Jag skulle vilja ha ett mobilt bredband till stugan och får ju som telefonkund 30G/mån kostnadsfritt via Telia, med ett litet Huawei-4G-modem som får ström via en usb-laddare (micro-usb) och innehåller ett litet batteri. Däremot är jag med tanke på brandrisken lite tveksam till att lämna usb-laddaren i under veckorna jag inte är i stugorna. Hur har ni andra gjort och tänkt?
Skulle det vara vettigt eller onödigt att köpa ett större 4G-modem med batterieliminator/nätadapter, eller finns det mer säkra usb-laddare?
 
Måste modemet vara i drift när ni inte är där?
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Det är väl bara dra ut modemet när ni åker därifrån ? :)
Jag har mobilt bredband hemma och flyttar det ibland till olika rum och det kommer igång näst intill direkt när man sätter in det igen så inga problem på den fronten.
 
Sett till antalet USB-laddare som är i drift världen runt så skulle jag säga att det är större risk att åskan slår ner i stugan än att det blir ett katastrofalt fel på laddaren.
Använd orgiginalgrejor och fräscha kablar så är det inga problem imho.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 5 till
  • Laddar…
Du kan ta bort batteriet om du har den ansluten till elnätet. För egen del har vi på landet en ZTE 4G router (utan batteri) som är inkopplad för övervakning, kontroll och styrning. Jag har inga problem med att ha den inkopplad konstant.
 
Använd kända märkesladdare/adaptrar, t.ex. den som följer routern, och häng inga gardiner eller annat över adaptern i vägguttaget, den ska sitta öppet så inga möbler emot, gäller även den lilla mobila routern. Vår står inkopplad från mars-oktober, men i en framtid (gäller redan nu) kommer många fritidshusägare vara uppkopplade året runt.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Håller med om att brandrisken är ganska liten men quickfix är helt enkelt att koppla ur den från vägen, ta ut batteriet och låt den vila när ni är borta. Om larm eller hemautomation är beroende av internet är ditt enda val att den ör inkopplad. I annat fall får du skaffa ett smart brandlarm som förhoppningsvis hinner meddela innan router dosan tar fyr :sweat:
 
Kashew Kashew skrev:
. I annat fall får du skaffa ett smart brandlarm som förhoppningsvis hinner meddela innan router dosan tar fyr :sweat:
Vad är ett smart brandlarm det behöver ju också vara uppkopplad och spänningsatt.
 
Lägg prylarna i en plåtlåda med lock. Givetvis håll radiogrejorna utanför lådan.
 
A AndersS skrev:
Vad är ett smart brandlarm det behöver ju också vara uppkopplad och spänningsatt.
Google nest är ett exempel men nej självklart behöver den också en uppkoppling då den inte har eget 3-4-5/G
 
  • Kvadratisk, vit, Nest-brandvarnare med perforerad design och central blå ring.
Japp, bara en annan pryl som behöver vara spänningsatt vilket jag misstänkte utifrån min lite retoriska fråga;)
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.