Jag har mitt förstajack + modem och trådlös router i hallen. Dock skulle jag vilja ha trådbunden kommunikation med mitt arbetsrum och det rummets två datorer en bit bort och det skulle underlätta mycket om jag bara behövde dra dit en kabel istället för två.

Finns det något bra sätt att göra det på, och vad behöver jag för utrustning då? Anledningen till att jag inte vill flytta den trådlösa routern är att den passar bra i hallen, vi har betongväggar och signalen blir så kass om man måste ha routern i arbetsrummet.

Tack!
 
Med en switch i arbetsrummet så kan du ha en nätverkssladd till hallen och båda datorerna anslutna till nätverket.
 
Normalt behöver man bara 100Mbps för datorerna, och då finns det en ännu bättre lösning: Köp två "nätverkssplitter" på Kjell&Co för någon tia stycket. Då behöver du bara en standardkabel (med 8 tåtar) men får två uttag i vardera änden (med 4 tåtar var). Detta duger för 10Mbps och 100Mbps, men inte 1Gbps. Men det hade du kanske inte tänkt köra ändå :)
Lycka till!
 
oj, det där sista lät ju spännande, för jag var beredd på att köpa någon ny burk för X antal hundra, tior tycker vi om, all teknik som kan funka bra när det bara kostar guldpengar är av godo...
 
Det här är en enkel grej och det är konstigt att den inte används mera. Den utnyttjar det faktum att en vanlig TP innehåller 8 kablar, men det är bara 4 av dem som används. Det fanns för länge sedan nån tanke om att man skulle ha nätverk och telefoni i samma kabel, men detta blev aldrig genomfört i någon större skala. Så nu har man i all världens nätverk kablage som bara utnyttjas till hälften. Inte konstigt att kopparn blir dyrare.
Det är först nu i gigabitnäten som alla trådarna utnyttjas.
 
Jag ser att det är tvåpack på den som är från classe i sjön, i så fall är ju den rejält mycket billigare. Däremot så verkar den för mig "felvänd", jag hade hellre haft två hanar att klämma in i routern, och sedan en hona att koppla till en lååång kabel och sedan likadant till de två datorerna i andra änden. Det blir ju mycket adaptrar och småkablar såhär, det går väl att lösa, men hade ju varit skönt utan.
 
Det är vänd så för att den är avsedd att monteras direkt i ett uttag resp i panel. Om man inte har uttag utan bara en lååång kabel så blir den givetvis felvänd. Du behöver könbytare för att få den rättvänd i det fallet alternativt montera på ett jack i varje ände på kabeln.

Men så mycket besvär kan det väl inte vara att dra två kablar parallellt, istället för en? Kostnaden är ju försumbar.
 
problemet är att jag har möjlighet att dölja en kabel bra, utmed en kant upp i taket för fortsatt färd i en låda som innehåller balkar där jag tagit ner bärande väggar. Det var därför jag tänkte att det vore smidigt med en kabel, kostnaden var inte anledningen (i det här fallet...). Dessutom så funderar jag på att skaffa digital-tv via telia, och då får jag två kablar första biten i vilket fall, och det vore skönt att slippa ha TRE kablar...
 
Det duger gott att köra en kabel med "kabeldelare" eller en switch i andra änden.
Så skulle jag ha gjort , minsta möjliga jobb med att dra kabel.
Småpillet är roligare ^^
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.