Bakgrund: snöskruvarna på min begagnade kinaslunga slutade snurra. Jag bytte brytpinnar och har precis bytt drivrem. När jag startar snöslungan och trycker ner spaken för att kontrollera skruvarna och hör vad jag endast kan beskriva som ett gigantiskt tjut från en elefant. Se video!
Det tycks komma från framsidan av slungan kring snöskruvarna och impellern, närmare än så kan jag inte lokalisera.
Jag har verkligen ingen aning om hur jag går vidare i denna reparation. Hjälp uppskattas story!
Det tycks komma från framsidan av slungan kring snöskruvarna och impellern, närmare än så kan jag inte lokalisera.
Jag har verkligen ingen aning om hur jag går vidare i denna reparation. Hjälp uppskattas story!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
På min slunga brukar fläkhjulet frysa fast.
Protte
Protte
Fläkten går knappt att snurra för hand, måhända att den rör sig litegrann. Blir inte klok på det hela, eftersom jag precis bytt drivremmen. Remmen var väldigt styv och jag var tvungen att skruva loss det här hjulet (se bild, vet ej namnet) för att kunna spänna på remmen fullt. Kan det vara så att det är FÖR spänt nu?dof skrev:
Hur löser du det?prototypen skrev:
Kan ligga något i det, då jag förvarar snöslungan i ett kallt garage där snö/is inte smälter. Det ligger fortfarande kvar lite kring fläkthjulet.
Det borde fungera med varmvatten eller isborttagare tänker jag?
Redigerat:
Jäklar, det lät verkligen som en elefant!L Lippi skrev:Bakgrund: snöskruvarna på min begagnade kinaslunga slutade snurra. Jag bytte brytpinnar och har precis bytt drivrem. När jag startar snöslungan och trycker ner spaken för att kontrollera skruvarna och hör vad jag endast kan beskriva som ett gigantiskt tjut från en elefant. Se video!
Det tycks komma från framsidan av slungan kring snöskruvarna och impellern, närmare än så kan jag inte lokalisera.
Jag har verkligen ingen aning om hur jag går vidare i denna reparation. Hjälp uppskattas story!
Tyvärr har jag inga tips varför
Det enda som händer om du spänt för hårt är att inmatningen går hela tiden. Har du ingen varmluftspistol eller hårtork? Lite salt kan fungera också. Nästa gång du har kört kör ur skruven ordentligt och palla gärna upp hjulen lite. Då rinner snön som smälter ur intaget.L Lippi skrev:Fläkten går knappt att snurra för hand, måhända att den rör sig litegrann. Blir inte klok på det hela, eftersom jag precis bytt drivremmen. Remmen var väldigt styv och jag var tvungen att skruva loss det här hjulet (se bild, vet ej namnet) för att kunna spänna på remmen fullt. Kan det vara så att det är FÖR spänt nu?
Men varför gick brytpinnarna och remmen sönder till att börja med? Körde du på något?
Tack för ditt svar. Jag har behövt koppla ur elen till garaget, så jag kan inte testa med varmluftspistol där. Känns förjävligt att stå och meka i kylan och mörkret, men c'est la vie.dof skrev:Det enda som händer om du spänt för hårt är att inmatningen går hela tiden. Har du ingen varmluftspistol eller hårtork? Lite salt kan fungera också. Nästa gång du har kört kör ur skruven ordentligt och palla gärna upp hjulen lite. Då rinner snön som smälter ur intaget.
Men varför gick brytpinnarna och remmen sönder till att börja med? Körde du på något?
Köpte slungan begagnad i somras och inspekterade då inte remmen/testade skruvarna. Remmen var slut redan vid första körningen i vinter. Misstänkte först brytpinnarna (som egentligen var vanliga bultar modell styva) och bytte därför ut dem. Summa summarum har denna slunga hittills varit en påkostad lärdom under en utmanande tid, men fy den som ger sig!
Medlem
· Västerbottens län
· 17 883 inlägg
jag har en stor traktorsnöslunga och jag är kompis med spettet så det löser sig med lite våld.L Lippi skrev:
Men varmvatten eller varmluftspistol kan fungera.
Protte
Ska det verkligen vara en tygrem? På min Stiga var det en kilrem i gummi som spändes med en vajer till ett löphjul. Så remmen slirade och fungerade som koppling när man drog in handtaget. Kilremmar finns i olika profiler, men om det orsakar elefantlikande ljud är för mig oklart.