Hej,

Som rubriken låter, tror ni cementbaserad väggspackel tex Bostik Light wall funkar i källarn? Källarn är under marknivå och man vill ju helst inte "stänga" igen väggen utan man vill ju att den kan andas för att undvika fuktproblem osv.

Väggen innan är putsad med Finjas putsbruk, vart inte så fin yta/mönster därav tänkte jag köra med cementbaserat väggspackel och få det jämt och fint sedan måla.

Tips? Idéer?
 
Hej,

Jag tänkte bredspackla några källarväggar i mitt hus från 1970. Det är målat med silikatfärg idag, men slarvigt putsat/spacklat för x antal år sedan.

Vad jag kunnat läsa mig till så bör man ha cementbaserat spackel. Någon som kan rekommendera något bra spackel för ifyllnad av små ojämnheter (0-10mm)?

Ett spartanskt vardagsrum med soffa, fönster, fotografi på väggen, golvlampa och några kuddar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit, sliten korridorvägg med synliga reparationsmärken och en stängd dörr till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit texturerad vägg med skuggor och skador, hörn av rum, dörrkarm synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kakelfix brukar fungera med.
 
U
Är det bara för att släta ut hade jag kört weber gypsum
 
N
M Mawe85 skrev:
Tror ni Weber easy reapair skulle funka bra för mina väggar? Verkar ju vara för källare enligt hemsidan.

[länk]
Fungerar enbart om det är kalkfärg på väggen, finns det någon form av plast i så fungerar det inte. Gypsum blir en stor grej.
Ardex A45 är för inomhus men behöver primas först.
Ardex A46 behöver inte primas, väligt drygt cementbaserat spackel som fäster på allt.
Dra på på tunt med ett stål å sen filta lite när det blivit hårt ebter ca 30-40 minuter
 
Jag pratade med en säljare på Beijer och han rekommenderade Ardex F5. Det skulle gå att spackla utanpå silikatfärgen. Snordyrt spackeln men ska vara rätt produkt och lättjobbat.

https://ardex.se/produkt/ardex-f-5/
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Är det bara för att släta ut hade jag kört weber gypsum
Kan tillägga att kakelfix är svårt att slipa.
Gypsum måste läggas tjockare än vad jag önskar. Tack för input.
 
N
M Mawe85 skrev:
Jag pratade med en säljare på Beijer och han rekommenderade Ardex F5. Det skulle gå att spackla utanpå silikatfärgen. Snordyrt spackeln men ska vara rätt produkt och lättjobbat.

[länk]
Vilken beijer butiik då? Har inte sett den på hyllan.
Såvida den inte är där inne bland kakel ardex, svindyrt.
Kör ardex A46.
 
Beijer Lund har F5. Svindyr men förhoppningsvis blir det bra.
 
M Mawe85 skrev:
Kan tillägga att kakelfix är svårt att slipa.
Gypsum måste läggas tjockare än vad jag önskar. Tack för input.
Ja de flesta cementbaserade är jobbiga att slipa som jag stött på. Gypsum är väl gipsbaserat och är inget jag någonsin skulle sätta på en putsad vägg.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Precis, man ska ju ha inte ha gipsbaserat spackel. Cementbaserat är att föredra.

En tanke som slog mig igår, innerväggarna i källaren borde ju vara förskonade från fuktproblematiken, och där borde jag väl kunna använda ett enklare spackel (utan fuktskyddande egenskaper)?
F5 kommer att krossa budgeten om jag ska spackla med det på alla väggar.
 
Skulle husfix gå att använda? Cementbaserat och slipbart dessutom.
 
N
A46 Är bra spackel för utomhusbruk.
 
Redigerat:
F5 är riktigt bra, men dyrt och torkar sjukt fort.
Jag fick väggarna helt släta i källaren
 
  • Gilla
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.