Vår ugn börjar sjunga på sista refrängen och jag har börjat titta efter ny.

Vi behöver en inbyggnadsugn och spishäll.

Detta är ett område jag inte vet det minsta om.

Någon som kan tipsa om vilka märken som är bra? Har förstått att många märken ägs av samma bolag och då brukar det ju finnas en rangordning i pris och funktionalitet.

Idag är alla vitvaror i köket Miele men det är ju ett ganska dyrt märke.

Jag är ganska matlagningsinteresserad så jag vill har hyfsade grejor som blir 200 grader när man ställer in dom på 200 grader.

Har läst Råd & Röns test men blev inte mycket klokare.
 
BirgitS
Är det problem med hällen eftersom du vill byta den också?

Som jag ser det så är det viktigt att välja vitvaror med 5 års garanti.

När det gäller Bosch och ev. Siemens (samma företag) så förekommer det "fusk" med hällarna, de tillverkas så att de bara använder en fas i stället för normala två vilket leder till problem under matlagningen. Man behöver alltså kolla vilken anslutningseffekt hällarna har, det ska vara åtminstone 7000 W.

Med Bosch och Siemens får man troligare bättre kvalitet med de produkter som tillverkas i Tyskland och inte i lågprisländer. Samma sak gäller Miele.

Temperaturnoggrannhet och -stabilitet borde väl framgå av Råd & Röns test?
 
Råd&rön verkar ofta ha otur när de tänker, sista testet jag kollade på (minns inte om det var spisar eller ugnar) så var tre BSH-modeller i topp. Enda skillnaden var färgen.
 
Väljer man något med 5 års garanti så har tillverkaren fått anstränga sig för att få bort de billigaste komponenterna i en maskin. Sen är Prisjakt.se oväderligt för att enkelt jämföra priser inkl att det ofta finns recensioner på säljarens sida om man hittar något intressant.
 
  • Gilla
trasker
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det problem med hällen eftersom du vill byta den också?

Som jag ser det så är det viktigt att välja vitvaror med 5 års garanti.

När det gäller Bosch och ev. Siemens (samma företag) så förekommer det "fusk" med hällarna, de tillverkas så att de bara använder en fas i stället för normala två vilket leder till problem under matlagningen. Man behöver alltså kolla vilken anslutningseffekt hällarna har, det ska vara åtminstone 7000 W.

Med Bosch och Siemens får man troligare bättre kvalitet med de produkter som tillverkas i Tyskland och inte i lågprisländer. Samma sak gäller Miele.

Temperaturnoggrannhet och -stabilitet borde väl framgå av Råd & Röns test?
Tack för svaret. Nuvarande häll fungerar bra, men är strömförsörjd via någon form av flatkabel från ugnen. Antar att det inte är en standard utan något Miele hittat på själv?

Därför tänker jag byta båda två. De är typ 15-20 år så de har väl kanske förtjänat pension.
 
A
P paralun skrev:
Väljer man något med 5 års garanti så har tillverkaren fått anstränga sig för att få bort de billigaste komponenterna i en maskin. Sen är Prisjakt.se oväderligt för att enkelt jämföra priser inkl att det ofta finns recensioner på säljarens sida om man hittar något intressant.
eller så gör de som i grundigs fall höjer priset 30% för att finansiera garantiåtagandena
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
A
T trasker skrev:
Tack för svaret. Nuvarande häll fungerar bra, men är strömförsörjd via någon form av flatkabel från ugnen. Antar att det inte är en standard utan något Miele hittat på själv?

Därför tänker jag byta båda två. De är typ 15-20 år så de har väl kanske förtjänat pension.
iom du har flatkabel måste du byta båda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.