Hejsan.

Lite ny på detta och söker mig därför till er experter för svar.

Har bestämt mig för att bygga en egen anläggning på markställning och forskar och forskar och försöker lära mig så mycket om detta som möjligt.

Tänkte köpa denna växelriktare och av modell MID20KTL3-X för att kunna ha möjlighet att bygga ut eller byta panelerna emot starkare paneler i framtiden.

Growatt MID 15~25KTL3-X.cdr (amazonaws.com)

Som ni ser så har vr max ingående MPPT volt = 1000V

-------------------------------------------------

Jag tänkte köpa 34st av denna panel i 455W versionen och sätta dessa i två rader på en markställning och tanken är då att seriekoppla 17st till varje MPPT (Finns endast 2 ingångar)

DHM-T60X10/FS-450~465W Suppliers,manufacturers,factories - Dahsolarpv.com

Som ni ser så är Voltage (Voc/v) under STC = 62,2V
62,2V*17 = 1057,4V per MPPT.

Jag förstår att jag även skulle kunna hålla på med parallelkoppling för att komma ner i Volt men skulle helst vilja göra alla i serie då efter jag läst en del på forum och kikat på youtube filmer så verkar de flesta föredra seriekoppling och även enklare koppling.

Vad jag förstår är då att värdet för STC är under helt optimala förhållanden och även med en irridiance på 1000W per kvm men kikar jag på sådana kartor som mäter upp dessa förhållanden i vår del av planeten så verkar det mer ligga på 800-900w per kvm, eller yrar jag =) ?

Kollar jag även i dokumentet för solpanelerna så finns det ett värde som heter Vmpp och klistrat från en sida om detta så står det:

"The Vmpp is the voltage when the power output is the greatest. It is the actual voltage you want to see when it is connected to the MPPT solar equipment (like an MPPT solar charge controller or a grid-tie inverter) under standard test conditions."

Ocht Vmpp värdet enligt tabellen är = 52,6V - och 52,6*17 = 894,2V och hamnar då på ett bättre värde.

Även så funderar jag att det är väl ganska svårt att komma upp i de värden som är satta under STC ? Måste ju vara massor med faktorer som gör så att dessa värden blir svåra att uppnå. Men hur är det med växelriktaren ifall man hamnar på värden strax under 1000V, och den får kör dessa höga volt under flera timmar en perfekt soldag, sliter man kanske ut den i förtid eller den är byggd för att kunna hantera allt under 1000V utan stress ?

Nu under tiden när man skrivit ihop denna tråd så funderar jag att det är kanske en bättre grej att när man är färdig med allt och man står där med plus och minus kablarna vid växelriktaren så är det ju inte svårare än att mäta upp dessa värden under en förmiddag när det ska bli kanonväder och panelerna kalla och så får man
upp ett värde som verkligen är aktuellt men uppskattar svar ändå på frågan och hur ni resonerar. (y)

Tack för ett fantastiskt forum !
 
Solcellsfirman där du tänkt handla solcellspaneler, växelriktare och montagematerial, även om du tänker montera själv på markställning, de ska kunna hjälpa dig att sammanställa hur panelerna ska kopplas till en växelriktare, om serie-, parallell eller både och. Annars är de totalt okunniga och bara vända sig till annan firma. Den firman som föreslagit dig de panelerna och den växelriktaren och den kopplingen du nämner ovan, tyder på att de är okunniga. Även om Groovatt är en lågbudget-växelriktare har de förmodligen ett gratis beräkningsprogram för att se om en viss panel och viss koppling godkänns av groovatt, dvs deras lämnade garantier gäller. Sådant beräkningsprogram ger ofta även årsskörd kWh och för varje månad.
Du har säkert redan besökt det svenska specialforumet solcellforum.com.
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/
Där under "solcellsanläggningar-projekt" kan en del matnyttigt finnas.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Solcellsfirman där du tänkt handla solcellspaneler, växelriktare och montagematerial, även om du tänker montera själv på markställning, de ska kunna hjälpa dig att sammanställa hur panelerna ska kopplas till växelriktaren, om serie-, parallell eller både och. Den firman som föreslagit dig de panelerna och den växelriktaren och den kopplingen du nämner ovan, tyder på att de är okunniga. Annars är de totalt okunniga och bara vända sig till annan firma. Även om Groovatt är en lågbudget-växelriktare har de förmodligen ett gratis beräkningsprogram för att se om en viss panel och viss koppling godkänns av groovatt, dvs deras lämnade garantier gäller. Sådant beräkningsprogram ger ofta även årsskörd kWh och för varje månad.
Du har säkert redan besökt det svenska specialforumet solcellforum.com.
[länk]
Där under "solcellsanläggningar-projekt" kan en del matnyttigt finnas.
Vad får dig att tro att TS varit i kontakt med en "solcellsfirma"?
 
