HJÄLP!

Vi håller på och renoverar vårat nya hus och behöver lite input kring planlösningen på övervåningen. Flera deras av huset är starkt influerade av en labyrint, vilket vi gärna vill bygga bort.

Den stora utmaningen vi har är ang sovrum, badrum och hall - särskilt ingången till sovrummet från stora hallen.

Köket på detta våningsplan har rivits ut och kommer att bli ett sovrum (det finns ett till kök på bottenplan). I det gamla köket finns murstocken (markerad) som gör att vi inte kan flytta väggarna i detta rum. Detta är ett gammalt trähus utan hjärtvägg, men den vågräta väggen där ingången till badrum och lilla hallen sitter är den som går diagonalt mot taknocken och är troligtvis svårare att flytta.

Jag har markerat med färger de rum som är påverkade för att det förhoppningsvis ska bli tydligt. Avsikten är att ta ner kattvindsväggen (röd klk) och förstora sovrummet. I badrummet så tar vi ner kattvindsväggen (blå klk) och stänger igen den gamla dörröppningen mot sovrummet.

Första tanken var att även flytta den högra hallväggen för att bredda badrummet enl grön punktlinje, och att ta bort hallvägg/dörr till vänster (grönkryssad). Problemet är dock att man med denna lösning kommer att ha en vägg som sticker ut ca 1 meter innanför dörröppningen (bild). Jag är orolig att detta kommer att bli väldigt konstigt och kännas trångt.

Ett annat alternativ vi funderat på för ingången i sovrummet är att stänga igen badrumsdörren till hallen, flytta ingången till sovrummet åt höger och sen ta upp dörr till både sov och badrum från den lilla hallen.

Vad tror ni om dessa alternativ? Har ni några egna smarta idéer som jag själv missat? Vi vill kunna gå in i båda rummen från hallen :)

Ritning av lägenhet med två sovrum, kök, vardagsrum, två hallar, badrum och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en ritning av en lägenhet med kök, vardagsrum, balkong och två sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fötter i svarta skor, fiskbensmönstrat golv, vit vägg, grön kabel, vit dörrkarm, trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en lägenhet med kök, vardagsrum, två sovrum, badrum, balkong och flera klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HKahl
  • Laddar…
BirgitS
20-talshus är inte byggda på samma strukturerade sätt som man har gjort senare och det kan finnas bärande och stabiliserande väggar lite här och där (särskilt när det är tillbyggt) som man inte kan röra utan att vidta andra åtgärder som förstärkningar. Det är inget som går att se på en planlösning utan det måste utredas av en byggkonstruktör på plats.
 
BirgitS BirgitS skrev:
20-talshus är inte byggda på samma strukturerade sätt som man har gjort senare och det kan finnas bärande och stabiliserande väggar lite här och där (särskilt när det är tillbyggt) som man inte kan röra utan att vidta andra åtgärder som förstärkningar. Det är inget som går att se på en planlösning utan det måste utredas av en byggkonstruktör på plats.
Tack för input! Vi har förstått det och kommer att konsultera en fackman gällande hållfastheten. När vi går vidare i det så tänker jag att det hade varit bra att ha en önskad planlösning med sig så att vi vet vilka väggar som eventuellt skulle komma att rivas..
 
BirgitS
Jag tror det är bra att känna till nuvarande konstruktion först så att det går att väga in kostnaden mellan olika alternativa åtgärder. Så prata med konstruktören om era grundläggande önskemål, typ mindre labyrint och hör vad hen har för förslag.

Försök få tag på tekniska ritningar för huset tills konstruktören kommer, för det borde ju finnas åtminstone de som togs fram inför tillbyggnaden.
 
Om inte det som nu är kök blir allt för litet är det ju en tänkbar lösning att göra så här annars:
(har inte justerar för badrummet/lilla hallen)
Svartvit lägenhetsplan med två sovrum, badrum, klädkammare, hall, allrum och balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En variant skulle vara en sned dörr från handfat till spis. Flytta toadörren till den blå linjen och riva resterna av lilla hallen.
 
Jag hade nog försökt låta den lilla hallen bli en del av sovrummet. Då hade det blivit två dörrar intill varandra från stora hallen, badrummet till höger och sovrummet till vänster. Sedan tagit bort så mycket av de överflödiga väggarna inne i sovrummet som konstruktionen tillåter. Ev även flyttat väggen lite så att badrummet blir bredare första metern, som ni var inne på.
 
D
Snabb bild, men gör hallen till enhet från vilken man når alla rum. Den bortre dörren till vänster blev lite fult placerad, nog bättre om den öppnas mot väggen till gamla köket. Men det blir då ett nytt badrum med badkarsdelen plus den lilla klädkammaren.
En ritning av en lägenhet med markerade röda linjer, eventuellt för renovering eller installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ganska likt Datjas lösning, men lite mindre yta som blir hall.

En planritning för en lägenhet med två sovrum, allrum, badrum, balkong och blyertsmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
D
L lillanutten skrev:
Ganska likt Datjas lösning, men lite mindre yta som blir hall.

[bild]
Jag kunde inte rita så exakt med stora fingrar och liten mobil. Men om man tar din bild, @lillanutten, och flyttar bort hall-badrumsväggen kanske 40 cm till blir det kanske bäst. Då får man nämligen möjlighet att komma in i rummet längst upp till höger direkt från en dörr i hallen.
 
D datja skrev:
Jag kunde inte rita så exakt med stora fingrar och liten mobil. Men om man tar din bild, @lillanutten, och flyttar bort hall-badrumsväggen kanske 40 cm till blir det kanske bäst. Då får man nämligen möjlighet att komma in i rummet längst upp till höger direkt från en dörr i hallen.
Det kan också vara en möjlighet, Jag misstänker dock att det inte riktigt går, för vardagsrummet och det sovrummet ser ut att ligga ett trappsteg ner. Sen var tanken med min skiss att slippa för stor hallyta, därav att jag lät den sovrumsdörren sitta kvar.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.