Hej på er,
Jag skulle vara tacksam för er input och resonemang gällande investering av solceller eller en ny luft/vatten värmepump. Mellan tummen och pekfingret så klart Är ny husägare och tycker att det är svårt att navigera i djungeln av värmepumpar och solceller.

Läget är så här att huset inte har några solceller idag, luft/vattenvärmepumpen är en äldre NIBE från 2010 som värmer huset genom ett vattenburet system och varmvattnet i kombination med en betydligt äldre elpanna (kombipanna el/olja från när huset värmdes med olja). Vi har också en täljstenskamin att komplettera med och tillgång till relativt billig ved. Vårt uppvärmningssystem kan säkert gå några år till men är ganska dyr i drift, drar ca 13 000 kWh/år (elområde 4) enligt energideklarationen 2021. Dock använder vi mindre eftersom vi håller värmen på stadiga 17 grader under vinterhalvåret. Kan tillägga att huset är nyligen tilläggsisolerat och har bra taklutning och läge för solceller på taket.

Vi håller på att spara för att byta ut luft/vattenpumpen och kombipannan till en ny luft/vattenpump för att på så sätt minska energiförbrukningen. Vi vill också installera solceller men har så klart inte råd med båda samtidigt. Eftersom kostnaden är ungefär den samma undrar jag vad ni har för idéer om vad som är bäst att prioritera först, solceller eller ny värmepump?
Stort tack på förhand!
 
Hej!
Jag röstar på kombinationen solceller+luft/luftvärmepump och köra den gamla luft/vattenpumpen sålänge den funkar okej. Som bonus kan man lyxa till det med lite AC på sommaren också.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
2 21439 skrev:
Hej på er,
Jag skulle vara tacksam för er input och resonemang gällande investering av solceller eller en ny luft/vatten värmepump. Mellan tummen och pekfingret så klart Är ny husägare och tycker att det är svårt att navigera i djungeln av värmepumpar och solceller.

Läget är så här att huset inte har några solceller idag, luft/vattenvärmepumpen är en äldre NIBE från 2010 som värmer huset genom ett vattenburet system och varmvattnet i kombination med en betydligt äldre elpanna (kombipanna el/olja från när huset värmdes med olja). Vi har också en täljstenskamin att komplettera med och tillgång till relativt billig ved. Vårt uppvärmningssystem kan säkert gå några år till men är ganska dyr i drift, drar ca 13 000 kWh/år (elområde 4) enligt energideklarationen 2021. Dock använder vi mindre eftersom vi håller värmen på stadiga 17 grader under vinterhalvåret. Kan tillägga att huset är nyligen tilläggsisolerat och har bra taklutning och läge för solceller på taket.

Vi håller på att spara för att byta ut luft/vattenpumpen och kombipannan till en ny luft/vattenpump för att på så sätt minska energiförbrukningen. Vi vill också installera solceller men har så klart inte råd med båda samtidigt. Eftersom kostnaden är ungefär den samma undrar jag vad ni har för idéer om vad som är bäst att prioritera först, solceller eller ny värmepump?
Stort tack på förhand!
Är lite nyfiken på storleken på ditt hus , hur många plan ?
Detta ang 13000 kwh / år .
Antar att dina radiatorer är optimerade för oljeeldning (högre framledtemp)
En LVVP med 13 år på nacken kan troligtvis leva / vara ekonomisk ngr år till .
 
Attitudeswe
Har befintlig LVVP egen elpatron för uppvärmning av huset när det är -20ute?

Kan du inte ta bort kombipannan och ersätta med en 280l bättre isolerad varmvattenberedare dockad till befintlig luft vatten? Brukar vara bäst att köra slut på saker. Är den inte underdimmensionerad så är iaf COP snarlik för en ny och 15år gammal - COP motiverar inte byte i förtid.

Om kör timpris så kan du spetsa upp varmvattnet till 70grader varje natt och sen bara låta luft vatten mata den med sina 45 grader ut? Det borde ta mindre plats och tack vare bättre isolering kunna spara 1000kWh/år. Om du genom att slå av eltillsats kan få mer värme från VPn så kan du kanske spara ytterligare 2000kWh samt köpa resterande 2000kWh som VVB förbrukar till halva priset på natten...
 
