Jag skulle vilja köra min varmvattenberedare på natten endast. Det allra bästa vore om det fanns nån smart brytare eller säkring som funkar med Tibbers app eller någon annan app via WiFi. Mest för att kunna stänga av den om vi åker bort, annars kan den vara på 00-04 varje natt.

Jag vill inte behöva sätta upp något hemstyrningsspektakel, bara ha en pryl för detta. Funkar även med ett tidsstyrt relä annars. Elektrikern kommer i ett annat ärende på måndag, så tips om exakt pryl vore välkomna :)
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
En kontaktor samt tidur löser uppgiften.
Har du en normcentral (små vippsäkringar) och där finns plats, så är det en enkel operation att trycka in dessa två enheter och sedan styra beredaren.
 
Tidsur och kontaktor funkar. Jag satte en shelly 2 pm istället för tidsur så att jag kan styra via mobilen. Min är igång 1 timme varje natt.
 
Vill inte vara tråkig men det har dykt upp ganska många trådar om samma ämne den senaste tiden..
 
A Alexn72 skrev:
Vill inte vara tråkig men det har dykt upp ganska många trådar om samma ämne den senaste tiden..
Japp, men ingen som säger exakt ”köp den här prylen” utan att dra in massa zigbee, z-wave och allt vad det heter. Inte vad jag sett iaf.

Jag har en gammal elcentral med porslinssäkringar (borde jag sagt).
 
Attitudeswe
E etompau skrev:
En elektriker kan enkelt plocka ihop vad du behöver. Eftersom du har en äldre elcentral så tillkommer en passande normkapsling, material för kanske 1500 kr.

[länk]
[länk]

Tiduret går att ersätta med någon "smart" reläpuck, plejd/shelly etc.
Jag byggde min styrning för 300kr utan att peta på starkström.

https://www.byggahus.se/forum/threa...n-till-natten-foer-300kr.465761/#post-4882060
 
Haha, spexigt. Jag har ett gäng arduinos och raspberry pis liggande så det vore lätt görbart. Tycker egentligen det är kul att pilla med sånt här men har inte tid just nu. Vill bara köpa en pryl och ha det klart.
 
Jag hade inte plats i centralen utan satte en box vid varmvattenberedaren istället. Först en brytare, en kontaktor och en styrning. Just nu är styrningen en enkel dum timer, men ska bli något automatiskt via tibber.

Elcentral med brytare och kontaktor installerad vid en varmvattenberedare, planerad för automatisk styrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Analog timer inställd på en vägguttag som används för styrning av varmvattenberedare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe
  • Gilla
nfhakansson
  • Laddar…
Mats-S
Verkar vara en riktigt bra grej om man klarar sig med endast nattvärmning av VV. Har fått bra recensioner dessutom, la in den på min lista på Amazon för kommande behov ;-)

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ser inte ut som den är S-märkt
Vad jag kan se så är den CE märkt, därmed godkänd inom EU:

Etikett för digital tidsomkopplare, specifikationer: 350-420VAC, 50-60Hz, 16A, 380VAC, CE-märkning, IEC-standard 60730.

"En elprodukt som du köper inom Europa ska vara CE-märkt. Det är tillverkarens försäkran om att produkten uppfyller alla bestämmelser och säkerhetskrav som ställs på den utifrån EU-direktiv. Produkter som tas in från länder utanför EES-området måste också vara CE-märkta."

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Dessutom möjlighet att bygga ut med att hämta priser och styra ännu mer optimalt...
Visst finns det betydligt mer avancerade lösningar, säger inte att det är fel för många ... men många andra av oss vill bara ha en enkel timer utan massa lull-lull och annat "trams" som inte ger något mervärde för oss.
 
Redigerat:
  • Gilla
nfhakansson
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Ser inte ut som den är S-märkt

Om du har en termostatratt på din VVB så kan du få jämnare uppvärmning och billigare hårdvara utan krav på elektriker. Dessutom möjlighet att bygga ut med att hämta priser och styra ännu mer optimalt...

[länk]
Vill ha det enkelt och billigt, ingen Raspberry nu iaf :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.