 3,5 kwh kocken 7. Sedan fortsatte förbrukning ligga runt 1 kwh per timme. Mönstret upprepas under lördag och söndag. Mellan 25 och 28 per dag.

Detta när vi inte är hemma och allt är avstängt.

Jag hade en teori om att en termostat till elementet gått sönder, men alla element var kalla. Huset var 11 grader när vi kom hem, så skulle 30 kwh värme producerats per dag borde det rimligtvis varit varmare i huset (milt väder ute).

Vad är då kvar? Ett kylskåp kan knappast dra 3000 w (som under högsta timmen) även om det skulle ha gått sönder eller dörren till frysen stått på glänt.

Värmepumpen? Kan den dra så pass mycket för att bara hålla igång kompressor och liknande? Skulle inte tro det.

Pannan är väl det enda som kan förbruka så mycket. Antar att pannan går på tomgång för att hålla tappvatten varmt. Men det brukar ju sällan ligga på mer än 5-6 kwh per dygn, och då inkluderas lite sporadisk handtvätt med mera. Så vad i hela världen kan förklara detta? En läcka någonstans? Borde väl märkas mer? Nånting som får pannan att konstant producera mer tappvatten, och dumpa det gamla? Pannan socker ut vatten i ledningar som värmer upp krypgrunden? Kan det vara fel i datan från elbolaget? Vet att det tidigare strulat under helger, men då snarare i form av att data saknas.

Tacksam för ideer om vad jag ska kika på.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
OM luft-luft pumpen är av och alla element nedställda så är det klurigt.
Har ni någon avfuktare i grunden/på vinden ?
Felaktig termostat i varmvattenberedaren ?

När du säger "pannan" så antar jag att det är en vanlig eldriven varmvattenberedare (eftersom ni har luft-luft pump och elelement) ?
Annars är det förstås elpatronen i pannan som är huvudmisstänkt och om pannan står för all uppvärmning av huset så kommer den ju dra den energi som element och LVP inte drar då...
 
harry73
Har ni ett eluttag utomhus, kan man inte heller utesluta elstöld
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har dålig koll på hur panna och varmvattenberedare fungerar. Vi har en focus pv-13 från cirka år 2000. Fattar det som att varmvattenberedaren ska arbeta separat. Misstänker också att den är vad som står för stor del av vår grundförbrukning. Och att det kan orsaka vissa toppar när den går igång.

Nu när vi varit hemma ett par dagar har förbrukningen gått ner till cirka 13kwh per dag, när värmepump är på. Vilket är väldigt väldigt märkligt.

Så frågan är varför? Kan det vara så att varmvattenberedaren dumpar vattnet och börjar om när det inte används? Och att det således förbrukar mindre om men tar av vattnet då och då? Känns märkligt att det automatiskt fungerar normalt igen när vi kommer hem.

Hörde av mig till elbolaget som hävdade att det måste vara varmvattenberedare och att det inte är något konstigt med dessa nivåer. Men 30 kwh bara på att köpa varmvatten på tomgång? Det stämmer inte.

Vi har ingen avfuktare eller liknande. Det finns ett eluttag som man kan komma åt utan att ta sig in i huset. Håller det ändå för osannolikt med elstöld med tanke på grannrelationer.
 
G Gatopreto skrev:
Kan det vara så att varmvattenberedaren dumpar vattnet och börjar om när det inte används?
Nej. Iallafall inte via någon inbyggd funktion. I så fall måste någon öppna en kran och spola ut allt vatten.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
G Gatopreto skrev:
Jag har dålig koll på hur panna och varmvattenberedare fungerar. Vi har en focus pv-13 från cirka år 2000. Fattar det som att varmvattenberedaren ska arbeta separat. Misstänker också att den är vad som står för stor del av vår grundförbrukning. Och att det kan orsaka vissa toppar när den går igång.

Nu när vi varit hemma ett par dagar har förbrukningen gått ner till cirka 13kwh per dag, när värmepump är på. Vilket är väldigt väldigt märkligt.

