Hej! Jag har börjat spekulera på hus och i dessa tider är det särskilt viktigt att hålla koll på energiförbrukningen. Jag har hittat en enplansvilla 113kvm med energiklass C och att den under tidsperioden 2112-2211 enbart förbrukade 630 kWh (direktverkande el) + 2400 kWh (värmepump-luft/luft) = 3030 kWh för uppvärmning.

Min stora fråga är, hur är detta möjligt? Enligt energideklarationen ska värdena vara korrigerade enligt följande: Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2016:12) om fastställande av byggnadens energianvändning vid normalt brukande och ett normalår. Förklaringen till de låga siffrorna bör således inte vara att nuvarande ägarna inte varit hemma...

I besiktningen hittade jag följande:
Kondens förekommer på fönster.
Kondensspår på fönstrens insida tyder på att bostadens allmänventilation
är bristfällig.
Vid besiktningstillfället var elementen avstängda i samtliga utrymmen och
kondensen kan eventuellt uppstått på grund av detta.
Och vad jag förstått ska värmepump luft/luft användas i kombination med element för att huset ska få ventilation. Mäklaren säger att allt är som det ska, men jag litar inte på det.

Så, vad kan vara galet? Eller är förbrukningen rent av rimlig och jag har missförstått allt?

Tack!
 
  • Gilla
Dstorm2
  • Laddar…
Om ingen bott i huset 10 av 12 månader kanske. Totalförbrukning ligger nog närmare 15000 per år.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Energideklarationen är ju mycket av en skrivbordsprodukt där de hela tiden ändrar reglerna så det är svårt att jämföra mellan olika år. Det viktiga tycker jag är vilken faktisk elförbrukning tidigare haft och hur många de varit i hushållet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Begär ut en kopia av elräkningen via mäkklarn , där framgår årsförbrukning
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Energideklarationen är ju mycket av en skrivbordsprodukt där de hela tiden ändrar reglerna så det är svårt att jämföra mellan olika år. Det viktiga tycker jag är vilken faktisk elförbrukning tidigare haft och hur många de varit i hushållet.
Men varför är det ens intressant om de inte ens använt sitt uppvärmningssystem på rätt sätt? Luftvärmepump ska ju alltid användas som komplement till fastighetens primära värmekälla (i detta fall element).
 
Kollla allt extra noga, säljarna har förmodligen snålat som f-n. Värme utgör inte ventilation, räkna med att investera i ett ventilationssystem eller liknande. Ingen värme och ingen ventilation bjuder upp fukten och mögelet till dans…
 
Attitudeswe
När är huset byggt? Om det är ett passivhus, eller radhus utan gavlar och dom bott i 18 grader så skulle det kanske kunna stämma.

Luktar det illa så välj ett annat hus. Har dom snålat med avslagen ventilation kan det finnas mögelskador / ruttna fönster.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
När är huset byggt? Om det är ett passivhus, eller radhus utan gavlar och dom bott i 18 grader så skulle det kanske kunna stämma.

Luktar det illa så välj ett annat hus. Har dom snålat med avslagen ventilation kan det finnas mögelskador / ruttna fönster.
Byggt 71, installerat 3-glasfönster, fristående...
 
Möjlighet till att elda med ved i kamin?
Var i landet?
 
Attitudeswe
H huberta skrev:
Byggt 71, installerat 3-glasfönster, fristående...
Vårat 1.5plan -76 205kvm fristående i göteborg som vi kör nästan uteslutande på luft luft med 20 grader inne drar 16800kWh (all el för 5pers inkl 2600 till elbil). Ftx gör det möjligt för oss att hålla 20 grader inne trots minus 6grader ute med enbart LLVP
 
Mats-S
H huberta skrev:
tidsperioden 2112-2211 enbart förbrukade 630 kWh (direktverkande el) + 2400 kWh (värmepump-luft/luft) = 3030 kWh för uppvärmning.
Det diskuteras lite olika saker här nu, notera att TS enbart pratar om uppvärmning, inte hushållsel.

Kollade lite på våra siffror för år 2022 (Sollentuna, 1982 villa 1½ plan, 124 m2 + snåluppvärmt (el) garage 36m2, 2 pers, FTX, LLVP), 20 grader inomhus, toksnålar ej :)
Totalt: 8.021 kWh
Därav: hushållsel (inkl varmvatten) ca 4.500 kWh, Uppvärmning ca 3.600 kWh
Svårt att beräkna exakt hushållselen, men jag har utgått från typ 370kWh/månad, detsamma som vi har sommarmånaderna utan uppvärmning. Siffrorna är alltså högst ungefärliga, det enda 100% säkra är totalen på 8.021kWh.

Så, 3030kWh för uppvärmning låter lite lågt för det huset om man ska leva normalkomfortabelt :)
 
Claes Sörmland
H huberta skrev:
Men varför är det ens intressant om de inte ens använt sitt uppvärmningssystem på rätt sätt? Luftvärmepump ska ju alltid användas som komplement till fastighetens primära värmekälla (i detta fall element).
Ska och ska, jag tror det används som huvudvärmekälla i väldigt många småhus. Vi har inte kört elelementen en timme sen vi installerade LLVP 2012. Vågar dock inte slänga ut dem om en vargavinter slår till eller pumpen går sönder.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
H huberta skrev:
Men varför är det ens intressant om de inte ens använt sitt uppvärmningssystem på rätt sätt? Luftvärmepump ska ju alltid användas som komplement till fastighetens primära värmekälla (i detta fall element).
Vart ska den alltid användas som komplement?
 
H huberta skrev:
Men varför är det ens intressant om de inte ens använt sitt uppvärmningssystem på rätt sätt? Luftvärmepump ska ju alltid användas som komplement till fastighetens primära värmekälla (i detta fall element).
Vi kör luft/luftvärmepump
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kollla allt extra noga, säljarna har förmodligen snålat som f-n. Värme utgör inte ventilation, räkna med att investera i ett ventilationssystem eller liknande. Ingen värme och ingen ventilation bjuder upp fukten och mögelet till dans…
Vi kör luft/luftvärmepump tillsammans med varsin kondensavfuktare på varje våning, inställda på 40%. Inget annat för uppvärmning.

Isolerglas samt tilläggsisolerat tak och en yttervägg. Inga friskluftsventiler.

När vi är hemma så ställer jag ett fönster på glänt så vi får in luft. Är vi borta så drar huset knappt någon el alls för uppvärmning.

Tror du det kan bli problem ändå?
 
L micke880 skrev:
Vi kör luft/luftvärmepump


Vi kör luft/luftvärmepump tillsammans med varsin kondensavfuktare på varje våning, inställda på 40%. Inget annat för uppvärmning.

Isolerglas samt tilläggsisolerat tak och en yttervägg. Inga friskluftsventiler.

När vi är hemma så ställer jag ett fönster på glänt så vi får in luft. Är vi borta så drar huset knappt någon el alls för uppvärmning.

Tror du det kan bli problem ändå?
Aldrig hört talas om ert upplägg. Har ni inte några väggventiler i sovrum och v-rum? Fläkt i badrum / tvättstuga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.