Hej hopp ska isolera mitt tak i garaget
Snickarna ja har haft här och grejjat sa att jag kunde hoppa över luftspalt och bara använda ångbroms och i väggarna kunde ja ha plastfolie, synpunkter?
 
Uppvärmt, isolerat väggar och tak, fläkt?
 
  • Gilla
pioneer
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Uppvärmt, isolerat väggar och tak, fläkt?
Ska vara uppvärmt med luft luft
väggar och tak isolerat
 
OK, man har inte luftspalt om du har innertak i garaget. Ångbroms eller ångspärr i väggar och tak är rätt.
 
  • Gilla
pioneer
  • Laddar…
Pratar du om ut eller insida nu? Man kan ha ångspärr på insidan och en fuktöppen takduk på utsidan om man skippar luftspalten. En ångbroms på insidan och skippa luftspalten låter inte alls vettigt.
 
  • Gilla
pioneer
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
OK, man har inte luftspalt om du har innertak i garaget. Ångbroms eller ångspärr i väggar och tak är rätt.
Varför har man inte det? Panelen måste väl ändå kunna andas? Vad är skillnaden med garage som inreds och boningshus?
 
  • Gilla
pioneer
  • Laddar…
i väggarna har jag utifrån panel sedan någon vindduk sedan stomme och i den isolering sen ångspärr. taket består nu av Takpannor något papp sedan råspont. men taket ska isoleras underifrån nu och snickaren sa att ja skulle kasta upp isoleringen sedan ångbroms som är typ halvöppen om ja förstod de rätt sedan blir de gles och gips
 
D Dr Benz skrev:
Varför har man inte det? Panelen måste väl ändå kunna andas? Vad är skillnaden med garage som inreds och boningshus?
förtydligande. Menade råsponten till tak.
 
pioneer pioneer skrev:
i väggarna har jag utifrån panel sedan någon vindduk sedan stomme och i den isolering sen ångspärr. taket består nu av Takpannor något papp sedan råspont. men taket ska isoleras underifrån nu och snickaren sa att ja skulle kasta upp isoleringen sedan ångbroms som är typ halvöppen om ja förstod de rätt sedan blir de gles och gips
Jag tycker att det låter som en olämplig konstruktion.
 
  • Gilla
pioneer
  • Laddar…
Tomture61
pioneer pioneer skrev:
Hej hopp ska isolera mitt tak i garaget
Snickarna ja har haft här och grejjat sa att jag kunde hoppa över luftspalt och bara använda ångbroms och i väggarna kunde ja ha plastfolie, synpunkter?
Förstår ej vilket slags tak det är som du skall isolera och vart skall isoleringen placeras :thinking:
Är det ett sadeltak där du skall isolera mellan överarmarna eller :thinking:
Vilken temp kommer du att hålla i garaget , vad skall garaget användas till :thinking:
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Förstår ej vilket slags tak det är som du skall isolera och vart skall isoleringen placeras :thinking:
Är det ett sadeltak där du skall isolera mellan överarmarna eller :thinking:
Vilken temp kommer du att hålla i garaget , vad skall garaget användas till :thinking:
det är sadeltak öppet till nock tänkte isolera mellan takstolar och setta gles de ska väll hålla 18 grader på vintern är väll tanken, de ska användas för allt möjligt tänker ja, dricka öl skruva atv eller bil eller så
 
Ett garage bör byggas så att man kan köra in en blöt bil, oavsett om man planerar det eller ej.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Tomture61
pioneer pioneer skrev:
det är sadeltak öppet till nock tänkte isolera mellan takstolar och setta gles de ska väll hålla 18 grader på vintern är väll tanken, de ska användas för allt möjligt tänker ja, dricka öl skruva atv eller bil eller så
Vid takfoten (ovan yttervägg) så bör du ha en luftspalt så din vind kan få luftväxling .
https://bolist.se/produkt/vindavled...G8Xh6OfUTXLa3MmxJGltoPJ9BTrInwHBoCJAQQAvD_BwE
Kartongen är vaxad och bör stödjas på mitten .
Att blanda ångspärr + ångbroms i samma byggnad , näää :D
Eftersom du kommer hålla över 16 gr så får du tätast klimatskal med ångspärr (plast)
 
  • Gilla
pioneer
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vid takfoten (ovan yttervägg) så bör du ha en luftspalt så din vind kan få luftväxling .
[länk]
Kartongen är vaxad och bör stödjas på mitten .
Att blanda ångspärr + ångbroms i samma byggnad , näää :D
Eftersom du kommer hålla över 16 gr så får du tätast klimatskal med ångspärr (plast)
Tack. tänker göra luftspalt där isoleringen kan täta helt längst ner vid vägglivet, hur stora hål bör man göra i simslådorna, finns de något räknesett?
 
Tomture61
pioneer pioneer skrev:
Tack. tänker göra luftspalt där isoleringen kan täta helt längst ner vid vägglivet
Är det luftspalten mellan ytterpanel / isolering du tänker på :thinking:
pioneer pioneer skrev:
hur stora hål bör man göra i simslådorna, finns de något räknesett?
Simslådor (fick jag Googla du) om det är springan / luftintaget som man ser utifrån så 20 mm , typ . Baspanel är 22 mm , bra som mättolk (y)

Vet ej hur din takfot kommer att se ut / byggas ?
Trävägg och tak med snygg linjär struktur i perspektiv, motljus skapar en varm atmosfär, krokar hänger ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pioneer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.