Hej!
Har en friggebod som används som kontor och därmed behöver luften förbättras.

Det finns en dörr och ett fönster. Ca 13 kvm. Ca 2.1 meter takhöjd.
Under fönster finns värmeelement.

Jag har nu installerat tilluftsventil ovanför fönstret.

Men det räcker inte eftersom även frånluft måste finnas någonstans för att skapa strömning (antar jag).

Var placerar man lämpligen frånluftdon?
I taket?
Vid golvet?
Motsatt sida tilluften?
Med/utan motorfläkt?

tack!
 
  • Gilla
tcarbin
  • Laddar…
J jokar skrev:
Hej!
Har en friggebod som används som kontor och därmed behöver luften förbättras.

Det finns en dörr och ett fönster. Ca 13 kvm. Ca 2.1 meter takhöjd.
Under fönster finns värmeelement.

Jag har nu installerat tilluftsventil ovanför fönstret.

Men det räcker inte eftersom även frånluft måste finnas någonstans för att skapa strömning (antar jag).

Var placerar man lämpligen frånluftdon?
I taket?
Vid golvet?
Motsatt sida tilluften?
Med/utan motorfläkt?

tack!
Det kan vara tillräckligt med självdrag (en ventil). Men upplever du dålig luft så kanske du skall sätta en till på "motsatt" sida.
De ventiler jag har installerat i stugor hamnar på ca 2-2.2m höjd i väggen allihop, har funkat bra.
 
Hade precis samma förutsättningar på mitt kontor.

Tilluft i golv på motsatt sida mot frånluft i tak så får du ett bra självdrag. Dock lite kyligt vid fötterna som ett par varma tofflor fixar på vintern. Eller ett element framför tilluften.
 
Tack! Brukar man inte ha tilluft ovanför fönster och frånluft i taket?
Du nämnde att köra tilluft på golvet. Har du lite mer resonemang?
Tack!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Bättre snurr på luften eftersom värmen skiktar sig inne i byggnaden, då blir självdraget mycket bättre om tilluften är i botten och frånluft i toppen.

Tillägg. Inte genomföring o golvet eller taket utan högt och lågt på väggarna
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Toppen!
Men eftersom jag redan har en tilluftsventil (antar att den likväl kan kallas frånluft, bara ett rör) som är ovanför värmeelement så tänker jag att luften som åker ut där är varm. Dvs dålig värmeekonomi.

om jag istället med hjälp av forcerad frånluftsfläkt (vid behov) suger ut kall luft vid golvet motsatt sida element så blir värmeekonomin bättre.

Tänker jag rätt eller fel?
 
Du tänker rätt, dock låter de där fläktarna mer ön man vill på ett kontor men det finns ju tystare (dyrare) modeller. Men ska du ändå ha fläkt så har du inte behov av bra självdrag, då hade jag tagit upp ett nytt hål i taket på motsatt sida.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.