Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aldrig hört talas om ert upplägg. Har ni inte några väggventiler i sovrum och v-rum? Fläkt i badrum / tvättstuga?
Vi har frånluft i kök, badrummen samt tvättstuga. Men ingen tilluft överhuvudtaget. Ett fönster i badrummet är gammalt så det kommer ju lite luft därifrån. Ett isolerfönster är nog dåligt monterad så det drar lite från det på ett ställe också. Men annars ingenting.
 
Ajaj, sätt in vägg eller fönsteventiler i sovrummen och v-rum. Spara el och testa att stänga avfuktarna
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ajaj, sätt in vägg eller fönsteventiler i sovrummen och v-rum. Spara el och testa att stänga avfuktarna
Varför ajaj? Luftfuktigheten är ju låg. Har 8 st fuktmätare utplacerade. Ligger runt 40-45% senaste veckorna, går givetvis upp i badrum när vi duschar. Syre får vi in genom fönster när vi är hemma.
 
Fin och fräsch luft i sovrummen på morgonen också?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fin och fräsch luft i sovrummen på morgonen också?
Sover med öppna dörrar just nu, så ja. I framtiden när barnen vill ha stängda dörrar så får man nog lösa något annat
 
L micke880 skrev:
Sover med öppna dörrar just nu, så ja. I framtiden när barnen vill ha stängda dörrar så får man nog lösa något annat
Ett tips är att läsa på om ventilation av hus, viktigt för dig och familjens hälsa och kanske kan du spara en slant på vägen…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett tips är att läsa på om ventilation av hus, viktigt för dig och familjens hälsa och kanske kan du spara en slant på vägen…
Borrar jag in 4-5 ventiler så lär ju uppvämningskostnaderna öka endel?

Vi känner att det är bra luft här hemma.

Min fråga är egentligen, det borde väl inte kunna mögla om vi håller koll så luftfuktigheten inte blir högre än 55-60% ?
 
Attitudeswe
L micke880 skrev:
Borrar jag in 4-5 ventiler så lär ju uppvämningskostnaderna öka endel?

Vi känner att det är bra luft här hemma.

Min fråga är egentligen, det borde väl inte kunna mögla om vi håller koll så luftfuktigheten inte blir högre än 55-60% ?
Det finns ju koldioxid, diverse kemikalier och så som man också vill hantera genom att byta 35l/sekund
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
L micke880 skrev:
Borrar jag in 4-5 ventiler så lär ju uppvämningskostnaderna öka endel?

Vi känner att det är bra luft här hemma.

Min fråga är egentligen, det borde väl inte kunna mögla om vi håller koll så luftfuktigheten inte blir högre än 55-60% ?
55-60 är säkert inget problem. Hur mycket el dra avfuktarna ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
55-60 är säkert inget problem. Hur mycket el dra avfuktarna ?
De drar knappt någonting nu på vintern. Luftfuktigheten är ju låg som den är då. Den på ovanvåningen har dragit 9,7kwh denna månad. Den på nedervåningen har dragit 17 och den har vi torkat några tvättar med också. Det är ju kondensavfuktare, så de avger ju mer värmeenergi än vad de drar också.

Så vi har ju ett väldigt energieffektivt hus för att vara 137kvm radhus i SE3. Drog 969kwh totalt i dec, med en temperatur på övervåningen på 21 och nere runt 19. Luftvärmepumpen drog 429kwh i dec och den värmer vi hela huset med.
 
Tanken är att du ska ha ett jämt luftflöde och att inomhusluften ska bytas ut x antal ggr per dag. Om du har fönster öppet blir det bara korta stunder du får in frisk Luft. Om du har ventiler får du det tänkta flödet och förmodligen inte sämre ekonomi men bättre inomhusmiljö.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tanken är att du ska ha ett jämt luftflöde och att inomhusluften ska bytas ut x antal ggr per dag. Om du har fönster öppet blir det bara korta stunder du får in frisk Luft. Om du har ventiler får du det tänkta flödet och förmodligen inte sämre ekonomi men bättre inomhusmiljö.
Tack. Ska göra ett eget inlägg för att få fler utlånaden :)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.