Vår varmvattenberedare lever på övertid så jag planerar att byta innan den går sönder.

Några rekommendationer? Vad ska man länka på?
Den beredare jag har idag är på 300l (?), mått 190x60x60 cm.

Antar att någon form av uppkoppling är standard så att man kan läsa ut temperatur, elförbrukning mm?

Vad är rimlig kostnad för själva bytet?

/
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Har ej sett att det finns varmvattenberedare som är uppkopplade. En beredare är en enkel produkt som inte behöver justeras eller ändras.

Köp ett kvalitetsmärke, ex Nibe, då ska den hålla i minst 20-30 år.

Skulle säga att man vanligtvis byter beredaren när den går sönder. Inte sällan går det att fixa till en beredare genom byte av elpatron eller termostat.
 
  • Gilla
MrMattias
  • Laddar…
Ok

Befintlig är drygt 50 år (!). Har hört att när dom går sönder så tömmer dom ofta hela tanken.
Hade varit skönt att slippa det
 
A
M MrMattias skrev:
Ok

Befintlig är drygt 50 år (!). Har hört att när dom går sönder så tömmer dom ofta hela tanken.
Hade varit skönt att slippa det
dom var bättre förr med bättre och tjockare material troligtvis kommer den hålla längre än en ny.
så gammal beredare är det mycket VVS-jobb att byta då rördimensioner inte är samma som idag. och anslutningarnas placeringar skiljer sig
 
M MrMattias skrev:
Vår varmvattenberedare lever på övertid så jag planerar att byta innan den går sönder.

Några rekommendationer? Vad ska man länka på?
Den beredare jag har idag är på 300l (?), mått 190x60x60 cm.

Antar att någon form av uppkoppling är standard så att man kan läsa ut temperatur, elförbrukning mm?

Vad är rimlig kostnad för själva bytet?

/
Om du inte hittar någon uppkopplad modell så skulle jag råda dig att sätta någon form av smarta reläer på VVBn inkommande ström. På så vis har du möjlighet att se elförbrukning och slå på och av när elpriset varierar under dygnet. Ska du ändå ha dit elektriker så är det bra att passa på. ...och dubbelkolla då också så att den aktuella VVBn inte kan komma att må dåligt av att få strömmen bruten dagligen. Ur detta avseende är det ju också bra att även fortsättningsvis välja en stor modell, tex 300l så att varmvattnet räcker något dygn utan el.
 
Kolla på Metro Therms Connected Black. Den är uppkopplingsbar och är klar från fabrik för att styras helt efter elpris samt har inbyggt legionellaskydd.
Den värmer alltså upp varmvattnet när elpriset är som lägst och undviker att köra elpatronen när elen är som dyrast.
 
  • Gilla
MrMattias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.