Tomture61 Tomture61 skrev:
Höst / vinter 2022-2023 har jag utnyttjat värmen från braskaminen (dagtid/kvällar)
LLVP står på 17 gr börvärde , så mitt i natten / morgonkvisten så kan den bidra med lite värme från utedelen .
Vill stoppa kallraset från ö-våningen + att 17 gr verkar lira ihop med braskaminens tillskott .
Men övrig tid så förmedlar den enbart värme från braskaminen .
Därav 17 gr i börvärde ;)
Jag är mycket brutalare, jag ställer värmen på 25 grader på natten (27 grader när det var som kallast) och nyttjar LLVPs COP till max. Sedan ställer jag på 19 grader på dagen. Framåt två-tiden börjar LLVP arbeta igen lite lätt efter att ha kört not 25 grader fram till 06.00.

Jag kör hög värme hela natten så att möbler och annat hinner bli varmt, det är där värmen lagras!
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Vet inte hur styrningen är till nya LLVP men jag köpte en BroadLink från kina för 179kr så jag kan styra min Mitsubishi pump som inte har Wi-Fi.

Så jag styr börvärde och fläkthastighet beroende på tid/dag och utomhustemperatur. Max fläkt när man sover eller är på jobbet samt börvärdet justeras automatiskt upp ju kallare det blir utomhus. Detta borde ju pumpen själv kunna lösa men tydligen inte i mitt fall.
 
SSSS SSSS skrev:
Vet inte hur styrningen är till nya LLVP men jag köpte en BroadLink från kina för 179kr så jag kan styra min Mitsubishi pump som inte har Wi-Fi.

Så jag styr börvärde och fläkthastighet beroende på tid/dag och utomhustemperatur. Max fläkt när man sover eller är på jobbet samt börvärdet justeras automatiskt upp ju kallare det blir utomhus. Detta borde ju pumpen själv kunna lösa men tydligen inte i mitt fall.
Min Daikin hade med en WiFi-modul och jag har hackat ihop styrning medelst http från min hemautomatiseringslösning.
 
K
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är mycket brutalare, jag ställer värmen på 25 grader på natten (27 grader när det var som kallast) och nyttjar LLVPs COP till max. Sedan ställer jag på 19 grader på dagen. Framåt två-tiden börjar LLVP arbeta igen lite lätt efter att ha kört not 25 grader fram till 06.00.

Jag kör hög värme hela natten så att möbler och annat hinner bli varmt, det är där värmen lagras!
Jag kör också ganska brutalt men helt tvärt om. Jag har den avstängd från ca 8 på kvällen tills vi behöver värmen, är vi hemma och lediga startar vi den på förmiddagen och stänger av igen kring 12. Sen får temperaturen sjunka tills kl 17 då vi kör i tre timmar till. Jobbar vi brukar jag ställa den på timer så att den startar vid 14-15 för att gå över dagen.

Elpatron i VVB och tidigare vattenburen värme:
2018: 8000 kWh
2019: 7800 kWh
Satte in pumpen och inredde vinden sommaren 2020 (+50% yta)
2020: 6700 kWh
2021: 4900kWh
2022: 4600 kWh

Nästa vinter kommer vi inte längre ha lågt fast elpris, men jag har svårt att se hur vi skulle kunna sänka förbrukningen mer..
 
  • Gilla
SusoDus
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Jag har den avstängd från ca 8 på kvällen tills vi behöver värmen, är vi hemma och lediga startar vi den på förmiddagen och stänger av igen kring 12. Sen får temperaturen sjunka tills kl 17 då vi kör i tre timmar till. Jobbar vi brukar jag ställa den på timer så att den startar vid 14-15 för att gå över dagen.
Du kör alltså bara på den tid på dygnet som har högst belastning och högst pris för oss som inte har fastpris?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K
D Dilato skrev:
Du kör alltså bara på den tid på dygnet som har högst belastning och högst pris för oss som inte har fastpris?
Nja, har jag koll på det så eldar vi när det är som värst för annat mer oförberett folk. Under veckan när vi inte hade kärnkraft så eldade vi nästan helt istället för att köra med elvärme..
 
