S
Berra86 Berra86 skrev:
Kör du även med någon värmekälla?
som håller garaget varmt medans du har stängda ventiler och kör avfuktaren?

kör du avfuktaren varje dag 24/7, år efter år
Har en luft/luft som primär värmekälla. Avfuktaren går automatiskt när den behövs. För mig fungerar det utmärkt. Hade pax och tilluftsventiler innan avfuktaren men det fick inte bort fukten.
 
Antar att du med kör in regnig bil
Så hur fuktigt brukar du ha nu då?

vi kör samma med vattenskrapa
Men då har vattnet hunnit ligga hela natten innan vi skrapar ut det nästa gång vi ska köra till jobb



S Söne skrev:
Har en luft/luft som primär värmekälla. Avfuktaren går automatiskt när den behövs. För mig fungerar det utmärkt. Hade pax och tilluftsventiler innan avfuktaren men det fick inte bort fukten.
 
S
Berra86 Berra86 skrev:
Antar att du med kör in regnig bil
Så hur fuktigt brukar du ha nu då?

vi kör samma med vattenskrapa
Men då har vattnet hunnit ligga hela natten innan vi skrapar ut det nästa gång vi ska köra till jobb
Kör in med regniga och snöiga bilar. Ungefär 45-60 %. Målet är 45 % men det går såklart upp innan avfuktaren hunnit ikapp. Skrapar ganska generöst mot golvbrunnen för att minska avfuktarens drifttid.
 
Unikt namn
Berra86 Berra86 skrev:
Detta har ju ökat med pga vi hade friskluftsventilerna öppna och det har varit regnigt väder ute sen igår när vi satte in avfuktaren,

just nu så stängde jag ventilerna helt och höjde till 16 grader, vilket borde ge runt 14 i garaget
Och avfuktaren på fullt

ca 6 liter vatten har vi tömt idag från starten igår.
Låt den gå på full fart ett par dagar med stängda ventiler så ordnar det sig nog.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Och i och med att din värmepump även har avfuktnings-läge skulle jag köra den med, så att du jobbar ned fukthalten så snabbt som möjligt.
 
Då finns inget som ger värme, den kan inte avfukta och värma samtidigt
+ att avfuktaren på värmepumpen verkar inte vara jättebra, det är en Mitsubishi fh25



QUOTE="Dowser4711, post: 5074106, member: 175901"]Och i och med att din värmepump även har avfuktnings-läge skulle jag köra den med, så att du jobbar ned fukthalten så snabbt som möjligt.[/QUOTE]
 
Ah, en sån som bara kör antingen eller. Ja, då är det bättre att köra värme på den och avfuktning på den andra.
(Värmen är ju viktig för att få varm luft som kan bära mycket fukt som sedan kan komma till avfuktaren.)
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
har nu kommit under 50%, ca 47% nu, men hur mkt skall man avfukta ner till? Vill typ börja om igen med en bra fuktighet så att avfuktaren sen går när man enbart kommer in med blöta bilar Mm


S Söne skrev:
Kör in med regniga och snöiga bilar. Ungefär 45-60 %. Målet är 45 % men det går såklart upp innan avfuktaren hunnit ikapp. Skrapar ganska generöst mot golvbrunnen för att minska avfuktarens drifttid.
 
Håller du RF under 60% så är allt bra. RF kan normalt variera mellan 40% och 60% i ett garage med underhållstemperatur. Är bilen riktigt blöt kan RF sticka iväg uppåt så det är nog bra om det ligger på 50% så man har lite marginal.
 
Unikt namn
Frågan är väl om du torkar ur alla brädor nu.
Man brukar säga att luftfuktigheten bör ligga under 70% för att möglet inte ska växa.

Min egen avfuktare går igång mellan 60-65%.
 
Men är det inte från 50% man börjar se svarta mögel prickar? Knappt så min går ner långt under 50% och det är då utan 2 bilar i garaget på några dagar, 49% var det nu så känns inte som det finns mkt mer att ta, jag trodde en avfuktare skulle få ner det till ca 30% på någon dag :/

Unikt namn Unikt namn skrev:
Frågan är väl om du torkar ur alla brädor nu.
Man brukar säga att luftfuktigheten bör ligga under 70% för att möglet inte ska växa.

Min egen avfuktare går igång mellan 60-65%.
 
Håller nu värmen i garaget på mellan 15-16 grader då den är inställd på 20

Googlar man står det att det absolut inte ska va mer än 50% då börjar det mögla , men hur snabbt det börjar mögla vet jag inte, man borde ju hinna köra in en bil och avfukta samtidigt även om fukten drar iväg till 60-78 innan det
Syns mögel direkt ?

J Josth skrev:
Håller du RF under 60% så är allt bra. RF kan normalt variera mellan 40% och 60% i ett garage med underhållstemperatur. Är bilen riktigt blöt kan RF sticka iväg uppåt så det är nog bra om det ligger på 50% så man har lite marginal.
 
Det tar tid, veckor, för mögel att växa till. Kan ju vara lokala punkter i garaget med köldbryggor där mögel uppkommer trots att man håller RF med god marginal under 70%.
 
25637-cb4d66be6ea3c256115c0ed69e3f103c.jpg

Finns den här bilden som cirkulerat på forumet ett tag i trådar rörande krypgrunder. Mögel kräver fukt och värme, så ju kallare du har desto högre luftfuktighet kan du ha utan att få problem.

Men ett annat problem som kan uppstå i garage är kondensutfällning på kalla ytor, exempelvis fönsterglas och garageportar i plåt. För att undvika kondens kan det krävas lägre luftfuktighet än ovanstående graf visar.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
För att se om man får problem med kondens på kalla ytor kan man titta på daggpunkten vid olika temperaturer/luftfuktighet.
Hittade en tabell https://www.rockwool.com/syssiteass...at/dokumentation/diverse/daggpunktstabell.pdf

Ur tabellen kan man utläsa att vid 20 grader och 70% luftfuktighet har man en daggpunkt på 14.4 grader, vilket innebär att om exempelvis fönsterglaset är under detta så kommer man få kondens på glasytan. Sänker man luftfuktigheten till 50% och behåller 20 grader så får man kondens när glasytan är kallare än 9.3 grader.
Grovt avrundat säger tabellen att vid 70% luftfuktighet får man kondens på ytor som är ca 5 grader kallare än luften i rummet, och vid 50% luftfuktighet får man kondens på ytor som är ca 10 grader kallare än luften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.