Hej,

Jag behöver lite råd kring vår fjällstuga som vi haft sedan 60-talet. Den är tveksamt underhållen och det är dags att beta av det sura äpplet…

Stugan är 80m2.

Problemen

1. Stugan står på plintar som nu är sneda och stugan har satt sig
2. Oklart vad marken består av men det känns som den rör sig.
2. Den läcker extremt mycket värme och är oisolerad, vind, golv och väggar.
3. Kök och badrum planeras att göras om
4. Vi har oljeradiatorer men tittar på luft/luft

Att starta en renovering känns inte helt 100 innan vi vet att grunden är ok!

Det största problemet är grunden och plintarna. Bärlinan ser fin ut men plintarna är sneda. Vi lyfte stugan i ena hörnet (ca 10 cm) där det lutade mest ( en tvättmaskin har stått där och misstänker att en centrifugen bidragit till detta). Dock uppstod det nya ställen stugan lutar på. Även om man fortsätter höja och shimsa så känns det kortsiktigt.

Det är 3 rader med plintar och ytterplintarna kan man relativt lätt komma åt, dock lyfter huset endast 40 cm ovanför marken så det är svårt att komma in under.
Vi har haft några byggare där som alla suckat, ngn nämnde en siffra på 700.000…

Vi funderar på att göra om badrum och kök, och i samband med det så skulle det gå att öppna upp golvet för att komma åt några av de värst ansatta plintarna i mitten.

Hur löser man grunden på bästa sätt?
Nya plintar? Gjuter man en grund? Iom att man kommer åt de yttre plintarna så skulle man ”relativt” lätt kunna göra ytterdelen själva… Dock känns plintarna i mitten svajiga, från den bifogade bilden att döma så känns det svårt att komma in under…


Förutom grunden så är det dåligt isolerat och man behöver ta ett helhetsgrepp om fönster dörrar etc. Ett alt. skulle tex kunna vara att öppna upp vinden och isolera taket och i samband med det isolera golvet (att öppna upp vinden blir en bonus då det redan nu är lågt i tak…). Vi hade en värmekamera där som gav rätt spännande
utslag!

Men det känns ju inte så smart att påbörja en renovering när grunden inte är ok…

Några tankar? Riva och gjuta en platta? Behålla väggar och tak och gjuta platta eller försöka fixa befintligt?
 
  • Mörk miljö under konstruktion, stenar, snö, gul byggnadsvattenpass markerat med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termisk bild som visar värmesignaturer, kall omgivning, varmare objekt framträder, temperaturindikator nederst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termisk bild. Värmekarta. Temperaturmätning. Lila, orange, gult färgspektrum. 18,7 grader Celsius i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det enklaste torde väl vara att mha domkrafter och tillfälliga stamp lyfta stugan i våg, sedan gräva och gjuta nya plintar (om dom existerande inte håller måttet) ?

Det borde inte gå på 700 000 ?? Att flytta en stuga tiotals mil går ju på mycket mindre...

Att gjuta en helt ny grundlösning kan ju förstås bli dyrt dock, det är frågan om det är värt det ?
Men då kanske man får lyfta bort stugan en bit, gjuta en grund (tex en krypgrund) och sedan lyfta tillbaks den. Det kan nog kosta en slant, men blir förstås också "rejält" gjort då...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Tack för svar! Frågan är vad man gör åt plintarna i mitten?

Om man gjuter nya plintar så antar jag att man borde komma lite djupare? Lägger man någon grund i hålet innan man gjuter plinten?

Är bäst att gjuta runda plintar eller kan man bygga med färdiga block?
 
C chisbur skrev:
Tack för svar! Frågan är vad man gör åt plintarna i mitten?

Om man gjuter nya plintar så antar jag att man borde komma lite djupare? Lägger man någon grund i hålet innan man gjuter plinten?

Är bäst att gjuta runda plintar eller kan man bygga med färdiga block?
Om du tänker öppna golven och isolera om så kommer du åt plintarna i mitten. Vad är det för isolering i golven nu? Om du ändå ska rikta stugan och gjuta nya plintar så kan det ju vara värt att göra golven också. Vem vet vad som händer med trossbotten när du börjar lyfta stugan än hit och än dit.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
C chisbur skrev:
Tack för svar! Frågan är vad man gör åt plintarna i mitten?

Om man gjuter nya plintar så antar jag att man borde komma lite djupare? Lägger man någon grund i hålet innan man gjuter plinten?

Är bäst att gjuta runda plintar eller kan man bygga med färdiga block?
Ja gör du det manuellt med domkraft så är mittenplintarna svåra, men hur är skicket på dom ? Kanske dom är i våg med varandra och får isf bilda "basen" ?
 
  • Gilla
chisbur
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Om du tänker öppna golven och isolera om så kommer du åt plintarna i mitten. Vad är det för isolering i golven nu? Om du ändå ska rikta stugan och gjuta nya plintar så kan det ju vara värt att göra golven också. Vem vet vad som händer med trossbotten när du börjar lyfta stugan än hit och än dit.
Topp! Jäkligt oklart kring vad det är för isolering. Om man väljer att isolera golven, gör man det ovanpå det befintliga golvet?

