Hej!

Planerar altanbygge på plan mark, nedsänkt regelverk/bjälklag och med markskruv. Jag kan maximalt bygga 210mm högt och landar därför i att 45x145 blir det enda rimliga alternativet. Däcket blir 8m djupt och 17m brett.

Har försökt läsa runt, använt Lathunden-appen och diverse andra webbaserade kalkylatorer men blir inte klok på dimensioneringen.

Hur tätt behöver jag ha markskruv och vad bör jag använda för cc-mått på reglerna? Tänker jag rätt att det behöver bli ett bygge i 2 fack? Kan det stämma att jag behöver ett cc-mått på 400mm och max 850mm mellan markskruvarna? Känns som att 850mm är lite väl tätt?
 
Redigerat:
cc-måttet på reglarna bör utgå från den dimension du ska ha på golvplanken. Om det är 28 mm kan du ha cc 60 men om det är enklare golv dvs bara runt 22-23 mm tjockt bör du nog ha cc 40 om det inte ska svikta. När det gäller bärlinan 45x145 så skulle du kunna ha lite mer än 850 mm mellan plintarna. Nästan det dubbla men sen kan det bli svajigt. Kolla även här https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-utan-takkonstruktion/
 
M manner skrev:
cc-måttet på reglarna bör utgå från den dimension du ska ha på golvplanken. Om det är 28 mm kan du ha cc 60 men om det är enklare golv dvs bara runt 22-23 mm tjockt bör du nog ha cc 40 om det inte ska svikta. När det gäller bärlinan 45x145 så skulle du kunna ha lite mer än 850 mm mellan plintarna. Nästan det dubbla men sen kan det bli svajigt. Kolla även här [länk]
Tack för detta svar! Tänkte köra 28x120 trall. Försökte lite med kalkylatorn på byggbeskrivningar.se men blir inte riktigt vän med hur jag ska tänka där eftersom kalkylatorn är utformad för kryssbjälklag och jag ju har tänkt köra nedsänkt bjälklag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.