Hej,
Jag köpte ett renoveringsobjekt och fann att halva källaren innehåller eternit, ca 30kvm. Rören har asbest också, och köket (10kvm) med linolemum över masonit med svartlim.
Jag bad om några erbjudanden och fick offerter runt 40.000kr (3-4 dagars arbete). Till den kostnaden är jag frestad att göra det själv.

Vad skulle du göra?
 
  • Isolerat rör framför sprucken, smutsig betongvägg. Indikerar möjlig strukturell eller vattenrelaterad skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En mörk källare med en röd panna, rör, ett litet fönster och grova väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett spartanskt trapphus eller källarutrymme med lysande lampa, rör i taket och litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett söndrigt golv med trasiga plattor och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som gammal sanerare så hade jag gjort det själv.
Men om du inte vet vad du gör, så är mitt råd att du avstår.
Det lär ta mer än 3-4 dagar för dig om du är ovan. Risken finns också att du, utan att veta om det, utsätter dig och familj för fara om du gör fel, då du kan kontaminera hela huset.

Så 40k kan vara en rimlig peng för att få det korrekt gjort.

Grattis till husköp och lycka till med dina projekt! :)
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
A
Ohchips Ohchips skrev:
Som gammal sanerare så hade jag gjort det själv.
Men om du inte vet vad du gör, så är mitt råd att du avstår.
Det lär ta mer än 3-4 dagar för dig om du är ovan. Risken finns också att du, utan att veta om det, utsätter dig och familj för fara om du gör fel, då du kan kontaminera hela huset.

Så 40k kan vara en rimlig peng för att få det korrekt gjort.

Grattis till husköp och lycka till med dina projekt! :)
Jag hade tagit hjälp. Takplattor enbart hade jag plockat själv, men inte rör.
 
T
Och jag säger tvärtom mot ovan. Rören hade jag plockat själv om det bara är asbest i böjarna, är vanligast men finns även hus med asbest direkt på rören och då finns det även på raka rör. Är det bara i böjarna kännetecknas det av att isoleringen är hård jämfört med raksträckan som är mjuk. Veva in böjarna med blöta handdukar, sedan på med plastfolie en bra bit förbi böjen och du har en säker inkapsling. Gjorde detta själv förra året.

Mer osäker på plattorna i taket och hur mycket det dammar och frigör asbestfiber när man tar ned dem.
 
A
T Tobbe_G skrev:
Och jag säger tvärtom mot ovan. Rören hade jag plockat själv om det bara är asbest i böjarna, är vanligast men finns även hus med asbest direkt på rören och då finns det även på raka rör. Är det bara i böjarna kännetecknas det av att isoleringen är hård jämfört med raksträckan som är mjuk. Veva in böjarna med blöta handdukar, sedan på med plastfolie en bra bit förbi böjen och du har en säker inkapsling. Gjorde detta själv förra året.

Mer osäker på plattorna i taket och hur mycket det dammar och frigör asbestfiber när man tar ned dem.
Detta förutsätter att rören tas ner? Isåfall hade jag nog övervägt riva själv, givet det går att strumpa all asbest och det inte finns i tex rörgenomföringar och dylikt.

Givetvis med skyddskläder, mask, plast, miljöburk och dammsugare avsedd för asbest.
 
T
Ja, den lilla detaljen missade jag. :) Våra rör var inne på 65 år så det var dags. Ja, man får skydda sig ordentligt med mask m.m. även om jag tror nedblötning av böjar i kombination med plastfolie inte släpper sig ifrån några fiber alls.
 
Mitt pannrum i källaren ser ut precis likadant. Har inte tagit tag i det ännu men planen är att när det bli källarens tur fixa det själv. Men givetvis försöka göra det enligt konstens alla regler. Plasta, täta, ev fläkt för undertryck. Ordentligt andningsskydd. Men blir ju inte gratis att göra själv beroende på hur mycket grejer man måste köpa/hyra och tar nog sina timmar…
 
Rör varken tak eller isolering. Foga skarvarna och måla taket. Måla isoleringen, vira runt mer gasbinda innan om det finns skador.
Detta är överlägset det minst farliga. Det farligaste och onödigaste är att börja riva i det, somna om och använd tid och pengar till nått roligare.
 
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Rör varken tak eller isolering. Foga skarvarna och måla taket. Måla isoleringen, vira runt mer gasbinda innan om det finns skador.
Detta är överlägset det minst farliga. Det farligaste och onödigaste är att börja riva i det, somna om och använd tid och pengar till nått roligare.
Tack, men nej!

Jag vill inte sopa det under mattan. Jag är trött på att ta ner 8 lager tapeter och laminatgolv över 3 lager plastmatta eftersom ingen vill anstränga sig för att göra ett ordentligt jobb.

Jag har rost i vattnet eftersom de rören är 80 år gamla. Elkablarna likaså. Jag vill ha allt borta, ersatt med nytt, och jag vill att det ska göras på ett säkert sätt. Om 40 000 är vad som krävs...

"You can't polish a turd, but you can cover it in glitter". Kanske sätter jag några söta klistermärken med "Varning asbest" mina barn kommer att bestämma sig för att inte använda rören som ett trumset
 
  • Källare med trappa, grå dörr, rör i taket, grön matta och trähandräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
Om du tycker 40 papp är mycket för asbestsanering, vänta tills du får offerten från elektrikern!
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Veva in böjarna med blöta handdukar, sedan på med plastfolie en bra bit förbi böjen och du har en säker inkapsling. Gjorde detta själv förra året.
Om gasbindan utanpå är hel behöver man inte göra nånting. Bara kapa rören på raksträckorna och deponera hela böjen.

Jag skulle ha tagit bort allt själv lugnt och metodiskt.

40 000 och tre dagar jobb låter lite för att ta bort all duk(?) i taket och alla rör på ett korrekt sätt?
 
  • Gilla
Alin Stoian och 1 till
  • Laddar…
Eller Rörmockaren :)

Den där trappan ser exakt ut som hemma hos min kompis! Coolt!

40k är mycket pengar men kanske värt det ? Det är ganska mycket olika saker, och ska du göra allt och kunna sova gott så lär det ta lång tid. dessutom lite frågetecken om det blev rätt.
 
Kanske lika bra att bila plattan och byta resten av avloppsröret ut med om du ändå drar i gång full inkapsling av utrymmet?
 
  • Gilla
Fredrik99
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.