Tanken med att öppna golvet skulle i så fall vara att göra det i anslutning till plintarna i mitten om det nu behövs.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ja gör du det manuellt med domkraft så är mittenplintarna svåra, men hur är skicket på dom ? Kanske dom är i våg med varandra och får isf bilda "basen" ?
OM jag tolkar det rätt så, om mittenpintarna är Ok så skulle man ev. endast behöva fixa det yttre.
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ja gör du det manuellt med domkraft så är mittenplintarna svåra, men hur är skicket på dom ? Kanske dom är i våg med varandra och får isf bilda "basen" ?
Så då skull man i stort sätt endast gjuta nya där det behövs - och då gräva ner dem djupare än befintliga. Känns ju helt klart som den bästa lösningen
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C chisbur skrev:
OM jag tolkar det rätt så, om mittenpintarna är Ok så skulle man ev. endast behöva fixa det yttre.

Så då skull man i stort sätt endast gjuta nya där det behövs - och då gräva ner dem djupare än befintliga. Känns ju helt klart som den bästa lösningen
Ja om du går på den mer ekonomiska lösningen så fiuxar du ju bara de plintar som är ett problem, eller riskerar bli det inom en snar framtid (tex har börjat luta så smått eller spricka osv).

Mittenplintarna kanske (?) står på bättre mark (under huset är det ju torrare oftast) och kanske går att behålla som dom är i bästa fall, annars får du göra som Henningelvis skriver och ta dom "ovanifrån".

Jag tilläggsisolerade vårt hus på plint förra året, underifrån med 5mm EPS-skivor.
Men då har vi iaf 40-50 cm frigång under huset så jag kunde åla mig in på rygg och dra ned den gamla tilläggsisoleringen (45mm ull med masonit under som hade börjat slacka och mögla), och skruva upp den nya med 70mm skruv+ plastbrickor.

Inte så kul jobb, skitigt och dammigt, men skönt när det var gjort. Under vår storstuga är det dock bara ca 15-25 cm frigång, så där kommer jag inte under :/

I badrummet , som står på listan över nbästkommande renoveringsobjekt, så kommer jag ta bort hela golvet, då det troligen är fuktskadat känns det som, och då bygger jag upp golvet igen med 50mm cellplast, glasfiberull och sen spångolv, spackel och tätskikt...
 
  • Gilla
chisbur
  • Laddar…
C chisbur skrev:
Topp! Jäkligt oklart kring vad det är för isolering. Om man väljer att isolera golven, gör man det ovanpå det befintliga golvet?

Tanken med att öppna golvet skulle i så fall vara att göra det i anslutning till plintarna i mitten om det nu behövs.
Filmade du golvet med värmekamera? Gammal isolering kan mycket väl ha sjunkit ihop med värmeläckage som följd. Jag hade inte isolerat ovanpå befintligt golv utan tagit bort det och kollat hur isolering och trossbotten ser ut och bytt den mot ny isolering vid behov.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Finns det fler bilder från grunden upp mot bjälklaget? Samt, hur mycket isolering ligger på vinden? Om du vill kolla läget på bjälklaget, gör en provborrning i en garderob eller liknande för att se vilken typ av isolering och status på denna.
 
  • Gilla
chisbur och 1 till
  • Laddar…
Man bör väl tänka på ventilationen inomhus om du ska isolera vind & väggar.
Du vill ju inte isolera för att det sen ska bli fuktproblem pga att inomhusfukten tryckts ut i isolerinegn pga för dålig ventilation
 
  • Gilla
chisbur och 1 till
  • Laddar…
Tack alla!
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det fler bilder från grunden upp mot bjälklaget? Samt, hur mycket isolering ligger på vinden? Om du vill kolla läget på bjälklaget, gör en provborrning i en garderob eller liknande för att se vilken typ av isolering och status på denna.
det ligger en gammal gul ull!? Men det försvinner enormt mkt värme här - för att inte tala om vindsluckorna som är som papp…

tyvärr inga fler bilder, ska se om jag kommer in där om 2 veckor.

men lite sammanfattningsvis så: (nr 2 är väl mest tveksam, vore jäkligt skönt att isolera ovanifrån)
1. Försök inspektera mittplintarna
2. Att isolera golv ovanifrån är en dålig idé och inget man ska göra?
3. Att isolera underifrån är en riktigt skitjobb :)
4. Enda sättet att isolera golvet är via trossbotten!?
5. Om man ändå gör om trossbotten ovanifrån så kommer man även kunna ta mittplintarna i samband med det?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Gullfiber ligger det säkert på vinden , kanske i golvet också. Enklaste är att isolera golvet uppifrån, jag tror vi pratar om samma tillvägagångssätt. Gamla hus kan ha spån i väggarna och golvet, det är inte speciellt effektivt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gullfiber ligger det säkert på vinden , kanske i golvet också. Enklaste är att isolera golvet uppifrån, jag tror vi pratar om samma tillvägagångssätt. Gamla hus kan ha spån i väggarna och golvet, det är inte speciellt effektivt.
Toppen!

Ang isolering ovanifrån så tänker jag att man behöver sluta bort allt för att komma åt trossbotten.
Helst hade man ju velat lägga på isolering på befintligt golv - men det verkar inte vara rätt väg att gå.
 
C chisbur skrev:
Toppen!

Ang isolering ovanifrån så tänker jag att man behöver sluta bort allt för att komma åt trossbotten.
Helst hade man ju velat lägga på isolering på befintligt golv - men det verkar inte vara rätt väg att gå.
Nej så gör ingen. Tyvärr finns det inga genvägar. Var glad att det inte är ett större hus
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.