F
Jag byggde loft i en alkovnisch med 3,3 m mellan väggarna. Använde två limträbalkar som satt på ca 20 cm avstånd i höjdled. Den lvre fungerade som räcke och hjälpte även till att bära genom att jag skruvade några vertikala plattjärn som förband balkarna.
 
F Frågan skrev:
Jag byggde loft i en alkovnisch med 3,3 m mellan väggarna. Använde två limträbalkar som satt på ca 20 cm avstånd i höjdled. Den lvre fungerade som räcke och hjälpte även till att bära genom att jag skruvade några vertikala plattjärn som förband balkarna.
Intressant! Låter ju väldigt snarlikt mitt upplägg. Hur grova var dessa balkar?
 
F
42x180 eller 42x225. Kan kolla upp.
 
F
Nu har jag kollat. Det var 180x42 men nischmåttet var dock bara 3 m. Så minst 42x225 tänker jag behövs i ditt fall. Kan även passa på att tipsa om uppgång inuti loftplanet samt "dikeslösningen" närmast inre väggen som gör det lite mer civiliserat att sitta upp i loftsängen. Ritningen kanske förklarar vad jag menar... Arkitektonisk ritning, planvy, interiör, möbler, skala, enkel, svart linjer, rutnät, rytm, struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonle336
  • Laddar…
Tycker ni krånglar till det. Som jag tolkar det så vill ni använda sängbotten. Då är första frågan, skall den synas eller inte. Skall den inre synas så kan man ju ta vad som helst som finns på lager på bygghandeln. 45x220 får väl användas cc600 i golvbjälklag vill jag minnas. Så en sådan lär vara mer än det som krävs för att få en stadig säng så länge infästningen i väggen finns. Samtidigt vill man kanske ha ett staket så ingen trillar ner. Beroende på hur man vill det skall se ut kan man ju se till så de gör allt ännu starkare. Ett alternativ annars om allt skall vara synlig är att göra en fackverksbalk som kanske blir 800mm hög. Killgissar att det räcker med 45x95 utan att få märkbart svaj för ett par fullvuxna med sådan lösning.
 
B larry78 skrev:
Tycker ni krånglar till det. Som jag tolkar det så vill ni använda sängbotten. Då är första frågan, skall den synas eller inte. Skall den inre synas så kan man ju ta vad som helst som finns på lager på bygghandeln. 45x220 får väl användas cc600 i golvbjälklag vill jag minnas. Så en sådan lär vara mer än det som krävs för att få en stadig säng så länge infästningen i väggen finns. Samtidigt vill man kanske ha ett staket så ingen trillar ner. Beroende på hur man vill det skall se ut kan man ju se till så de gör allt ännu starkare. Ett alternativ annars om allt skall vara synlig är att göra en fackverksbalk som kanske blir 800mm hög. Killgissar att det räcker med 45x95 utan att få märkbart svaj för ett par fullvuxna med sådan lösning.
Hur får man allting synligt med en balk som är nästan en meter på höjden? Och vem är det som krånglar till det egentligen?
 
J jonle336 skrev:
Hur får man allting synligt med en balk som är nästan en meter på höjden? Och vem är det som krånglar till det egentligen?
Man kan se genom ett fackverk, det är två balkar med korta snuttar i sicksack emellan.
 
Snabb fulräkning på balkböjning ger att 200x45mm fritt upplagd träbalk (elasticitetmodul 10GPa, tabellen jag har säger ca 12-16GPa för furu och gran) med 300kg punktlast på mitten sviktar ca 10mm. I praktiken kommer lasten vara närmare ändarna vilket minskar svikten. Även regeln på väggen kommer ta en del av lasten vilket också minskar svikten.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren och 1 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Snabb fulräkning på balkböjning ger att 200x45mm fritt upplagd träbalk (elasticitetmodul 10GPa, tabellen jag har säger ca 12-16GPa för furu och gran) med 300kg punktlast på mitten sviktar ca 10mm. I praktiken kommer lasten vara närmare ändarna vilket minskar svikten. Även regeln på väggen kommer ta en del av lasten vilket också minskar svikten.
Toppen, precis ett sådant svar jag önskade. Tack!
 
J jonle336 skrev:
Jag leker med tanken att bygga en lååång loftsäng på 3.60 meter, så att den når från vägg till vägg (ena delen blir väl mer förvaring än säng i ärlighetens namn).
Kortsidorna kommer alltså vila på varsin regel fäst i varsin vägg, och ena långsidan likaså. Men vad bör jag ha för dimensioner på regeln som utgör/bär upp andra långsidan? Bredden på sängen spelar väl inte så stor roll här, men det blir nog antingen 90 eller 120 cm.
Om du har ett stål takstag på mitten så kan du ha en tunnare planka regel.

Beror lite på hur du ska designa undersidan eller ribbor som en madrass ligger på.

Om du limmar fast en mdf på undersidan så blir det extra bra hållfasthet.
 
  • Gilla
jonle336
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Ja, 95 mm är alldeles för klent. Även 195 mm kommer att böja sig, men kanske mer acceptabelt.

Jag instämmer i tidigare idé att även försöka fästa stöd i taket.
Alternativt ha en stege (borttagbar) som kan sättas på plats när någon ska sova där.
45x195 kommer inte att böja sig. Det är t.o.m. överdimensionerat. Om jag förstått saken rätt är det en loftsäng för barn. Vi kan alltså räkna med en jämnt utbredd last på högst 0.3kN/m. Motsvarande omkring 100 kilo totalt. Prova att ställa dig på en regel 45x195 med några klossar under, på 3,6 meters avstånd. Detta är även det enklaste sättet för TS att bestämma rätt dimension.
 
  • Gilla
jonle336
  • Laddar…
A AG A skrev:
45x195 kommer inte att böja sig. Det är t.o.m. överdimensionerat. Om jag förstått saken rätt är det en loftsäng för barn. Vi kan alltså räkna med en jämnt utbredd last på högst 0.3kN/m. Motsvarande omkring 100 kilo totalt. Prova att ställa dig på en regel 45x195 med några klossar under, på 3,6 meters avstånd. Detta är även det enklaste sättet för TS att bestämma rätt dimension.
Ser framför mig testriggen på byggmax :rofl:
 
  • Gilla
Pettman
  • Laddar…
Compact-living Robban Compact-living Robban skrev:
Om du limmar fast en mdf på undersidan så blir det extra bra hållfasthet.
Och dödar helt eventuellt extra tyngdfördelning och ventilation ribborna skulle kunna ge.
 
B larry78 skrev:
Ser framför mig testriggen på byggmax :rofl:
Rigg och rigg? Två tegelstenan, eller träklossar lagda med 3,6 meters mellanrum. Lägg regeln på högkant, och ställ dig på den. Känns den svajig, så är den för klen.
 
A AG A skrev:
Rigg och rigg? Två tegelstenan, eller träklossar lagda med 3,6 meters mellanrum. Lägg regeln på högkant, och ställ dig på den. Känns den svajig, så är den för klen.
Tror den kommer vippa :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.