K
Har en 3mm stålplatta som har förborrade 5mm hål. Skulle behöva borra upp dem så att de blir långa hål. Fortsatt 5mm breda dock. Tidigare har jag borrat ett hål bredvid (men med lite överlapp) och sedan filat av de rester som blir i mellan hålen. Tänkte kolla om ni har förslag på annan metod som är enklare eller mer exakt. Jag brukar inte jobba i metall så mycket utan är skolad i trä...
 
  • Gilla
Danieldndnbd
  • Laddar…
Det är väl det bästa sättet med mest precision. Annars skärbrännare och beroende på vad det ska fylla för ändamål så kan man skära större hål ( även med vinkelslip ) för justermån och lägga på en större bricka som täcker.

Men det du nämnde är "The Holy Grale" om det är noga
 
H
Rakslip och fräs med spets så slipar du upp hålen.
 
  • Gilla
Danieldndnbd
  • Laddar…
Det går också 3mm plåt fungerar avbitare gott och väl dessutom :D (Ta mig inte på orden där).
Bra tips
 
Finns nog inte så smala blad för 5 mm.
Men när jag ska göra avlånga hål, borrar jag först ändarna på hålet, sen resten med sticksågen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K
Tack för svar. Skall göra ett första försök på ett hål och se om det blir bra. Totalt är det ca 15-20 hål som behöver borras upp så komemr nog ta lite tid, därav min undran om det fanns något uppenbart sätt jag helt enkelt inte kände till.
 

Bästa svaret

K
Projektet har blivit lite uppskjutet men nu så har det kommit igång. Tänkte delge lite hur det gick för framtida referens.

Borrade upp så det var två hål bredvid varandra, för att kunna få ner sticksågsbladet. Körde sedan sticksågen. Köpte billiga metalsågblad på Biltema, dom har funkat bra men gått åt ett paket. Borrade ytterligare ett hål i andra änden så att det avlånga hålet på ca 30mm börjar och slutar med ett borrat hål. För borrningen stegade jag upp 3mm, 5mm och slutligen 7mm (blev inte 5 som jag skrev först eftersom det blev M6 skruv). Avslutade med att fila kanterna och det uppstickande ”skägg” som blivit på borrhålens undersidor.
 
  • Gilla
quilding och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Projektet har blivit lite uppskjutet men nu så har det kommit igång. Tänkte delge lite hur det gick för framtida referens.

Borrade upp så det var två hål bredvid varandra, för att kunna få ner sticksågsbladet. Körde sedan sticksågen. Köpte billiga metalsågblad på Biltema, dom har funkat bra men gått åt ett paket. Borrade ytterligare ett hål i andra änden så att det avlånga hålet på ca 30mm börjar och slutar med ett borrat hål. För borrningen stegade jag upp 3mm, 5mm och slutligen 7mm (blev inte 5 som jag skrev först eftersom det blev M6 skruv). Avslutade med att fila kanterna och det uppstickande ”skägg” som blivit på borrhålens undersidor.

Toppen! Lättaste och bästa sättet. Samtidigt har smidesverkstäder en standard som måste efterföljas, iso 1090. Där krävs det rundade hörn så det inte blir påfrestningar i skarpa svängar. Onödig info kanske men ditt utförande är helt enligt lagbok
 
  • Gilla
kniv
  • Laddar…
K
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Toppen! Lättaste och bästa sättet. Samtidigt har smidesverkstäder en standard som måste efterföljas, iso 1090. Där krävs det rundade hörn så det inte blir påfrestningar i skarpa svängar. Onödig info kanske men ditt utförande är helt enligt lagbok
Haha vad bra. Så slipper jag ha olagliga hål i min platta
 
Haha Pga nytt arbete så synar jag snarare din isolering istället för stålet Men försöker ändå bidra!

Bra inlägg iallafall
 
K
Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Haha Pga nytt arbete så synar jag snarare din isolering istället för stålet Men försöker ändå bidra!

Bra inlägg iallafall
Que?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.