K Krille200 skrev:
Hej!
Jag röstar på kombinationen solceller+luft/luftvärmepump och köra den gamla luft/vattenpumpen sålänge den funkar okej. Som bonus kan man lyxa till det med lite AC på sommaren också.
Hej! Intressant med luft/luft, är det bättre kombo med solceller?
 
2 21439 skrev:
Hej! Intressant med luft/luft, är det bättre kombo med solceller?
Fördelen med luft-luft är väl att den är väldigt mycket billigare än en luft-vatten. Köper du även en luft-luft så har du även lite mer redundans, och det gör inte så mycket om luft-vatten går sönder och det är lite lång väntetid på en ny.
 
  • Gilla
Krille200
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är lite nyfiken på storleken på ditt hus , hur många plan ?
Detta ang 13000 kwh / år .
Antar att dina radiatorer är optimerade för oljeeldning (högre framledtemp)
En LVVP med 13 år på nacken kan troligtvis leva / vara ekonomisk ngr år till .
Hej! 136 kvm 1,5 plan + källare och vind. Ja radiatorerna lever sitt eget liv eftersom man blandat gamla på nedanvåningen och nya på ovanvåningen. Värmen stannar nere i de gamla som bara har två lägen, kokhet och iskall, men det är rätt ok eftersom den varma luften stiger. Har försökt finjustera med hjälp av fackman men bästa rådet vi fick var att stänga av vissa och låta några vara på. Målet med nyare pump sedan är att kunna finjustera och ha ljummet på fler. Men det ser jag mest som ett plus att få till det i framtiden, huvudsaken med att byta LVVP skulle vara lägre elförbrukning.
 
Man kan väl inte gå från ett vattenburet värmesystem till luft luft. Ska det investeras så ska man väl i första hand titta på uppvärmningen på det vattenburna systemet. Ska man investera i något nytt nu eller vänta. Ska man köra lvvp till det packar ihop eller ska man byta i förebyggande syft
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har befintlig LVVP egen elpatron för uppvärmning av huset när det är -20ute?

Kan du inte ta bort kombipannan och ersätta med en 280l bättre isolerad varmvattenberedare dockad till befintlig luft vatten? Brukar vara bäst att köra slut på saker. Är den inte underdimmensionerad så är iaf COP snarlik för en ny och 15år gammal - COP motiverar inte byte i förtid.

Om kör timpris så kan du spetsa upp varmvattnet till 70grader varje natt och sen bara låta luft vatten mata den med sina 45 grader ut? Det borde ta mindre plats och tack vare bättre isolering kunna spara 1000kWh/år. Om du genom att slå av eltillsats kan få mer värme från VPn så kan du kanske spara ytterligare 2000kWh samt köpa resterande 2000kWh som VVB förbrukar till halva priset på natten...
Tack för ditt svar! Det ska jag undersöka djupare, en snabb googling visade att en sådan varmvattenberedare inte var så dyr. Jag gillar också att köra slut på grejer innan man byter.
 
V Vector skrev:
Man kan väl inte gå från ett vattenburet värmesystem till luft luft. Ska det investeras så ska man väl i första hand titta på uppvärmningen på det vattenburna systemet. Ska man investera i något nytt nu eller vänta. Ska man köra lvvp till det packar ihop eller ska man byta i förebyggande syft
Som jag i så fall skulle se det är att det är ett komplement för att kunna köra luft-vatten tills den packar ihop. Fördelen är ju att den även går att använda för kyla på sommaren, så även om man sedan om några år byter till en ny luft-vatten, så har man nytta av den i alla fall. Men det beror förstås på planlösning i huset också, hur bra en luft-luft funkar. Mitt hus är väl inte optimalt med luft-luft. Små rum med dörrar in till varje rum, men låter man bara alla dörrar stå öppna så funkar det. Det beror även på plats för både innerdel och utedel.
 
