Hej

Är i färd och ska bygga mig ett "pannrum" i befintligt garage för uppvärming av garaget och boninghus via kulvert.
I huset finns en jordvärmepump som jobbar med fast kondensering mot en 500liters acktank med vvb på 100l och garaget körs på luft/luft.
Vedpannan är på 50kw och acktank blir en farmartank på minst 3kbm med ett öppet expkärl. Jag hade en tanke att med plattvärmeväxlare växla värmen från stora tanken i garage via kulverten till nästa plattvärmeväxlare mot husets 500literstank. Tanken bakom detta är att köra glykolfylld kulvert så att jag inte riskerar att den fryser om jag vill ha kulverten ståendes och då bara köra jordvärmen i huset och ved i garage.
Iden är då att ladda huset stötvis med typ 60grader som shuntas ut via en 3vägs esbeshunt med motor.
Tankar kring detta upplägg? Jag vet att det inte är optimalt men hade tänkt försöka göra så lite ingrepp på husets värmesystem som möjligt.. egentligen bara skarva in en värmeväxlare på acktanken där.
Hur ska man dimensionera kulverten? Klarar man sig på en pex25 eller måste jag gå på en 32a? ca 40meter kulvert blir det. Huset är från 30tal så inte bästa isoleringen.. ca 115kvm med radiatorer. Uppskattar förbrukningen till ca 6kwh vid minus 20/25. Hur stor cirkpump klarar man sig på till kulvert?
Plattvärmeväxlarna hur stora behöver dom vara?
 
Vad beräknar du att kalaset kostar samt vad kommer du att spara, gratis ved?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad beräknar du att kalaset kostar samt vad kommer du att spara, gratis ved?
Besparing ca 10000kwh. Kostnaden har jag räknat till ca80k. Ved har jag gratis.
 
Låter mycket då du har jordvärme, vad är din totala årsförbrukning idag?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Låter mycket då du har jordvärme, vad är din totala årsförbrukning idag?
Kring 20000kwh
 
OramaC
Nice! Är inne i liknande projekt, rummet klart för panna osv, ska veva in kulvertar här i sommar. Har beställt 25+25, tror de var här någonstans på forumet jag läste att en sådan kan leverera 44 kW ?
Känns som de bör räcka oavsett om man har gamla raddar för hög-temp system eller låg-temp. I mitt fall ska de gjutas om med golvvärme.

Är dock inne på å investera i ny panna pga att den panna som jag har är såpass gammal att de skulle skilja ca 30% I vedåtgången med en ny, känns lockande.

I övrigt kommer jag ha knappt 5 m3 vatten totalt i systemet nu i början.
Är inne på att eventuellt koppla på fler tankar, men allt beror på hur länge systemet håller värmen och hur ofta jag måste elda.
 
Var i landet bor du? Ett så litet hus borde inte dra så mycket, har du isolering på vinden? Jag tror att din beräkning är lite för "glad" och att det blir svårt att spara 10000kWh och att du kommer få elda som en tok för att värma ca 3,5m3.
 
OramaC OramaC skrev:
Nice! Är inne i liknande projekt
Kul! Beställt panna från polen så den blir ny!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var i landet bor du? Ett så litet hus borde inte dra så mycket, har du isolering på vinden? Jag tror att din beräkning är lite för "glad" och att det blir svårt att spara 10000kWh och att du kommer få elda som en tok för att värma ca 3,5m3.
Norrbotten kusten och ja vinden är isolerad. Elförbrukningen drar fort iväg när det är kallt här. 10000kwh bör man klara utan problem vid eldning
 
Hur mycket drar jordvärme + luftluftpumpen då?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur mycket drar jordvärme + luftluftpumpen då?
uppskattningsvis 10 000kwh per år.. inga exakta siffror men där nånstans. jordvärmen är från 1999 så det börjar va tid att titta på nya alternativ och nya pumpar kostar ju fort över 100k idag.. skog har jag så finns egentligen inga ursäkter till att inte elda... och ved ger motion
 
Undra vad du skulle spara på att byta värmepump till ny med bättre cop och försöka köra med flytande kondensering. Jag skulle börja med att byta vp först å se sen va det blir över med du har ju redan bestämt dig..
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag tror det blir tufft att spara 10000, kanske 5-6000 och då är det svårt att räkna hem investeringen om du frågar mig. Mycket jobb med ved men du är väl ung och viril ;) Har du någon kamin i huset? Vad har du för typ av ventilation ?
 
.... ja ska man ha traktor för att dra fram veden å klyv som går på el å bränslet till motorsågen så kostar ju veden också. Sen el till fläktar i vedpanna å cirkpumpar å sotning ett antal gånger per å om man inte kan sota själv.
 
OramaC
E Ekan712 skrev:
Kul! Beställt panna från polen så den blir ny!
Jasså? Spännande, vilken panna har du landat i?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.