AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Detta är normen, bara anpassa sig. Problemet är inte covid, problemet är offentlig sektor och offentlig sjukvård.
Vad är problemet där?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
RoTe
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vissa medlemmar här borde glömma bort covid för det börjar bli lite löjligt
Det är en religion för vissa.

S sunqan skrev:
Vad är problemet där?
Att den är ineffektiv kanske?
 
  • Gilla
Blodsoppen och 1 till
  • Laddar…
Saker man önskar man kunde glömma bort, se denna sida.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Den heter minimjölk nuförtiden...
Vet inte om jag druckit minimjölk, men jag misstänker att den är gjord för att smaka som om den innehöll mer fett.
 
Blodsoppen
K Kirre2 skrev:
Vet inte om jag druckit minimjölk, men jag misstänker att den är gjord för att smaka som om den innehöll mer fett.
Nej, minimjölk var utspädd lättmjölk. :D
 
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Nej, minimjölk var utspädd lättmjölk. :D
Nä. Minimjölk är utspätt vatten med ett uns lättmjölk;)
 
  • Haha
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
När jag var liten var det bruna 1 L glasflaskor med en foliehatt.
Och man tog med sig tomflaskorna till affären, minns inte att de hade några etiketter. Och det fanns speciella korgar av plastad tråd att bära dem i.
Sedan kom Tetrapak med pyramidformade paket
i affären.
Silverfärgad folie på helmjölken, brun på skummjölk och blå på filmjölk
 
  • Gilla
Långfarare
  • Laddar…
C Citrona skrev:
blå på filmjölk
och lila på kärnmjölk
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Silverfärgad folie på helmjölken, brun på skummjölk och blå på filmjölk
Ja jädrar så var det, men vi fick väl Tetrapaks trekantiga någon gång 65-67, om minnet stämmer. Vi hade bara silverfärgad folie och vanlig mjölk hemma.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Citrona skrev:
Silverfärgad folie på helmjölken, brun på skummjölk och blå på filmjölk
Vi hade en farbror som kom och sålde mjölk (på flaska, förstås) från en liten skåpbil direkt vid dörren, varje dag utom söndagar. Bilen var en Volvo, inte Duett utan en tidigare generation, vet inte exakt vad den kallades. Mycket stilig bil!

Detta var i Halmstad, tidigt 1960-tal.
 
  • Gilla
Långfarare
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Vi hade en farbror som kom och sålde mjölk (på flaska, förstås) från en liten skåpbil direkt vid dörren, varje dag utom söndagar. Bilen var en Volvo, inte Duett utan en tidigare generation, vet inte exakt vad den kallades. Mycket stilig bil!

Detta var i Halmstad, tidigt 1960-tal.
Var bilen mörkgrön?
 
M Mats_R skrev:
Var bilen mörkgrön?
Det minns jag faktiskt inte riktigt. Jag tror att den var tvåfärgad, gråbeige och svart, men jag törs inte med säkerhet säga att det var så.

För övrigt kom det även en bryggarbil (Appeltofftska Bryggeriet) och sålde dricka direkt till hushållen. Men den kom bara en gång i veckan.

Idag är det väl bara Hemglass som bedriver direktförsäljning från ambulerande fordon.
 
Till oss ( samhälle på c:a 2000 invånare ) kom det 1 bryggarbil, 1 fiskbil och 1 slaktarbil. Kommer inte ihåg hur frekvent, men troligen varannan vecka.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Kempa_swe
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Utöver kassetten som gjorde att man kunde ta med sig stereon hade man även ett separat installerat billarm.

Touch Guard, Car Gard, Defa mfl tillverkade larmen.

Idag är bilstereon integrerad i bilen, så man kan glömma idén att stoppa in en häftigare om man vill. DIN- uttaget för bilstereon som fanns på alla bilar under 80 och 90-talet finns inte heller kvar. Att stereon idag är en del av bilen gör att färre bilar behöver ett billarm, något som premium modellerna ofta har installerat.

Jag drabbades aldrig av det personligen, men det är många nätters nattsömn som förstörts av falsklarmande billarm.
Inga problem att byta stereo idag, finns adapter ramar samt modellanpassade
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Jonas Persson
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Inga problem att byta stereo idag, finns adapter ramar samt modellanpassade
Vad menar du? Dagens bilar har ingen isolerad del på instrumentpanelen. "Stereon" är idag samma touchskärm som klimatanläggningen, navigatorn mm.

Någonstans finns det en förstärkare, men även om det går att koppla en annan kontrollenhet till den så förstår jag inte var på instrumentpanelen den kan placeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.