HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Till oss ( samhälle på c:a 2000 invånare ) kom det 1 bryggarbil, 1 fiskbil och 1 slaktarbil. Kommer inte ihåg hur frekvent, men troligen varannan vecka.
Och så fanns varubilen som körde både på landsbygd och i samhällen, kom en gång i vecka, mobil butik. På landsbygden fanns den kvar ganska länge.
Bryggarbilen ställde av kutting med enbärsdricka och några läsk/pilsnerflaskor om ingen var hemma och tog betalt vid nästa besök. Har några sådana som nedan av två storlekar, tror det 2,5 och 5 L.
En grön glasflaska med bygelkork etiketterad "Enbärsdricka" i en träbärare mot en tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Inga problem att byta stereo idag, finns adapter ramar samt modellanpassade
Du är nog ungefär som jag som uppfattar en 15 år gammal V70 som en "ny bil" och då går det ju att göra som du skriver.
Men köper du en nytillverkad bil i dag är det ju detta som gäller:

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vad menar du? Dagens bilar har ingen isolerad del på instrumentpanelen. "Stereon" är idag samma touchskärm som klimatanläggningen, navigatorn mm.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Fast det finns stereos idag som har alla funktioner som originalskärmen har. Finns ju inte till allt såklart men en del iallafall......
 
Jonas Persson
S Stefan1972 skrev:
Fast det finns stereos idag som har alla funktioner som originalskärmen har. Finns ju inte till allt såklart men en del iallafall......
Låter knepigt, programvaran i en modern bil följer inte direkt en öppen standard, utan är utvecklad av eller anpassad för en specifik biltillverkare.

Har du någon länk till en sådan stereo?
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
"Alla funktioner" betyder väl radio, CD, USB och blåtand för att koppla in en telefon? Det betyder inte att man kan styra valfri stereo med knapparna i ratten eller att handsfree-funktionen använder mikrofonen i taket.
 
Jonas Persson
useless useless skrev:
"Alla funktioner" betyder väl radio, CD, USB och blåtand för att koppla in en telefon? Det betyder inte att man kan styra valfri stereo med knapparna i ratten eller att handsfree-funktionen använder mikrofonen i taket.
Och om den placeras på den ordinare platsen måste även alla andra funktioner ersättas. Mikrofon till telefon kan jag klara mig utan, men det är värre att inte kunna justera klimatanläggningen...

Eller är tanken att man installerar den nya stereon uppe på instrumentbrädan?

Fattar noll.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Eller är tanken att man installerar den nya stereon uppe på instrumentbrädan?
Man sätter den i dörrsidan...



Klassisk bilinredning, trä-ratt, manuell växellåda, svarta säten, och golvskydd, utsikt över parkeringsplats och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 8 till
  • Laddar…
kan tillägga att i min nissan kan jag ta mig in i bilens servicemenyn oxså via radioanläggningen så skall man byta radion så får man troligen in i bilens dator oxså för att få det att funka
 
Nu för tiden är det ju inte stereos, utan "infotainments". Det är en del av bilen. Att ta bort ett sådant innebär att mer eller mindre göra om hela bilen.

I bästa fall kan det finnas plats att montera en *extra* stereo, dvs man har kvar infotainment-tramset samtidigt som man kan ha konventionell stereo för sitt musikspelande. En konventionell stereo behöver bara plus och minus för att fungera, och högtalarkablar för ljudet då, så den delen är ju inga problem. Det är ju just platsen att montera stereon på som kan vara ett problem...
 
Jonas Persson
useless useless skrev:
Man sätter den i dörrsidan...



[bild]
Modern bil... Så vitt jag minns ser de inte ut sådär:p
 
Jonas Persson
L Lucif3r skrev:
Nu för tiden är det ju inte stereos, utan "infotainments". Det är en del av bilen. Att ta bort ett sådant innebär att mer eller mindre göra om hela bilen.

I bästa fall kan det finnas plats att montera en *extra* stereo, dvs man har kvar infotainment-tramset samtidigt som man kan ha konventionell stereo för sitt musikspelande. En konventionell stereo behöver bara plus och minus för att fungera, och högtalarkablar för ljudet då, så den delen är ju inga problem. Det är ju just platsen att montera stereon på som kan vara ett problem...
Man kan också fundera på vad man vill byta ut.

De flesta funktioner finns i den ordinare stereon. Skulla jag byta något är det för att få mer umpfh - förstärkare och högtalare.

Om man ska hålla sig till trådens ämne så är frågan om ni minns första gången den nya stereon kom till liv och det fåniga leendet man fick när öronen krullade sig:cool:

Plånboken var tom, men vad gjorde det när bilen fått ett till framdrivingssystem.
 
  • Gilla
Lucif3r
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Det minns jag faktiskt inte riktigt. Jag tror att den var tvåfärgad, gråbeige och svart, men jag törs inte med säkerhet säga att det var så.

För övrigt kom det även en bryggarbil (Appeltofftska Bryggeriet) och sålde dricka direkt till hushållen. Men den kom bara en gång i veckan.

Idag är det väl bara Hemglass som bedriver direktförsäljning från ambulerande fordon.
Det fanns en mörkgrön Volvo 834 med stort skåp i Halmstad. Den åkte runt och sålde fisk och andra kylvaror. Den var i drift ända till början av 70-talet.
 
Jag hade en sån här cykel när jag var liten, har inte sett sådana nuförtiden.
Kan ju bero på att växelreglaget satt på ett ställe som var totalt livsfarligt för "familjelyckan" så att säga:

Orange choppercykel i inomhusmiljö med högt styre och lång sadel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
P-plats och 6 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag hade en sån här cykel när jag var liten, har inte sett sådana nuförtiden.
Kan ju bero på att växelreglaget satt på ett ställe som var totalt livsfarligt för "familjelyckan" så att säga:

[bild]
En blå sådan hade jag:love:
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag hade en sån här cykel när jag var liten, har inte sett sådana nuförtiden.
Kan ju bero på att växelreglaget satt på ett ställe som var totalt livsfarligt för "familjelyckan" så att säga:

[bild]
Hade en sådan fast det var en DBS... gul var den. Tror den hette Apache eller slikt! Cool cykel, men som sagt: smått livsfarlig :rofl:
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.