Hej

Har aldrig skrivit i denna del av forumet så hoppas jag kommit rätt.
Vi vill bygga ett skrivbord som är ca 250-300 cm långt och letar efter en bild/ritning på hur man kan göra det snyggt och praktiskt.

VI önskar att skrivbordet är av en stilren design men ändå kan förvara ett pussel på allt från 1000-5000 bitar som kan lyftas fram när vi önskar.

tänker att man gör ett bord och sedan en "låda" som man kan skjuta in under bordet, däremot är detta lite opraktiskt då vi pratar om en ganska stor låda som ska rymma upp till 5000 bitar.

hade ni tyckt det var smidigare att göra hela bordet som en låda så man lyfter av/upp skivan och ha pusslet under?
 
Davidbagare
Träbord med öppet lock, pusselbitar synliga. Inomhus, stolar, parkettgolv, hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nåt sånthär kanske?
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Ja jag kollade på något liknande men är rädd att det kommer se mer ut som ett matbord än skrivbord
 
Hur skiljer man utseendemässigt mellan skrivbord och matbord? Eller snarare, vad är det du vill slippa? Stort kommer det ju bli oavsett, om du ska få plats med ett så stort pussel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag vet att jag överhuvudtaget inte svarar på din fråga, men har du prövat med en pusselmatta?

https://testvinnarna.se/pusselmatta/

Frugan kör med det och är nöjd, dock inga 5000 bitars pussel än.
 
Davidbagare
B bergquist skrev:
Ja jag kollade på något liknande men är rädd att det kommer se mer ut som ett matbord än skrivbord
Du får bygga en nättare version. Smalare ben till att börja med. Sen kan du flytta in ”lådan” mer mot mitten av bordsplatta , så du kan få till smalare ytterkanter på bordet. Djupet hamnar alltså längre mot centrum av bordet, och uppfattas då som ett nättare skrivbord..
 
  • Gilla
Andtor och 1 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Jag vet att jag överhuvudtaget inte svarar på din fråga, men har du prövat med en pusselmatta?

[länk]

Frugan kör med det och är nöjd, dock inga 5000 bitars pussel än.
Tack för tipset, vi har en liknande som fungerar bra, men nu när vi ska bygga ett bord så kunde vi försöka planera in det :)
 
Hep Hep skrev:
Hur skiljer man utseendemässigt mellan skrivbord och matbord? Eller snarare, vad är det du vill slippa? Stort kommer det ju bli oavsett, om du ska få plats med ett så stort pussel.
Ja jag/vi inser själva att ett skrivbord som är nästan 110 cm brett kommer inte bli så bra, antingen får vi satsa på ett smalare och nöja oss med 3000 bitar eller komma på någotl annat :)
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Du får bygga en nättare version. Smalare ben till att börja med. Sen kan du flytta in ”lådan” mer mot mitten av bordsplatta , så du kan få till smalare ytterkanter på bordet. Djupet hamnar alltså längre mot centrum av bordet, och uppfattas då som ett nättare skrivbord..
Kan vara något, får nog också acceptera att det "bara" klara 3000 bitar men bra ide, ska se om jag kan skissa på det någon dag.
 
Hej @bergquist!

Pussel är populärt att lägga i vår familj. Men att permanent ta upp golvyta för ett pusselbord finns det ingen plats för. Att kombinera det med ett skrivbord blir som att ha en kombimaskin i verkstaden. Ställtider! :mad:
Jag har valt den här metoden när det skall läggas pussel och den passar min fru, barn och barnbarn väldigt bra. Själv lägger jag inte pussel.
Den tiden lägger jag i stället på att sortera skruv i verkstaden! :geek:
Dag

Rektangulärt träbricka med genomskinlig botten, små svarta cirklar och två handtag, på perforerad svart yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre öppna, tomma träramar med glas och små vitklämmor på svart hålmönstrad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träram med genomskinligt fönster, metallhandtag, små vita cirkulära objekt, ligger på perforerad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett nästan färdigt pussel med naturmotiv på ett bord, en person lägger pusselbitar, vattenglas och kapsyl i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett oavslutat personligt pussel på bord, pusselstycken i sorteringsbrickor, avslappnad inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefan_R och 4 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej @bergquist!

Pussel är populärt att lägga i vår familj. Men att permanent ta upp golvyta för ett pusselbord finns det ingen plats för. Att kombinera det med ett skrivbord blir som att ha en kombimaskin i verkstaden. Ställtider! :mad:
Jag har valt den här metoden när det skall läggas pussel och den passar min fru, barn och barnbarn väldigt bra. Själv lägger jag inte pussel.
Den tiden lägger jag i stället på att sortera skruv i verkstaden! :geek:
Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Bra ide, men problemet är, även om vårat hus är stort, är vart man ska förvara det när det ligger pusselbitar på det men man inte använder det för tillfället.

Kan man lägga något i mellan så bitarna blir pressade mot varandra för att sen hänga det på en vägg ?

Gillar iden för inser att ett skrivbord som tanken var först kommer inte fungera då jag inte tänkte på bredden.

Nu får jag tänka om, antingen bygga ett soffbord eller en lösning som din.
 
B bergquist skrev:
Bra ide, men problemet är, även om vårat hus är stort, är vart man ska förvara det när det ligger pusselbitar på det men man inte använder det för tillfället.
Skenor på undersidan bordet, så hela skivan kan skjutas in där. Som de gamla bakborden som ofta fanns i köksbänkarna förr, likt en väldigt stor och låg låda.
 
Om du använder dom två sorteringsbrickorna som lock för den stora brickan så skall det nog inte vara så svårt att täcka hela paketet med en extra plexiglasskiva som du fäster på ett smart sätt. Sorteringsbrickorna får också plexiskivor nedfällda mot pusselbitarna. Några distanser upp mot toppskivan kommer att hålla allting på plats. Eller så skippar du alla lock och sätter hela paketet under soffan eller någon annan möbel.
Vi förvarar vårt under en gästsäng.
Dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.