Hej,

Efter 2 år har vi börjat få avloppslukt i vårt nya badrum, något som vi aldrig haft tidigare. Vi har lokaliserat lukten till främst inspektionsluckan på bilderna. Klättade även upp på vinden och hittade avluftningen som var ihoptejpad och helt tät (på bilden har jag tagit bort silvertejpen).

Frågor:

1. Är detta korrekt utfört? Risk för fukt på vinden?
2. Ska den tejpas igen? Har inte luktat hittills.
2. Installera en vakumventil?
3. Övriga förslag/åtgärder för att slippa lukten?

Vi har rensat allt som går men blir inte bättre. Nu är huvudspåret avluftningen.

Hjälp mottages med öppna armar!

(Bortse från råttan som gnagt på nätverkskabeln, det är åtgärdat ).
 
  • Badrumshörn med vitt kakel, toalett, gråa plattor, svart handdukshängare, toalettpappershållare och golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inspektionslucka öppen, avslöjar rör och ledningar, i vägg täckt med vita kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkoppling i ett hörn, trävägg, annat rör skär bilden, smutsigt rött golv, damm och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dra avluftningen ut. Den ska inte mynna ut på vinden som ett öppet rör men den ska inte vara igentejpad heller :)
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Om badrummet är nytt hade man väl kanske hoppats på att det var korrekt utfört, jag antar att ni inte gjort det själva eller?
 
T TypRätt skrev:
Om badrummet är nytt hade man väl kanske hoppats på att det var korrekt utfört, jag antar att ni inte gjort det själva eller?
Vi har inte gjort det själva. Frågar därför här om det är korrekt utfört.
 
T TheGame skrev:
Dra avluftningen ut. Den ska inte mynna ut på vinden som ett öppet rör men den ska inte vara igentejpad heller :)
Vakumventil är väl till för detta? Eller är det fel?
 
finten finten skrev:
Vi har inte gjort det själva. Frågar därför här om det är korrekt utfört.
Jag skulle vilja påstå att rörkopplingen i väggen inte är det, jag hade inte godkänt den lösningen i alla fall. Dels verkar den sakna läckageindikering (luckan sitter för nog nästan för lågt för att det ska gå att ha en och kanske har de istället vikt tätskiktet så att eventuellt vatten rinner ut längst underkant på luckan) men framför allt så saknar väggen bakom kopplingarna tätskikt, dvs börjar det läcka och det sprutar så kan det spruta mot väggen bakom och rinner ner där istället för in i badrummet. Om jag ändå gjort om hela badrummet hade jag satt ett fördelarskåp eller motsvarande där för att känna mig trygg. Vill man inte ha en lucka i badrummet för placeringen är dålig går det ju fint att ha öppningen från andra sidan väggen om det passar bättre men att läckagindikeringen mynnar ut i badrummet. Jag har en liknande lösning som du (den kom med huset, men luckan är i hallen utanför badrummet och min saknar helt invändigt tätskikt så eventuell läckageindikering blir nog våta ringar i taket en våning ner) det har ju funkat fint i alla år utan läckage men den dagen det är dags för renovering av det badrummet kommer det göras om ordentligt.

Men till din egentliga fråga så är det ju givetvis inte rätt att avluftningsröret slutar på vinden och med en propp, då hade man ju lika gärna kunnat strunta i röret. Var detta något som drogs när badrummet gjordes om? Vad hade ni kommit överens om? Den borde ha fortsatt upp genom taket för att göra någon nytta (eller avslutats med som du nämner en vakuumventil). Att bara avsluta den på vinden är inte så bra, dels för lukten men framför allt vill du inte ha fuktig varm luft upp där då det kan leda till kondensering och fuktproblem på vinden.

Du anger inte om du har ditt avlopp kopplat till kommunen eller om du har ett enskilt avlopp, har du enskilt skall du troligast inte använda dig av en vakuumventil enligt vad jag läst mig till.
 
Redigerat:
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
finten finten skrev:
Vakumventil är väl till för detta? Eller är det fel?
Var set en ventil? Jag förstog det som att det var igentejpat.
Hur som, jag hade dragit ut det endå :)
 
Claes Sörmland
Vi hade något liknande, när vi tog över huset. En luftning som mynnade på vinden och vi fick avloppslukt som kom och gick i ett städskåp på undervåningen. Det stod i förbindelse med vinden via hålrum i väggen. Som ditt schakt antar jag.

Lösningen var helt enkelt att installera en vakuumventil på vinden. Men helst så ska ju luftningen för avloppet dras ut över tak, särskilt viktigt om man har eget avlopp.

Ett scenario är att luftningen har mynnat på vinden och gett lukt. Någon har då tagit en propp som inte passade och silvertejp och så har luktproblemet varit borta. En dag torkade tejpen och ni började få luktproblem igen.


Sen undrar jag om du inte också har en skadad elledning på vinden som kan vara värd att åtgärda:

Slitna kablar med synliga trådar vid en vägg, möjlig elrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sen undrar jag om du inte också har en skadad elledning på vinden som kan vara värd att åtgärda:
Jag tror det är den omnämnda nätverkskabeln:
"(Bortse från råttan som gnagt på nätverkskabeln, det är åtgärdat )."
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi hade något liknande, när vi tog över huset. En luftning som mynnade på vinden och vi fick avloppslukt som kom och gick i ett städskåp på undervåningen. Det stod i förbindelse med vinden via hålrum i väggen. Som ditt schakt antar jag.


Lösningen var helt enkelt att installera en vakuumventil på vinden. Men helst så ska ju luftningen för avloppet dras ut över tak, särskilt viktigt om man har eget avlopp.

Ett scenario är att luftningen har mynnat på vinden och gett lukt. Någon har då tagit en propp som inte passade och silvertejp och så har luktproblemet varit borta. En dag torkade tejpen och ni började få luktproblem igen.


Sen undrar jag om du inte också har en skadad elledning på vinden som kan vara värd att åtgärda:

[bild]
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi hade något liknande, när vi tog över huset. En luftning som mynnade på vinden och vi fick avloppslukt som kom och gick i ett städskåp på undervåningen. Det stod i förbindelse med vinden via hålrum i väggen. Som ditt schakt antar jag.

Lösningen var helt enkelt att installera en vakuumventil på vinden. Men helst så ska ju luftningen för avloppet dras ut över tak, särskilt viktigt om man har eget avlopp.

Ett scenario är att luftningen har mynnat på vinden och gett lukt. Någon har då tagit en propp som inte passade och silvertejp och så har luktproblemet varit borta. En dag torkade tejpen och ni började få luktproblem igen.


Sen undrar jag om du inte också har en skadad elledning på vinden som kan vara värd att åtgärda:

[bild]
Tack för bra svar! Lättast vore att förlänga röret och leda ut avluftningen genom väggen istället för taket. Vakumventil är ej bra då vi har eget avlopp.

Måste avluftningen upp genom taket?
 
Claes Sörmland
finten finten skrev:
Tack för bra svar! Lättast vore att förlänga röret och leda ut avluftningen genom väggen istället för taket. Vakumventil är ej bra då vi har eget avlopp.

Måste avluftningen upp genom taket?
Luftningen ska upp över tak, risken vid montering på fasad är att den fuktiga avloppsluften stannar där och skadar fasad, orsakar påväxt och lokala luktproblem vid huset.
 
Stort tack för all hjälp och svar. Vi kommer leda upp avluftningen genom taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.