F
D Dilato skrev:
Du kör alltså bara på den tid på dygnet som har högst belastning och högst pris för oss som inte har fastpris?
Åh andra sidan är VP mer effektiv dagtid när det är varmare ute.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är snart ett år sedan jag fick min Daikin LLVP installerad i suterränghusets bottenvåning. Jag kan nu börja dra lite slutsatser om hur mycket pengar jag sparat in med hjälp av den.

Det första som skall sägas är att installationen av luftvärmepumpen inte är det enda jag gjort, jag har även optimerat värmen en aning, samt också skaffat timdebitering (i början av september) och flyttat last till nätterna. Med det sagt, bara sedan september har vi sparat in 9500 kr på dessa åtgärderna. Mest pengar sparades in i december (föga förvånande) då drygt 2800 kr sparades in på lägre förbrukning och lägre snittpriser än vad som skett om jag hade haft förra årets förbrukning med detta årets rörliga pris. Min gissning är att värmepumpen har betalt sina omkostnader redan till våren.

De flesta av de optimeringar jag gjort av uppvärmningen av hus och vatten, samt införande av timdebitering hade inte gått att göra om jag inte köpt en LLVP, så jag räknar i princip alla optimeringarna som en förtjänst av LLVP som komplement till FLVP. Jag hade säkert kunnat tjäna pengar på timdebiteringen även utan optimeringar, men siffrorna från december antyder att de hade varit väldigt små (i december hade jag gått med rätt stor förlust på timtaxan om jag inte kunnat flytta uppvärmning till natten också). Vi har använt torktumlaren även under hösten, det är bara det att den företrädesvis hart fått köra under natten.

I september hade vi (helt utan uppvärmning) en förbrukning på ca 1000kWh, dvs 400kWh mindre än året före. Skillnaden är i princip bara att jag kunnat stänga av elpatronen i vår FLVP och tillverka allt varmvatten med kompressorn. Detta innebar också att den enda husvärme som användes var genererad av FLVP-kompressorn. Detta var faktiskt den månad som hade lägst elförbrukning på hela 2022 iom att inte elpatronen längre gick i onödan.

I december hamnade vi på 1600 kWh, dvs bara 600 kWh mer än i september. Året innan gjorde vi av med 2500 kWh. Då har jag ändå varit tvungen att komplettera ett av sovrummen med ett oljeelement (som dygnet runt kör på 400W då det är som kallast ute) då dottern inte har sin sovrumsdörr öppen tillräckligt mycket för att rummet skall kunna värmas av enbart FLVP-kompressorn när varmvattnet är klart. Jag har tänkt lösa detta genom att sätta in en värmeflyttare mellan dotterns sovrum och rummet där LLVP hänger, men det lär inte ske förrän efter denna vintern.

I min familjs hus så har en investering på knappt 20 kkr alltså gjort att vi gått från ca 19 MWh/år till ca 16 MWh/år under första året, men om vi sträcker ut höstens siffror (utifrån tidigare års förbrukning) så kommer vi under det brutna året september -22 till augusti -23 troligen hamna på ca 14 MWh (med de nya optimeringarna av uppvärmningen).

Jag höll nästan på att glömma att vi har en elbil, en laddhybrid och en eldriven mopedbil i hushållet. Jag räknar med att dessa tre laddas med ca 3 MWh per år tillsammans, men i ärlighetens namn så kan det nog vara lite mer än så också, bara laddhybriden ligger nog på mer än 2 MWh/år när jag tänker efter. Man underskattar lätt hur mycket man kör. Utan elfordonen så skulle husets förbrukning troligen hamna på runt 11 MWh per år.

Det vore synd att klaga på effekten av investeringen, vi är mycket nöjda!
Vad var din TOTALA årskostnad för elen, alltså inkl överföring, skatt och moms?
 
G Guzzen1 skrev:
Vad var din TOTALA årskostnad för elen, alltså inkl överföring, skatt och moms?
Det kan jag inte räkna ut tyvärr då vi flyttade över abonnemanget på nätet från min fru under året. Möjligen om vi gräver i kontona att vi kan hitta alla räkningar (men jag vet inte hur hon betalat dem).

Edit: dessutom hade jag bara timdebitering de fyra sista månaderna på året.
 