  • Gilla
nombz och 5 till
  • Laddar…
Jamp Jamp skrev:
Hejsan.

Lite ny på detta och söker mig därför till er experter för svar.

Har bestämt mig för att bygga en egen anläggning på markställning och forskar och forskar och försöker lära mig så mycket om detta som möjligt.

Tänkte köpa denna växelriktare och av modell MID20KTL3-X för att kunna ha möjlighet att bygga ut eller byta panelerna emot starkare paneler i framtiden.

Growatt MID 15~25KTL3-X.cdr (amazonaws.com)

Som ni ser så har vr max ingående MPPT volt = 1000V

-------------------------------------------------

Jag tänkte köpa 34st av denna panel i 455W versionen och sätta dessa i två rader på en markställning och tanken är då att seriekoppla 17st till varje MPPT (Finns endast 2 ingångar)

DHM-T60X10/FS-450~465W Suppliers,manufacturers,factories - Dahsolarpv.com

Som ni ser så är Voltage (Voc/v) under STC = 62,2V
62,2V*17 = 1057,4V per MPPT.

Jag förstår att jag även skulle kunna hålla på med parallelkoppling för att komma ner i Volt men skulle helst vilja göra alla i serie då efter jag läst en del på forum och kikat på youtube filmer så verkar de flesta föredra seriekoppling och även enklare koppling.

Vad jag förstår är då att värdet för STC är under helt optimala förhållanden och även med en irridiance på 1000W per kvm men kikar jag på sådana kartor som mäter upp dessa förhållanden i vår del av planeten så verkar det mer ligga på 800-900w per kvm, eller yrar jag =) ?

Kollar jag även i dokumentet för solpanelerna så finns det ett värde som heter Vmpp och klistrat från en sida om detta så står det:

"The Vmpp is the voltage when the power output is the greatest. It is the actual voltage you want to see when it is connected to the MPPT solar equipment (like an MPPT solar charge controller or a grid-tie inverter) under standard test conditions."

Ocht Vmpp värdet enligt tabellen är = 52,6V - och 52,6*17 = 894,2V och hamnar då på ett bättre värde.

Även så funderar jag att det är väl ganska svårt att komma upp i de värden som är satta under STC ? Måste ju vara massor med faktorer som gör så att dessa värden blir svåra att uppnå. Men hur är det med växelriktaren ifall man hamnar på värden strax under 1000V, och den får kör dessa höga volt under flera timmar en perfekt soldag, sliter man kanske ut den i förtid eller den är byggd för att kunna hantera allt under 1000V utan stress ?

Nu under tiden när man skrivit ihop denna tråd så funderar jag att det är kanske en bättre grej att när man är färdig med allt och man står där med plus och minus kablarna vid växelriktaren så är det ju inte svårare än att mäta upp dessa värden under en förmiddag när det ska bli kanonväder och panelerna kalla och så får man
upp ett värde som verkligen är aktuellt men uppskattar svar ändå på frågan och hur ni resonerar. (y)

Tack för ett fantastiskt forum !
Tänk på att garanti och support för en Growatt som inte kommer från en Growatt distributör i Europa gäller inte. Du kan inte heller få upp den på portalen utan att ha någon med ett installatörskonto som skapar ett användarkonto åt dig.

Och över 1000V funkar inte. Den kommer att slå ifrån och ge larm. Voc vid -25 måste vara under 1000V för strängen.
 
Aha. Så den larmar och stänger av sig automatiskt när den går över 1000V (y)

Jag var rädd att den inte hade något sådant skydd och att den skulle gå sönder typ direkt. Men då gör jag så att jag mäter slingorna under bra förhållanden och ifall värdet är en sund bit under 1000V så testar vi och köra anläggningen och sedan ifall den utlöser felskydd och larmar så får jag se över alternativa kopplingar med parallellt. (y)


Tack för er hjälp !
 
