Hej, jag planerar att byta ut min reverterade fasad till en träfasad då den reverterade fasaden är sliten och jag har utbyggen som jag vill ska matcha resten av huset.

Nu till mina funderingar. Konstruktionen i väggarna är följande, stående plank ca 70mm tjocka utanpå detta är det diagonalt spikade 25mm brädor som putsen fäster i, putsen bygger ca 30mm.

I samband med fasadbytet vill jag isolera väggarna utifrån och har då kollat på västkustskivor, där ska man alltså skruva dessa direkt på väggen för att sen skruva spikläkten utanför. Jag är lite orolig att om jag tar bort dom diagonala brädorna för att montera isoleringen att jag försvagar husets konstruktion.

Ett alternativ hade varit spikläkt direkt på befintlig fasad men jag tycker att det kommer bygga ut för mycket från grunden vilket jag inte tycker är särskilt fint.

Hoppas ni har lite goda råd och kan hjälpa mig i mina funderingar. Mvh David
 
Är "brädorna" 25mm tjocka och sitter ihop? Eller menar du att det är 25mm breda läkt som en distans eller infästning för armering åt putsen? (ex hönsnät eller vassmatta)
 
Semiproffset Thiger skrev:
Är "brädorna" 25mm tjocka och sitter ihop? Eller menar du att det är 25mm breda läkt som en distans eller infästning för armering åt putsen? (ex hönsnät eller vassmatta)
Det är 25 mm tjocka läkt som sitter med cirka 10mm mellanrum
 
Låt snedbrädningen vara var. Driv springorna och isolera utanpå det. Putsen skall bort annars kan det bli fuktproblem.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Hej, tax
H heimlaga skrev:
Låt snedbrädningen vara var. Driv springorna och isolera utanpå det. Putsen skall bort annars kan det bli fuktproblem.
Hej, tack för svar. Tyvärr känns inte alternativet med drevning som ett alternativ, vid en snabb överslagsräkning så blir det ca 3000 meter drev per gavel
 
Att driva går betydligt fortare än att riva bort snedbrädningen och stabilisera huset med någon ny konstruktion. Det behöver inte drivas noga bara så pass att det inte är fri luftström längs springorna.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.