Typskylt på ESBE motor med specifikationer: 230V, 50Hz, 3W, 10Nm, IP44. Smutsig yta med fyra skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innebär den här märkningen att det tar 55 sekunder för motorn att öppna 90 grader och den matas med 230v?

Antar att det är 4 trådar till den då?
Jord
Nolla
Fas öppna
Fas stäng

Innebär det då att 27 sekunders ström vrider 45 grader på ett ungefär?

Anledningen till frågorna är att jag bara har motorn ingen styrning.
Tänkte om man kunde använda sig av tex en raspberry pi och några relä för att bygga en simpel styrning
 
Min shuntmotor (som jag har problem med just nu) i värmepumpen har 3 ledare; nolla, fas öppna och fas stänga.
 
Ja jord kanske är tveksamt
Men iaf en tråd till öppna och en till stäng
 
Ser att det står L1 och L2 men det kan väl vara från samma fas?
 
Det är lämpligen samma fas. Bara en i taget.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Man ville nog inte kalla båda L när det är två olika anslutningar. Pilarna är rätt tydliga.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jo jag var väl till 99 säker men lika bra att fråga :D
 
Om jag ska göra en lite enklare shunt styrning själv
Jag vet att vid temp
0 så ska shunten stå på 2
-10 = 3
-20 = 4
-25 och mer så max

Måste man då gå från tex 3 till 0 och sen till 4?
Eller vad händer om jag från 3 ska gå till max men kör 55 sek, bryter jag sönder nåt eller finns det ändlägesbrytare?
 
nino nino skrev:
Om jag ska göra en lite enklare shunt styrning själv
Jag vet att vid temp
0 så ska shunten stå på 2
-10 = 3
-20 = 4
-25 och mer så max

Måste man då gå från tex 3 till 0 och sen till 4?
Eller vad händer om jag från 3 ska gå till max men kör 55 sek, bryter jag sönder nåt eller finns det ändlägesbrytare?
Styrningen borde ju veta var det är och räkna utatt den inte behöver gå längre tid för att komma ifrån 3 till 4 ån från 0 till 1 osv.
Mon Ouman så kalibrerar sig en gång per veka med att köra änd läge.
 
De flesta shuntstyrningarna är väldigt enkla, styrningen vet inte i vilket läge motorn står i utan ger en puls på kanske 0,5sek på en av trådarna beroende på om ärvärdet är högre eller lägre än börvärdet. Detta upprepas sedan med jämna mellanrum (30 sek?) tills rätt temperatur är uppnådd.

Motorn har inbyggda microswitchar som kopplar bort respektive ingång när den nått sitt ändläge och pulserna fortsätter komma.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Ok ja jag tänkte som sagt göra en egen enkel styrning.

Är det -7 till -15 så 3 på shunt
-14 till -22 så 4 osv
Inte fippla och ställa om då det är 5 lägenheter, så det är nog väldigt svårt med en inomhus givare
 
Kanske köra med kurva mot utegivare då.
 
En väldigt enkel lösning är väl att använda shuntstyrning med utomhusgivare och ställa in den berömda kurvan för att få lagom temperatur på framledarvattnet ut till lägenheterna. :p
 
  • Gilla
Jonas_81
  • Laddar…
Jo men nu var det ju inte det jag frågade efter :D
Oljepannan som shunten sitter på styrs av bergvärmen, jag vill ha möjlighet att slå över på olja när elen sticker.
Jag vill inte åka dit utan vill kunna göra det på distans via tex en rpi eller några shelly
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.