Hej!

Jag ska ta bort vasken på bilden, och sätta torktumlaren på dess plats.

Hur skulle ni föreslå att jag gör med tvättmaskinens avlopp?

Räcker det med att jag kopplar på en spilltratt ovanför existerande vattenlås som vasken använder sig av (inringat i rött)?

Ytterligare fundering är om "kröken" på tvättmaskinens avloppsslang behöver ligga på en högre nivå än själva utgången från tvättmaskinen, eller det spelar kanske ingen roll? Industriell tvättställ, kranar, handduk, tvättmaskin, rörarbete. Markering runt avstängningsventil under tvättställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättstuga med öppen tvättmaskin, torktumlare ovanpå, slangar och rör längs väggen, markerat område visar rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Vilken fin grov ask, den är värd en hel del mycket eftertraktad
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
BirgitS
H hus12345 skrev:
Ytterligare fundering är om "kröken" på tvättmaskinens avloppsslang behöver ligga på en högre nivå än själva utgången från tvättmaskinen, eller det spelar kanske ingen roll?
Det ska stå i tvättmaskinens bruksanvisning.
 
Min erfarenhet är att slangen måste vara högre än trumman (blir annars en häverteffekt på vattnet), såvida den inte har en stängningsventil.

Men det finns speciella vattenlås för montering på vägg med spilltratt (för tvättmaskin) , bara koppla röret ur golvet till en sån och dra upp vid tvättmaskinen.
 
BirgitS
J jishi skrev:
Min erfarenhet är att slangen måste vara högre än trumman (blir annars en häverteffekt på vattnet), såvida den inte har en stängningsventil.
Det är därför man måste kolla i manualen.
 
J jishi skrev:
Min erfarenhet är att slangen måste vara högre än trumman (blir annars en häverteffekt på vattnet), såvida den inte har en stängningsventil.
För de maskiner jag haft/har har nämnts i manualen att slangens upphängningspunkt skall vara över trumman, men däremot kan utloppet vara nedanför. Jag har anslutit tvättmaskinens avloppet till tvätthons disk/tvättmaskinsanslutning nedan vattenlåset.
 
BirgitS
arneri68 arneri68 skrev:
För de maskiner jag haft/har har nämnts i manualen att slangens upphängningspunkt skall vara över trumman, men däremot kan utloppet vara nedanför. Jag har anslutit tvättmaskinens avloppet till tvätthons disk/tvättmaskinsanslutning nedan vattenlåset.
Med de maskiner jag har haft har man inte behövt tänka på det eftersom slangen har kommit ut i stort sett högst upp på bakstycket.
 
Ser ut att vara samma på TS maskin, men det är ju enkelt att testa. Bara lägga slangen direkt på marken vid golvbrunn och köra en tom maskin, så ser man om vattnet fortsätter rinna ut efter tömning.

Men finns väl ändå en viss risk för häverteffekt efter att pumpen gått, misstänker jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.