Redigerat:
davveno1 davveno1 skrev:
Jag minskade min förbrukning med över 30% med hjälp av llvp till min flvp.

13200kwh till 9300kwh.

Edit: Har en nibe f370 och har spärrat elpatronen ner till en snittutetemp på - 8.
Gått bra hittills, 0 avfrostningar än denna vinter.
Exakt det där har jag också labbat med. Nibe F370 och LLVP. Men av oklar anledning så lyckas jag inte få FLVP att göra tillräckligt med varmvatten?

Jag har provat olika inställningar av att spärra elpatronen, men även vid t.ex. +5 inställning så får jag inte tillräckligt med varmvatten.

Har golvvärme med termostaterna fullt öppna, kurva 4 och -1 grad, Skåne.

LLVP är ställd på 22 grader. 135 kvm byggt 2006.

Hur har du ställt in för att få tillräckligt med varmvatten? Vad kan jag ha gjort fel?

Tack
 
P Putteman skrev:
Exakt det där har jag också labbat med. Nibe F370 och LLVP. Men av oklar anledning så lyckas jag inte få FLVP att göra tillräckligt med varmvatten?

Jag har provat olika inställningar av att spärra elpatronen, men även vid t.ex. +5 inställning så får jag inte tillräckligt med varmvatten.

Har golvvärme med termostaterna fullt öppna, kurva 4 och -1 grad, Skåne.

LLVP är ställd på 22 grader. 135 kvm byggt 2006.

Hur har du ställt in för att få tillräckligt med varmvatten? Vad kan jag ha gjort fel?

Tack
Golvvärme är ett bekymmer. Den värmer oftast även om det är tillräckligt varmt i luften. Du får nog sänka innetemperaturen på FLVO så att golvvärmen inte håller så hög temperatur.
 
Tomture61
P Putteman skrev:
Exakt det där har jag också labbat med. Nibe F370 och LLVP. Men av oklar anledning så lyckas jag inte få FLVP att göra tillräckligt med varmvatten?

Jag har provat olika inställningar av att spärra elpatronen, men även vid t.ex. +5 inställning så får jag inte tillräckligt med varmvatten.

Har golvvärme med termostaterna fullt öppna, kurva 4 och -1 grad, Skåne.

LLVP är ställd på 22 grader. 135 kvm byggt 2006.

Hur har du ställt in för att få tillräckligt med varmvatten? Vad kan jag ha gjort fel?

Tack
En fråga , är varmvatten det du får i vattenkranen i köket eller är det värmevattnet till uppvärmningen av huset ?
Hur många gr har du i bostaden ?

Har själv en FLVP som återvinner ca 2 kwh och klarar i nuläget -5 gr utanför huset , detta utan eltillskott .
Hus på 161 kvm 2 pl byggt 2008 . Har ca 20-21 gr i grundvärme och eldar i kamin för att höja temp .
 
Sliter man inte ut kompressorn i FLVP i förtid genom att man stänger av elpatron?
 
P Putteman skrev:
Exakt det där har jag också labbat med. Nibe F370 och LLVP. Men av oklar anledning så lyckas jag inte få FLVP att göra tillräckligt med varmvatten?

Jag har provat olika inställningar av att spärra elpatronen, men även vid t.ex. +5 inställning så får jag inte tillräckligt med varmvatten.

Har golvvärme med termostaterna fullt öppna, kurva 4 och -1 grad, Skåne.

LLVP är ställd på 22 grader. 135 kvm byggt 2006.

Hur har du ställt in för att få tillräckligt med varmvatten? Vad kan jag ha gjort fel?

Tack
Vid legionellakörning går elpatronen för kompressorn orkar inte värma till 60°, annars tappvatten till 50° (min topp) är inga problem.

Jag har inte golvvärme, vanliga element, 11st.
6st av dom har jag ställt ner till 14-15° (llvp värmer här istället) resten på max.
 
Tomture61
W wakkz skrev:
Sliter man inte ut kompressorn i FLVP i förtid genom att man stänger av elpatron?
Som en jämförelse med en bränslemotor , många kallstarter sliter mer på motorn än att köra hundratals mil i ett sträck .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.