S schizimo skrev:
Pellets har tyvärr bara varit en huvudvärk för oss och pannan har gått sönder konstant. Byter därför till LVVP, men har ca 2 ton pellets kvar i vårt förråd. Att ta hit en torrsug verkar ju tyvärr riktigt dyrt och leverantören åker inte till mitt område (södra sthlm) med bil som kan suga upp.

Någon som har en bra idé på hur jag blir av med det?
Har du en öppen spis/ kamin kan elda med det där. Finns pelletsbehållare att sätta in. Enkelt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Spånsug, bör inte det funka?
Då får du det direkt i påse och kan anpassa mängden.
30kg st kanske är lagom. Då blir det nästan 70 säck.
Min första tanke också.
 
Cheesen
S schizimo skrev:
Jo tanken har slagit mig, men just eftersom det är en så stor mängd så kommer det ju ta åtskilliga timmar om nån ska ta ut det för hand..
Du får då säkert räkna en hel arbetsdag om du lejer bort jobbet. någon behöver ju vara på plats och låsa upp och visa och kontrollera. Om du skänker bort pelletsen så lär det väl bli på en lämplig lördag-söndag och kosta dig noll i förlorad arbetsinkomst.

Och om en sug är av intresse så borde det vara en smal sak att modifiera en lämplig grovdammsugare med cyklon för uppgiften.
 
S schizimo skrev:
Jo tanken har slagit mig, men just eftersom det är en så stor mängd så kommer det ju ta åtskilliga timmar om nån ska ta ut det för hand..
Kanske kan vara värt lite spring för att slippa en kostnad på tusentals kronor.

2 ton, 2000 kg. Tar man säg 10-20 kg i varje vända (Typ ikeapåsar) så blir det ca100-200 vändor.
Sen kansdke 2-3 olika sällskap vill ha lite var, så då blir det 2-3 dagar som dom kommer och "springer", en eller två helger- kanske värt det ist för en sug som tar en heldag, men som kostar 5-10 tkr ?
 
Lägg ut på skänkes men istället för betalning vill du ha deras förslag på hur de ska få ut allt på 8h. Maskiner t ex torrsug prioriteras.

Kanske finns det nån pelletseldare som kan låna torrsug från jobbet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Eller skaffa en liten pelletskamin som backupvärme om ni inte redan har det, och behåll all pellets
 
  • Gilla
G-83 och 2 till
  • Laddar…
S schizimo skrev:
Pellets har tyvärr bara varit en huvudvärk för oss och pannan har gått sönder konstant. Byter därför till LVVP, men har ca 2 ton pellets kvar i vårt förråd. Att ta hit en torrsug verkar ju tyvärr riktigt dyrt och leverantören åker inte till mitt område (södra sthlm) med bil som kan suga upp.

Någon som har en bra idé på hur jag blir av med det?

Den som vill ha pelletsen får rimligtvis stå för en sugbil som hämtar.
Skänk pelletsen mot avhämtning med sugbil. Då har du lagt både problem och kostanden på mottagaren.

Har väldigt svårt att tänka mig att su bor så illa till så att ingen med sugbil vill åka dit
 
J Jaggatagga skrev:
Två ton typ, så typ 3000 liter.

Om man tar en 10 litershink och fyller den med 7 liter måste man gå 430 rundor.

Om varje runda tar 5 minuter så tar det 36 timmar.

Det räcker inte med "någon" nere i källaren som springer du måste ha en langgång.

Känns som det enda rimliga är sug.
Skulle påstå att du mycket kraftigt överdriver vilken tid det tar att tömma ut 3.000 liter pellets.