Tomture61
2 21439 skrev:
Hej! 136 kvm 1,5 plan + källare och vind. Ja radiatorerna lever sitt eget liv eftersom man blandat gamla på nedanvåningen och nya på ovanvåningen. Värmen stannar nere i de gamla som bara har två lägen, kokhet och iskall, men det är rätt ok eftersom den varma luften stiger. Har försökt finjustera med hjälp av fackman men bästa rådet vi fick var att stänga av vissa och låta några vara på. Målet med nyare pump sedan är att kunna finjustera och ha ljummet på fler. Men det ser jag mest som ett plus att få till det i framtiden, huvudsaken med att byta LVVP skulle vara lägre elförbrukning.
Har du källare så är det ett äldre hus . Har själv en FLVP + LLVP , golvvärme i betongplattan 1,5 pl 161 kvm + 35 kvm garage med LLVP som håller 20 gr .
Konsumerar 13000-14000 kwh / år och håller ca 23-24 gr i huset (dock ej denna vinter)
Så ja , du skulle behöva se över din uppvärmning / kostnader .
En bra / jämn reglering av värmen är en bra start .
Tror dock solceller är den bättre vägen att gå för att spara på elräkningen .
Plus som redan nämnts , din kombipanna i källaren bör nog bli utbytt till en ackumulatortank .
Går det att elda ved i kombipannan ?
 
Redigerat:
  • Gilla
21439
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du källare så är det ett äldre hus . Har själv en FLVP + LLVP , golvvärme i betongplattan 1,5 pl 161 kvm + 35 kvm garage med LLVP som håller 20 gr .
Konsumerar 13000-14000 kwh / år och håller ca 23-24 gr i huset (dock ej denna vinter)
Så ja , du skulle behöva se över din uppvärmning / kostnader .
En bra / jämn reglering av värmen är en bra start .
Tror dock solceller är den bättre vägen att gå för att spara på elräkningen .
Plus som redan nämnts , din kombipanna i källaren bör nog bli utbytt till en ackumulatortank .
Går det att elda ved i kombipannan ?
Ja det låter ju lägre jämfört med vår förbrukning.
Så bra, låter som att byta kombipannan till ackumulatortank, köra färdigt luft/vattenpumpen och först satsa på solceller är bästa lösningen.
Kombipannan är el/olja (oljedelen borttagen). Vi har en täljstenskamin att elda i.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du källare så är det ett äldre hus . Har själv en FLVP + LLVP , golvvärme i betongplattan 1,5 pl 161 kvm + 35 kvm garage med LLVP som håller 20 gr .
Konsumerar 13000-14000 kwh / år och håller ca 23-24 gr i huset (dock ej denna vinter)
Så ja , du skulle behöva se över din uppvärmning / kostnader .
En bra / jämn reglering av värmen är en bra start .
Tror dock solceller är den bättre vägen att gå för att spara på elräkningen .
Plus som redan nämnts , din kombipanna i källaren bör nog bli utbytt till en ackumulatortank .
Går det att elda ved i kombipannan ?
Är det värkligen någon större vits att byta ut pannan? Det som går förlorat i form av dålig isolering värmer ju förmodligen huset. Antar att pannan står i källaren och spillvärmen från den hjälper väl till att värma upp källaren?

Det kommer garanterat kosta en massa pengar men tveksamt om det kommer spara något. Om du vill byta värmepumpen vid ett senare tillfälle är det ju dessutom bättre att byta ut pannan då. Du kanske vill köpa en ny Nibe eller CTC tex och då är det smidigaste att köra med tillhörande innedel med inbyggd varmvattenberedare istället för att fippla ihop den med en befintlig ackumulatortank.
 
Redigerat:
  • Gilla
21439 och 2 till
  • Laddar…
Jag har väldigt liknande värmesystem med en äldre Nibe LVVP dockad mot en kombipanna. Sen har jag har satt en 100 L varmvattenberedare i serie med pannan för att minska värmeläckaget på sommaren. Dessutom har jag 2 stycken luft/luft också vilket gör värmesystemet något överdimensionerat så kan jag lättare styra utifrån timpris på elen.

Kör ni flytande kondensering? Ger isåfall lite bättre cop värde med lägre framledningstemperatur. Men största besparingen borde vara om elpatron behöver gå mycket.
 
Kombipannan ska du vara rädd om. Möjligheter till enklare vedeldning är mycket värdefullt idag sedan miljöpartiet saboterade kärnkraften så till den grad att det inte ens går att återstarta Ringhals 1 och 2.
Solceller är väl mest en statusmarkering på samma sätt som elstolpe i vissa bostadskvarter.. Behöver du mycket värme på sommaren när solen skiner mest?
Har du lämplig plats för en luftvärmepump är det klart billigaste sättet att ordentligt minska sin elförbrukning.
Luft-vattenpumpen kan du byta senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.