Varför inte bara köra 32 paneler (16 i varje rad) och så är problemet löst?
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Växelriktare slår ifrån om man under/överstiger specade volt, men i verkligheten så kommer du troligtvis bara ha detta problemet under några dagar under sommarmånaderna. Efter några år gissar jag på att det kommer försvinna med degraderingen av panelerna.
 
I InsidersUnited skrev:
Växelriktare slår ifrån om man under/överstiger specade volt, men i verkligheten så kommer du troligtvis bara ha detta problemet under några dagar under sommarmånaderna. Efter några år gissar jag på att det kommer försvinna med degraderingen av panelerna.
Sätta ett litet tak som parasoll strax söder om en av panelerna så den skuggas mitt på dagen på sommaren, men övriga tider och årstider (då solen står lägre) får alla panelerna full sol?
 
  • Haha
  • Gilla
Elsamimmi och 3 till
  • Laddar…
Jamp Jamp skrev:
Aha. Så den larmar och stänger av sig automatiskt när den går över 1000V (y)

Jag var rädd att den inte hade något sådant skydd och att den skulle gå sönder typ direkt. Men då gör jag så att jag mäter slingorna under bra förhållanden och ifall värdet är en sund bit under 1000V så testar vi och köra anläggningen och sedan ifall den utlöser felskydd och larmar så får jag se över alternativa kopplingar med parallellt. (y)


Tack för er hjälp !
Nej, det är inte när det lyser som mest sol som du har högsta spänningnen!

Den har du när det är kallt och soligt och kan uppstå vid molnkanter. Så med ditt tänk kommer du att missa bästa månaderna som är April-Juni. Voc -25 skall vara ca 50V under VocMAX för växelriktaren för att inte bli överhopad av larmer och produktionsbortfall.

Garantin på växelriktaren gäller inte heller om inte den är installerad enligt tillverkarens anvisningar.
 
Vad är voc -25 ?

Du menar att då vr har en maximal inkommande volt på 1000V per MPPT så ska man för marginal inte överträda 950V per MPPT ?
 
F
Jamp Jamp skrev:
Vad är voc -25 ?

Du menar att då vr har en maximal inkommande volt på 1000V per MPPT så ska man för marginal inte överträda 950V per MPPT ?
Voc vid -25 grader
 
F
Jamp Jamp skrev:
Aha. Så den larmar och stänger av sig automatiskt när den går över 1000V (y)

Jag var rädd att den inte hade något sådant skydd och att den skulle gå sönder typ direkt. Men då gör jag så att jag mäter slingorna under bra förhållanden och ifall värdet är en sund bit under 1000V så testar vi och köra anläggningen och sedan ifall den utlöser felskydd och larmar så får jag se över alternativa kopplingar med parallellt. (y)


Tack för er hjälp !
Varför krånglar du till det så förbannat? Lägg lite fler paneler (tex 22) på optimerare 1 och parallellkoppla och seriekoppla optimerare 2 med resten.

Att seriekoppla 17st och om det inte funkar parallellkoppla dessa 17 paneler går nämligen inte, det borde du veta.
 
En panels spänning är rättså konstant så fort det finns ljus. Det är strömmen som varierar med ljusets intensitet.

Med 34 paneler skulle jag dela upp dem i 3 slingor, 2 st med 11 paneler och en med 12. Parallellkoppla de två med 11 och koppla in på MPPT1 och sedan den med 12 till MPPT2. Allt under förutsättning att MPPT1 tål strömmen som blir den dubbla av vad en enkel sträng ger.
 
  • Gilla
Jamp
  • Laddar…
F
Logad Logad skrev:
En panels spänning är rättså konstant så fort det finns ljus. Det är strömmen som varierar med ljusets intensitet.

Med 34 paneler skulle jag dela upp dem i 3 slingor, 2 st med 11 paneler och en med 12. Parallellkoppla de två med 11 och koppla in på MPPT1 och sedan den med 12 till MPPT2. Allt under förutsättning att MPPT1 tål strömmen som blir den dubbla av vad en enkel sträng ger.
MPPT 1 tål strömmen, tror det är max 25A på den. Fö exakt samma som jag föreslog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.