Två stycken 20 liters murarhinkar är inga större problem med att bära uppför trappor.
Kan räkna med att du fyller upp ca 10 kg per hink.
Dvs 100 vändor att gå.
Vågar påstå att 2-3 minuter är mer rimlig tidsåtgång för att gå upp för trappan, ut genom dörren och tömma ut hinkarna samt gå tillbaka.
Att fylla upp hinkarna max 2 minuter.
Mao räkna 5 minuter per 20 kg.
Kommer då upp i 50 minuter per 200 kg.
Lite pauser så har du en jämn timme för 200 kg dvs 5 timmar per ton.
Då detta är ett typiskt tvåmansjobb så man kan byta åt vem som öser upp pellets respektive vem som ska gå i trappan är tidsåtgången

5 timmar för 2 man.
Eventuellt skulle det kunna vara hyfsat starka och ihärdiga kvinnor.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
3 grabbar. 6 hinkar. Beroende på sträcka är det tömt på mindre än 2 timmar.
en fyller på, 2 bär.

TS är av med pelletsen innan annonsen hinner bli varm =)
Du är hyfsat nära sanningen (dvs min kalkylerade sanning) även om jag tror att du ligger i underkant.

Jag räknar 10 arbetstimmar för 2 ton, du räknar mindre än 6 arbetstimmar.
 
lunnabo lunnabo skrev:
Två stycken 20 liters murarhinkar är inga större problem med att bära uppför trappor.
När man väl börjat bygga upp mjölksyra är det kört. 20 kg pellets i två hinkar per vända är lite mer än en 16 kg säck som man dessutom ska hålla ut från att slå i benen. Min erfarenhet är att man kraftigt ska underskatta sin egen förmåga när man ska bära "jättemycket" mellan två ställen och att det lönar sig att bära så lätt att det knappt märks.

Men visst jag har som sagt aldrig burit mer än typ 15 säckar pellets per gång så jag kanske underskattar hur mycket man orkar. Hur som helst är inte skillnaden mellan dina 10 arbetstimmar och mina 36 särskilt stor för en grov uppskattning.

En avgörande faktor lär ju vara hur lätt det är att skopa upp ur förrådet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
När man väl börjat bygga upp mjölksyra är det kört. 20 kg pellets i två hinkar per vända är lite mer än en 16 kg säck som man dessutom ska hålla ut från att slå i benen. Min erfarenhet är att man kraftigt ska underskatta sin egen förmåga när man ska bära "jättemycket" mellan två ställen och att det lönar sig att bära så lätt att det knappt märks.

Men visst jag har som sagt aldrig burit mer än typ 15 säckar pellets per gång så jag kanske underskattar hur mycket man orkar. Hur som helst är inte skillnaden mellan dina 10 arbetstimmar och mina 36 särskilt stor för en grov uppskattning.

En avgörande faktor lär ju vara hur lätt det är att skopa upp ur förrådet.
Vi har väldigt olika uppfattning om vad som inte är särskilt stor skillnad.
När det skiljer mer än 3 gånger i uppskattning är det (enligt mig) stor eller mycket stor skillnad.

Jag och en till bar idag ner ett par hundra kvm kompositgolv till en källare från en skåpbil med släp.
Totalt 130 paket som vägde 18 kg styck.
Totalt tog det oss runt 40 minuter men det var bara ett par trappsteg ner och inte mer än 10 meter att gå.
Så kanhända att jag överskattat tiden för att tömma ut 2 ton pellets?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Pellets är ju hårdvaluta just nu både för pelletseldare och hästmänniskor som använder det som strö till hästarna, så jag tror verkligen inte du kommer ha problem att bli av med det om du skänker bort det mot avhämtning. Annat då än en massa spring hemma under en period. Bodde jag närmare så skulle jag lätt komma och fylla upp ett hästsläp med kassar och hinkar om det var gratis.
 
  • Gilla
schizimo
  • Laddar…
Uppdatering för kännedom, Erikjakan med en till kom och hämtade. Tog tre timmar från start till slut med lite bärhjälp från mig.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 9 till
  • Laddar…
S schizimo skrev:
Uppdatering för kännedom, Erikjakan med en till kom och hämtade. Tog tre timmar från start till slut med lite bärhjälp från mig.
Heh, intressant. Så @lunnabo var ganska nära i sin uppskattning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Heh, intressant. Så @lunnabo var ganska nära i sin uppskattning.
Ja, Jaggatagga, skulle du behöva flytta på upp till 10 ton av något som är i delar så skulle jag kunna vara Mannen för Dig!
Har behov av träningen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.