Hejsan!

Ofrivilligt pga läckande tak så har jag varit tvungen att riva mitt garage totalt invändigt. Har alltså ett tomt och naket 9x4 utrymme som har blivit höst/vinterns stora projekt.

Nu till helgen ska ev det nya taket läggas och sedan kan jag snickra i lugn och ro invändigt.

Det jag undrar nu är om någon har några smarta saker jag kan passa på att göra nu när jag bara har regelverket synligt, infällnad, innbyggnad eller annat som man kan "gömma" i vägg eller tak ?

Har själv funderat på att passa på att dra all ny el i taket, till armaturer och eluttag, samt göra en kraftig balk av något slag för att fästa en rejäl lyftkrok till ev framtida bil projekt.

Jag ska ha gips på väggarna, spån bakom, sedan fundrar jag på vitmålad panel eller liknade till taket.

Mvh Tobbe
 
Se till att dra fram tele/datauttag också när du är igång. Mer och mer handböcker/kataloger osv finns på nätet och det är inte dumt att kunna slå upp det direkt när man mekar istället för att behöva springa in
 
Mycket eluttag tycker jag är bra, slippa långa skarvsladdar osv när man skruvar. Bättre för många än för få, i garaget går ju det praktiska före det estetiska. Eluttag i taket känns ju praktiskt.

Dator är superbra i garaget, dock kör jag allt trådlöst. Trådlösa telefoner och trådlösa datorer känns mycket smidigare.
 
Trådlöst är bra så länge de funkar, tyvärr så är de rätt lättstörda så jag rekommenderar att man drar fram kabel när man har möjlighet
 
Nya taket är på plats, ny säkerhetsväv/ångspärr, 2x4" läkt cc60 och TRP20 plåt som jag tätat alla skarvar på med tätningsband, ska popnita alla skarvar med trycktäta nitar cc30 nu till helgen.

Det ska fan inte läcka igen ! :)


Jo eluttag ska jag ha gott om, har tänkt mig 3 st dubbla på båda långsidorna och ett dubbelt på kortsidan.

Funderar även på belysningen, tror ni att 5 st lysrörsarmaturer räcker ?
 
Fem armaturer borde räcka. Jag har 3 stycken 2*36 W lysrörsarmaturer på ett 6 * 8 meters garage. Det är givetvis subjektivt men jag tycker det fungerar bra. Det enda jag funderar på är att min arbetsbelysning skulle behöve kompletteras med en punktbelysning, särskillt vid finarbete och annat småpill som lödning...


Vad gäller tips om vad som skall in i väggarna; jag drog 16A 3-fas, larm, telefoni, data in, data ut samt TV+radio. Dessutom interna kabelrör för 5.1-ljud till högtalarna och en projektor-anslutning i taket. :)
 
För mycket ljus kan det aldrig bli i ett garage, jag har 6 st. (2*36) på 8*4 m, givetvis behöver jag inte tända alla på en gång men det underlättar vid all sort mekande :)
Förbered för tryckluft+kompressor(3fas?) också!
 
Belysning ska man ha gott om. Jag monterade upp 6 st 2*36W plus 1 st 3*36 i farsan garage och det är ca 26KVM stort. Då sitter den stora armaturen över arbets bänken. Tänk på att du ser sämre ju gammlare du blir. Du funderar inte på att ha något 3 fas uttag i garaget.


//// Kenneth
 
Jo jag har redan ett 3 fas uttag och även om all el ska dras om så blir det ett nytt sådant också, har aldrig använt det ännu men kanske så skaffar man häftigare leksaker nån vacker dag ! :)

Datauttag behöver jag inte, kör trådlöst i huset, möjliget dra in kabeltv´n det var ett bra förslag !

Skulle gärna behöva tips på hur man förvarar skivmaterial ( gips, spån, mdf ), tycker att det är jobbigt att ha de lutande mot en vägg, är jämt ivägen och måste flyttas runt. Kompisen tyckte att man skulle skaffa en sån där skivkärra som finns på byggvaruhusen, men jag har inte sett någon sådan tillsalu någonstans.
 
En sån "kärra" bygger du lätt själv med lite reglar+golvspån/Plyfa/OSB+hjul! Jag gjorde nåt liknande fast som en verktygsvagn under bygget:
verktygsvagn_smal.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.