Hej!
Det börjar bli dags att byta ut min ivt490. Vad ska man välja? Bosch 3800, IVT302, Nibe 730 eller finns det något annat ni rekommenderar?

Hus 2 plan 160 kvadratmeter. Tälstenskamin och luftvärmepump på övervåningen. Vattenburen värme på nedervåningen. Radiatorer på övervåningen.

Några firmor i Uppsalatrakten som rekommenderas?
 
Hej! Det är långa leveranstider nu och priserna är höga. Jag skulle välja NIBE F730 om avluftskanalen är okej för den modellen. Att luftvärmepumpen sitter på övervåningen gör att det ändå behövs en hyfsad kapacitet i frånluftsvärmepumpen eftersom värmen stiger uppåt och inte neråt.
 
  • Gilla
Theospappa
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Det är långa leveranstider nu och priserna är höga. Jag skulle välja NIBE F730 om avluftskanalen är okej för den modellen. Att luftvärmepumpen sitter på övervåningen gör att det ändå behövs en hyfsad kapacitet i frånluftsvärmepumpen eftersom värmen stiger uppåt och inte neråt.
Tanken var att börja ta in offerter nu så jag är klar innan nästa vinter.
 
Tomture61
Nibe S735 är en bättre konstruktion , ventilationsfläkten har en bättre placering tex.
 
Hej!

Hur gjorde du? Jag behöver göra samma sak i Uppsalatrakten. 🙂
Har du bytt? Vilken pump och installatör valde du? Behövde du isolera ventilationskanalen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.