Så frågan är varför? Kan det vara så att varmvattenberedaren dumpar vattnet och börjar om när det inte används? Och att det således förbrukar mindre om men tar av vattnet då och då? Känns märkligt att det automatiskt fungerar normalt igen när vi kommer hem.

Hörde av mig till elbolaget som hävdade att det måste vara varmvattenberedare och att det inte är något konstigt med dessa nivåer. Men 30 kwh bara på att köpa varmvatten på tomgång? Det stämmer inte.

Vi har ingen avfuktare eller liknande. Det finns ett eluttag som man kan komma åt utan att ta sig in i huset. Håller det ändå för osannolikt med elstöld med tanke på grannrelationer.
När du säger "panna/VVB" - är det då en värmepanna med elpatron (som värmer huset via vatten) eller bara för varmvattenberedaren

För värms huset via elpatron i pannan så blir det ju fel om ni stänger av LVP'n, då den troligare är effektivare.
 
useless useless skrev:
Nej. Iallafall inte via någon inbyggd funktion. I så fall måste någon öppna en kran och spola ut allt vatten.
Kan finnas en felaktig övertempventil som spökar/öppnar för tidigt iofs...
 
Stäng av vattnet nästa gång ni åker bort.
 
Min hypotes är att någon granne haft besök och låtit gästen låna uppfarten och denna sedan snott el till sin el- eller hybrid.
 
Du har inte ett FTX aggregat med värmeelement i?

Det låter ju nästan som någon värmekälla har startat upp när huset blev kallt.

Den där Elpannan låtrer också lite skum. Har du några radiatorer kopplade till den? Eller värmer den bara tappvarmvatten?
 

Bästa svaret

När jag läser första inlägget igen, så låter det som du har element kopplade till värmepannan, men att du anser att de är avstängda?

Om du bara har stängt av dem med termostyatvredet, så är de troligen inte helt strypta, temostatventilen kommer att öppna om det blir kallt i huset.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Okej lite förtydligande. Vi har en focus pv-13 kopplade till elementen, och en cirkulationspump ovanför det. Sen har vi en focus vlm, varmvattenberedare som sitter ihop.

Tanken var som sagt att kallställa huset under resan. Vågade inte stänga av pannan helt då manualen avråder från det. Den var och är inställd på så låg temperatur som möjligt, sen är termostaten på elementen vridna så lågt det går, vilket så vitt jag märkt hittills iaf betytt att de varit iskalla. Kan det vara så att de öppnas om det blir för kallt? Jag trodde det innebar att vattentillförseln var helt strypt.

Temperaturen i huset när vi kom hem var 11 grader. Alla element kändes kalla då iaf.
 
Det är nog rätt troligt att temostatventilerna öppnar om det blir kallt i huset.

Du bör inte kallställa huset helt, så riskerar du att saker fryser sönder. Ex. så kräver de flesta kyl och frysar att omgivningstemperaturen är minst +10.

I ett kombinerat kyl o frysskåp kommr frysdelen att sluta kyla om rumstemperaturen sjunker ner under +10.

Det blir troligen billigare att låta värmepumpen hålla huset på ex. +10, än att pannan får jobba.
 
  • Gilla
Momoko och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Om du bara har stängt av dem med termostyatvredet, så är de troligen inte helt strypta, temostatventilen kommer att öppna om det blir kallt i huset.
Det är nog såhär enkelt. Termostaterna öppnar sig när det blir för kallt, även om de står på 0. På torsdagen fanns värme kvar i huset, sen någon gång på fredag blev det för kallt och ventilerna öppnades. Det stämmer med förbrukningen. Antar att när vi kom hem på söndagen hade elementen värmt huset såpass att ventilerna stängdes igen, varav elementen var kalla. Tack då kan jag få lite sinnesro och har lärt mig något nytt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
harry73
Det var väl tur att elen inte var alltför dyrt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.